ضیافت وحدت توسط شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان یاد آور و رجعتی به 40 سال قبل شهرکرمانشاه

  

رضا منتظریانی – در ابتدا قرار نبود مطلبی بجز اطلاع رسانی در خصوص این مراسم درج شود که آن هم در چند جمله خلاصه می شد ( مراسم افطاری با عنوان وحدت بود . مسئولین هم آمدند.دوستانی همدیگر را پس از مدتها دیدند .گپ و گفتی کردند. شامی خوردند و رفتند) .

ولی عنوان دعوت طوری بود که باید بیشتر بر او متمرکز شده و بدنبال تقویت و تداوم آن رفت . شاید عنایت ویژه ی همه به بحث وحدت باعث خیز و جهشی برای شهر زخمی و فراموش شده ی کرمانشاه شود.

 روز شنبه  19 خرداد مصادف با بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان ضیافت افطاری با عنوان وحدت و با نام شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در تالار گل نرگس کرمانشاه برگزار شد.

دعوت نامه از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بود. ولی همه می دانستند این کار به همت آقای منصور سرمست فعال سیاسی ، اقتصادی کرمانشاه طراحی ، هزینه و بر پا شده است .
مراسم شلوغی بود. تا کنون چندین بار تالار گل نرگس را به این شلوغی دیده ام . آخرین بار ،جشن پیروزی انتخابات دکتر حسن روحانی بود که از سوی ستاد ، با مدیریت دکتر جلیل صحرایی برگزار شد.
تر کیب خاص مدعوین در این مراسم که از تمام اقشار وگروهها مختلف بودند، بیشتر مرا به یاد مراسم ختمی انداخت که بدون توجه به دین و مسلک و مرام و گرایش سیاسی برای عرض تسلیت به بازماندگان در این سالن دیده  بودم.

در این ضیافت اصولگرا ، اصلاح طلب ، تند رو ، کند رو ، اهل تشیع ، اهل تسنن، اهل حق ، شخصیتهای حقیقی و حقوقی از جمله بازوند استاندار کرمانشاه  و الهی تبار معاونت سیاسی و نریمانی نماینده مجلس خبرگان رهبری حضور پیدا کرده بودند. تا بگویند وحدت نیروهای انقلاب در وضعیت فعلی بسیار حیاتی است .

احوال پرسی و رو بوسیی ها با لبخند رضایت از دیدار یکدیگر خیلی دیدنی و لذت بخش بود.اصلاح طلب و اصولگرایانی را دیدم که با صمیمیت با هم گرم گرفته بودند  . همنشینی اهل حق و شیعه و سنی در کنار هم نمایشی دوباره از وحدت در هندوستان کوچک کرمانشاه بود .

 ماشینها هم در پارکینگ تالار نشان از وحدت بدون توجه به طبقه و توان داشتند. پیکان دو میلیون تومانی مدل 64 در کنار ماشین خارجی مدل 2015 به قیمت تقریبی 500 میلیونی پارک کرده بود.

حضار حرفهای نا گفته باهم داشتند و گرم صحبت بودند. بطوری که میزبان جلسه آقای سرمست و سخنران بعدی آقای نریمانی هر چه تلاش کردند و هر ترفند آخوندی و غیر آخوندی در آستین داشتند رو کردند ولی نتوانستند مهمانان مشتاق را به سکوت وادار کنند و همچنان حرفهای بردل مانده رد و بدل میشد .

این مراسم بدنبال همان گوهر گرانقدر ((وحدت )) بود که قبل از انقلاب بدون شعار و تبلیغ داشتیم . هدف این ضیافت و مشاهده ی افراد حاضر مرا به یاد محل تولد ، کوچه ی دکتر زنگنه در کرمانشاه انداخت که نمادی کامل و بدون ریا از وحدت بود .

 کوچه ای به طول تقریبا 300 متر که ابتدای آن از ناف شهر کرمانشاه در ( خیابان شاه یا خیابان مصدق و یا خیابان آیت الله کاشانی ) شروع و انتهای آن به آبشوران ختم می شد .البته برای ما بچه های آن کوچه آبشیرین بود. بعد از انقلاب آن خاطرات شیرین از وحدت به همراه آب روان آبشوران زیر خروار ها افسوس و بتن و سنگ دفن شد . حال با بر پایی اینگونه مراسم قصد رجعت به وحدت آن دوران شیرین و صمیمی را داریم .

در آن کوچه از همه فرقه ای با گرایشات مختلف در کنار هم بدون هیچ مشکلی زندگی می کردند . ابتدای کوچه تابلو مطب مرحوم (دکتر محمد اعظم زنگنه و دکتر کوشکی )بعنوان نگین ، افتخار و بزرگ محله دلبری می کرد. از مذهبی های دوآتشته مرحوم سید جلیل سید زاده نماینده ی اسبق مردم کرمانشاه در خانه ای کوچک روزگار را به امید آینده ای روشن سپری می کرد . جلسات قرآنی او در اتاقی مشرف به حیاط دایر بود .  مقابل منزل آنها خانواده محترم یارستانی سید حیدری زندگی می کردند.همان زمان در این محله با سیمای مهربان سیدنصرالدین حیدری آشنا شدم. منزل دو سید به فاصله ی 6 متر مقابل هم . یکی اهل حق و دیگری اهل تشیع (سید زاده و حیدری ).کودکی را با سید فریدون حیدری و اخوان آن جناب و تعدادی دوست اهل سنت و یهودی و مسیحیی معروف به آستوری طی کردیم . کمی پایین تر خانواده ای بود که بعد ها فهمیدیم یکی از مقامات تراز بالای ساواک بوده و اعدام شد. ولی ما هیچگاه از او حتی در ایام انقلاب خاطره تلخی ندیدیم . سرهنگ مظفری رئیس مقتدر آگاهی کرمانشاه و چند خانواده ی اهل تسنن در آنجا ساکن بودند . سرهنگ یاوری رئیس مبارزه با مواد مخدر هم آنجا بود . چندین خانواده ی کلیمی و مسیحی نیز در کوچه ی ما زندگی می کردند .

 همایون دوستمان، یکی از کلیمیانی بود  که بیشتر بچه های محله از شیعه و سنی و اهل حق و مسیحی با دوچرخه ی او دوچرخه سوراری را یاد گرفتند. بعد از انقلاب و با شروع مرزبندی های عقیدتی ، شال و کلاه کرده و به اسرائیل رفتند. زمان وداع و خدا حافظی برای همیشه، یکی از خاطرات تلخ بچه های محله بود. که البته بعد از آن ، این تلخ کامی برای وقایع مختلف بعدی تداوم داشت.

در کوچه دو آخوند مهربان داشتیم. (آقایان سید صدر و سید سباحی) . عرق خور قهار و دعا نویس ماهر هم داشتیم. فتاح خان امیری از مالکین معروف نیز در این محله زندگی می کرد.

 محله خیلی زنده و با نشاط بود. تنیدگی عجیبی داشت. هر کسی برای هویت و حفظ نام کوچه ی دکتر زنگنه به سهم خود تلاش می کرد. تا به نام این کوچه افتخار کند . افسوس که اکنون همان کار را برای سربلندی نام کرمانشاه انجام نمی دهیم . شاید برخی این شهر را از خود نمی دانند که بدنبال بالندگی نام او نیستند.

بعد از انقلاب خاک بازی از هم پاشید . تعدادی شعار دادند که مردم به خودشان و دینشان ظلم کرده اند که این مرز ها را نشناخته و بر طبل تفرقه نکوبیده اند . غیر مستقیم القاء شد کلیمی ، مسیحی ، یارستان ، شیعه ، سنی ، گبر ، کافر ، روحانی و انقلابی باید دیوار بلند مرز بندی داشته باشند .

 بعد از40 سال فهمیدیم تفرق و اختلاف چه سم مهلکی برای جامعه بوده و هست . حالا با شعار های وحدت آفرین و برگزاری مجالسی از این دست به دنبال گوهر گم شده ی وحدت و احیای آن هستیم .

در این ضیافت وحدت آفرین ، ابتدا منصور سرمست پشت تریبون رفت . عنوان نمود ضیافت مربوط به شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان است . خودش هم می دانست کسی این را قبول نمی کند. ولی برای احترام به این شورا که مدت مدیدی است تعطیل شده این فرمایش را نمود . کسی هم اعتراضی نداشت.ایشان قصد عزیمت به سرزمین وحی را دارند که دراین نشست از همه حضار حلالیت طلبد.

سکان به دست آقای نریمانی افتاد که سخنانی در باب ماه مبارک رمضان داشتند . ایشان هم علی رغم حرفه و تخصص خود در مقابل سرو صدای مجلس که بسیار صمیمی و شلوغ بود کاری از پیش نبرد.گپ و گفت دوستان ادامه داشت .

نوبت به مهندس الهی تبار معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری رسید . ایشان از پیشینه ی شهر و استان کرمانشاه خوب اطلاع داشت و از وحدت اقوام در این استان به نیکی یاد کرد. از این ضیافت وحدت بسیار خرسند بود و از آن استقبال کرد .ادامه ی این همگرایی را برای توسعه استان بسیار مفید و لازم دانست . ایشان استعدادهای بالقوه ی استان را زمانی شکوفا می داند که به سرمایه های اجتماعی و وحدت توجه ویژه شده و توان افراد و تشکلها در مسیر هم افزایی حرکت کند 

نزدیک اذان بازوند استاندار کرمانشاه نیز به جمع حضار اضافه شد . پیش تر الهی تبار گفته بود که علت تاخیر، جلسه ای است که همزمان در صدا و سیما داشته اند .

این ضیافت صمیمی حواشی شیرین زیادی داشت . از ساعت 5/7 شروع و درساعت 10 شب تمام شد . امید که تداومش تمام نشود .

   

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی