نوای شیرین در دیار فرهاد ، توسط سازمان فرهنگی شهرداری و سخن مخالفین با این اقدام فرهنگی


رضا منتظریانی - دیر زمانی است که توسط دلسوزان فرهنگ ندا سر داده می شود که حال و روز فرهنگ در استان کرمانشاه خوب نیست و تیمار این بیمار نیاز به دلسوزی ، هم دلی و حسن مدیریت دارد .

تمام نهادهای فرهنگ ساز در این استان منطبق با شرح وظایف خود کم و بیش در جهت ارتقاء فرهنک تلاش  نموده اند. ولی ضعف بزرگ فعالیت فرهنگی درکرمانشاه این است که نهاد های فرهنگ ساز هر کدام ساز خود را می نوازند وکمتر در ارکستری با رهبری واحد شرکت کرده اند . نوای این ساز های متفرقه ، ناکوک و غیرهمنوا بجای روح نوازی بیشتر گوش خراش بوده است.  این مراکز کمتر به سوی هم افزایی حرکت کرده و بعضا فعالیت همدیگر را در بسیاری از موارد خنثی کرده اند .

یکی از این نهاد های شهرداری است . خوشبختانه در ماه های پایانی سال 96 شاهد هماهنگی بین نهاد های فرهنگ ساز بودیم . عقلانیت در فعالیتهای فرهنگی تقویت شد و متولیان با نشستهای مختلف تصمیم گرفتند از موازی کاری بیهوده پرهیز کرده و اقدامات فرهنگی را با هم افزایی اجرا کنند .

مقدمات این کار شیرین در شهر کرمانشاه استارت خورد . ایام نوروز 97 با محوریت سازمان فرهنگی شهرداری ، شاهد بودیم برنامه هایی متفاوت از سنوات قبل و بسیار با نشاط اجرا گردید . بطوری که با اجرای برنامه های هنری جذاب ودیدنی در نقاط مختلف ، برای میهمانان نوروزی چهره ی کرمانشاه با نشاط ، امیدوار و زنده نشان داد شد.

این هماهنگی شیرین در دیار فرهاد در ایام شعبانیه نیز خوش درخشید و مردم شاهد برگزاری جشنی مذهبی و متفاوت و جذاب بودند .

ظاهرا سازمان فرهنگی شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارند به ناهماهنگی ها پایان دهند .تا این جزایز پراکنده برای فعالیتهای مشترک متحد شوند .
روزسه شنبه 18 اردیبهشت به مناسبت هفته معلم شاهد تجلی وحدت بسیار ارزنده ی سازمان فرهنگی شهرداری و شورای شهر ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه ، استانداری ، نیروی انتظامی ، اداره ورزش و جوانان  و چند موسسه خصوصی بودیم این وحدت بعد از ایام نوروز مشق دومی بود که امیدوارریم در طول سال و در بخشهای مختلف نیزتجلی یابد . مسئولین محترم لطف کردن و در ایام هفته معلم این وحدت را بهانه ای برای پاسداشت مشاهیر فرهنگی استان کرمانشاه قرار دادند .

بعد از برگزاری این مراسم که بسیار کم هزینه و پاک و بدون حاشیه بوده ، تعدادی بدون اشراف به کل موضوع مخالفت های خود را با آقایان آرش رضایی و عبدالملکی و دیگر بخشها در قالب انتقاد شدید از این مراسم قرار دادند .

تمام صحبتهای این منتقدین محترم حول چند محور می چرخید 1 - مراسم پاسداشت مشاهیر فرهنگی چه ارتباطی به شهرداری دارد ؟ 2 - چرا تجلیل از کار گران شهر داری بوجود نیامده است ؟ 3 - چرا هزینه ی این مراسم را بعنوان حقوق کار گران پرداخت نکردند .

- در سنوات قبل از برکت سر مسئولین فرهنگی در شهرداری ، بودجه اختصاصی در جاهای غیر مرتبط هزینه میشد و چند برنامه سطح پایین و نمایشی را برای جوری جنس ضمیمه فعالیتها می کردند . 

این لطف مداوم تبدیل به حق مسلم شد به گونه ای که افراد بسیاری را دچار اشتباه کرد .

همانگونه که میدانیم بودجه ی بخشهای مختلف در یک اداره بر اساس قاعده و قانونی تقسیم می شود . هرمدیری اگر سعی کند بودجه های این بخشها را بی ضابطه جابجا کند، نشان می دهد از اصول علم مدیریت چیز زیادی نمی داند . بودجه ی فرهنگی شهرداری در سنوات قبل بجای اینکه مصروف تامین بهداشت روانی جامعه ، نشاط اجتماعی ، تقویت فرهنگ مشارکت ، آشنایی با حقوق شهر وندی و تقویت ارتباط مردم با شهرداری شود در قسمتهای دیگر هزینه میشد که رشد قارچ گونه ی آسیبهای اجتماعی از تبعات آن است  . در صورتی که اگر واقعا بودجه فرهنگی با هم افزایی دیگر ادارات در جای درست هزینه می شد، ما شاهد این معظلات اجتماعی به این گستردگی نبودیم .

جامعه فرهنگی هم جزئی از این مردم هستند و اگر هزینه ای در این خصوص صورت گیرد غیر مرتبط نبوده است .

تجلیل از فرهنگیان به این منظور بود که هنر مندان و فرهنگیان تاثیر گذار در عرصه ی اجتماع بیش از پیش امیدوار شده و با کمک دیگر ادارات قدمی موثر در راه ارتقاء فرهنگ بر دارند . این مراسم قبل از اینکه سودی برای افراد حاضر داشته باشد بیشتر کمک به رشد ارتقاء فرهنگ استان است

 - در این مراسم بریز و بپاشی صورت نگرفته و شهرداری نیز مانند دیگر مراکز فرهنگی که نام برده شد شریک بود .ولی مسئولیتی بیشتر را متقبل شد. تمام هزینه ی این مراسم از بودجه شهرداری نبوده است که مورد اعتراض قرار بگیرد . امیدواریم منتقدین محترم که قطعا از سر دلسوزی مطالبی را عنوان کرده اند به این بخش نیز عنایت ویژه مبذول فرمایند و از اقدامات فرهنگی هما هنگ حمایت کرده و بیش از پیش در این راستا سازمان فرهنگی شهرداری و دیگر نهادها را برای انجام کار های درست و خوب تشویق و امیدوار کنند .انشاالله

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی