سنگ‌های جلو پای گیوه کرمانشاه

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه در منطقه اورامانات و به‌صورت متمرکز در شهرستان پاوه و به طور اخص در شهر نودشه، تولید گیوه تمرکز بیشتری دارد و در زمینه تولید کارگاهی فعالیت‌های خوبی آن‌جا اتفاق افتاده است و هنرمندان زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند؛ شهر نودشه به‌عنوان شهر ملی گیوه در ایران ثبت ملی شده است.

بیش از دو هزار و پانصد هنرمند در رشته گیوه در شهرستان پاوه مشغول هستند و حدود ۴۰ کارگاه صنایع دستی هم در این شهرستان داریم. تمام تلاشمان این است که بتوانیم با هدف افزایش صنایع دستی و کمک به صادرات و توسعه صنایع دستی، بازارچه صنایع دستی در شهرستان پاوه ایجاد کنیم.

گیوه اورامانات از همه نظر مطلوب است

به گفته حسین ویسی، در سایر نقاط استان و شهرستان کرمانشاه هم گیوه با عنوان گیوه‌های روفرشی یا گیوه کرمانشاهی وجود دارد اما چون از نظر کیفیت، نوع موادی که به‌کار می‌رود و نوع کاری که روی آن انجام می‌شود، اصالت و کیفیت گیوه اورامانات از همه نظر مطلوب بوده، گیوه اورامانات توانسته ثبت ملی بشود؛ در حوزه گیوه در شهرستان‌های اورامانات کارگاه‌های زیادی داریم و به‌صورت خانگی هم گیوه تولید می‌شود.

 در استان ما هنرمندانی هستند که در تولید گیوه فعالیت می‌کنند، بازار فروشی هم با توجه به طراحی‌ها و نوآوری‌هایی که انجام شده است و با توجه به درنظر گرفتن نیازهای مشتریان طراحی شده و مورد استقبال قرار گرفته است و امروزه شاهد هستیم به‌جای دمپایی‌های چینی که در منازل استفاده می‌شد، از گیوه استفاده می‌شود.

در گیوه‌های روفرشی مقداری مواد شیمیایی هم اضافه شده است اما گیوه‌های اوراماناتی فاقد هرگونه مواد شیمیایی هستند، تولیدشان با دست انجام می‌گیرد، از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و قابل بازیافت در طبیعت هستند.

وضعیت بیمه و تسهیلات برای صنعت‌گران

 ویسی در خصوص وضعیت بیمه گفت: البته مشکل سراسری بیمه وجود دارد. اما تا کنون حدود ۱۵۰ نفر از این هنرمندان بیمه شده‌اند و تلاش می‌کنیم تعداد دیگری از این هنرمندان را بیمه کنیم که از این بابت نگرانی نداشته باشند. تلاش ما این است آن‌هایی را که فعالیت‌شان مستمر است و بر صنایع دستی متمرکز هستند و شغل اصلی‌شان در این حوزه است و هنرمندان حقیقی صنایع دستی هستند را بتوانیم تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم و از تسهیلات قرض‌الحسنه‌ و حمایتی وزارت خانه برخوردار شوند.

نحوه ارائه تسهیلات به صنعت‌گران/ ملاک و میزان را وزارت‌خانه تعیین می‌کند

به گفته ویسی، هر متقاضی در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کند، در هرجای استان، می‌توانند به ادارات شهرستان‌شان مراجعه کنند و درخواستشان را آن‌جا ثبت کنند، ما آمادگی‌اش را داریم در قالب بند الف تبصره ۱۸، تسهیلاتی در اختیار دوستانی که درخواستشان را ثبت کردند، قرار دهیم.

سال‌های گذشته تسهیلات خوبی واگذار شده است؛ به تعداد ۴۰ نفر از هنرمندان تسهیلات بلاعوض دادیم. این تسهیلات ادامه دارد و به هنرمندانی که از نظر طراحی، بسته‌بندی، برندسازی، استاندارسازی، فروش و فعالیت‌شان مستمر باشد و در این زمینه‌ها شاخص باشند می‌توانیم کمک‌های بلاعوض هم د اشته باشیم.

هر سال وزارت خانه مقدار این تسهیلات را  تعیین می‌کند. ملاک ارائه تسهیلات هم فعالیت مستمر هنرمندان و مشاهده خروجی کار ایشان است و نظارت و بازدید فعالیت‌ها از طرف میراث فرهنگی انجام می‌شود.

وضعیت صنایع دستی استان/ احداث بازارچه سببب توسعه صنایع دستی می‌شود

حسین ویسی گفت: تنها مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد شرایط کروناست که مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است.

اگر در شهرهایی که مدنظر داریم، شهرداران محترم زمین را در اختیارمان بگذارند؛ آمادگی‌اش را داریم که برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث بازارچه را انجام دهیم. اعتبار لازم را هم از استانداری می‌گیریم و کمک می‌کنیم این بازارچه‌ها که به توسعه صنایع دستی کمک خواهند کرد، خصوصا در نوار مرزی‌مان را احداث کنیم که خیلی می‌تواند به صادرات کمک کند و اعتقادمان بر این است هرچه بازارچه‌های صنایع دستی بروز و نمود بیشتری داشته باشند در توسعه صنایع دستی و رشد این حوزه کمک‌کننده خواهند بود.

گزارش از طاهره پرتوی

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی