مقامات دولتی و تشکلهای مردم نهاد مراقب افراد سیاسی فرصت طلب در پیکره ی سمنها باشند

 

حیات غرب -  قانون گذار برای سازمان مردم نهاد یا NGO یا به اختصار سمن سه شرط اساسی و لازم را پیش بینی کرده است . هر گاه حتی یکی از این شروط نادیده گرفته شود ، نام سمن بر آن موسسه اطلاق نمی شود  .
1- غیر انتفاعی باشد: برای اعضا در آمد زا نباشد به این معنی که دستیابی به درآمد وسود هدف نهایی سازمان تلقی نشود.

2 – غیر سیاسی باشد :ازفعالیت مردم نهاد بعنوان پوشش فعالیت سیاسی استفاده نشود . هر چند هر تشکلی می تواند گرایش سیاسی خاص خود را داشته باشد .ولی اگر قصد فعالیت سیاسی باشد باید در قالب حزب جا بگیر
3 – غیر دولتی باشد : برای ادامه فعالیت ، حیات خود را مشروط به حمایتهای دولتی نداند . هر چند می تواند براساس شرح وظایف ترسیمی قرار دادهای متعدد با نهادهای دولتی منعقد نموده و در آمد حاصل را در مسیر اهداف سمن هزینه نماید .

 مدتها است در کرمانشاه دیده می شود افرادی که در حوزه ی سیاست دارای حزبی فشل بوده و بعلت تند رویهای نابجا که توسعه استان را به خطر می اندازد ،گرایشی مردمی به سمت آنها به صفر رسیده است و کسی با آنها همکاری نمی کنند ، قصد دارند فعالیت سیاسی را با رنگ و لعاب و پوشش سمن استتار کنند . و برای این کار سعی می کنند در شبکه ها و هیات مدیره سمنها و یا مراکزی  که به نوعی برای تمام یا بخشی از سمنها برنامه ریزی دارند نفوذ نمایند . 

این افراد سعی می کنند به اشکال مختلف سمنها را وام دار خود کرده تا در مواقع لزوم بتوانند از قابلیت آنها در راستای حزب سیاسی خود استفاده کند .
این اتفاق خطر ناک و سم مهلک برای تشکلهای مردم نهاد اگر از سوی اعضای محترم سمنها و مقامات دولتی شناسایی و خنثی نشود ،آسیب آن در دراز مدت متوجه سمنها خواهد شد و همچون سالهای حضور احمدی نژاد به این بهانه که تشکلها تهدیدی بالقوه برای مردم و دولت هستند به تعطیلی کشانده می شوند .

این افراد بسیار محدود در هر موردی سر ناسازگاری با مقامات و مسئولین دولتی را به نام همه سمنها آغاز می کنند تا از یک طرف خود را مدافع تشکلهای مردم نهاد نشان دهند و از سوی دیگر با تهدید اینکه عقبه ی حمایت تشکلها را به دنبال دارند بتوانند به باجگیری خود در اشکال مختلف بپردازند . این باج گیری تنها مادی و مالی نیست ممکن است در خواست جابجایی و تحمیل افرادی در مناصب دولتی را داشته باشند تا با این نیروهای دست نشانده سیاست حزبی خود را به پیش ببرند .

آقای الهی تبار معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری با توجه به تجربه ی گرانسنگی که در طول دوران خدمت کسب نموده و این خطر را لمس نموده است بار ها تذکر داده اند کار سیاسی در تشکلهای مردم نهاد نباید انجام شود . ولی متاسفانه باز شاهد هستیم افرادی بنام تشکل مردم نهاد و از امکانات در اختیار گذاشته شده بدنبال کار سیاسی و تهدید مسئولین و سعی در تحمیل نیروهای خود در مناصب دولتی هستند .

سمنها قطعا نسبت به این زیاده خواهی بیجا واکنش نشان داده و افراد فرصت طلب و زیاده خواه را بعنوان نماینده ی خود به رسمیت نخواهند شناخت .

 از تشکلهای مردم نهاد خواهشمند است این مطلب را در گروه های تشکلهای مردم نهاد منتشر کنند تا بیش از پیش از این نهاد کار آمد و مردمی حفاظت شود . 

 

  

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی