جامعه نيازمند گذر به دوره قانوني است


حیات غرب -  ليلا كاظمي: جمهوري اسلامي ايران در شرايط حساس منطقه‌اي و بين‌المللي قراردارد. بنابراين براي عبور از اين موقعيت و شرايط، بايد اولويت‌هايي در راس برنامه مسئولان بلندپايه كشور قرارگيرد. البته لزوم توجه به اين اولويت‌ها مختص به سال ۹۵ نيست بلكه اين امر همواره بايد در راس امور قرار گيرد تا كشور بتواند در عرصه داخلي و بين‌المللي سربلند شود. در اين راستا «آرمان» با محمد كيانوش راد، فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته كه در ادامه مي‌خوانيد:

از نظر شما مهم‌ترين اولويت‌ها و برنامه‌هايي كه بايد مورد تاكيد مسئولان قرارگيرد، چيست؟

مهم‌ترين اولويت كشور كه فراتر از بحث سال ۹۵ يا بيش از يك سال است، موضوع دستيابي به الگويي جهت سازش و توافق در عرصه سياست داخلي در ميان جناح‌هاي مختلف سياسي و تنها با تكيه بر قانون اساسي است. قانون اساسي به عنوان يك ميثاق در جامعه ايران بايد با درستي و دقت از سوي همه جناح‌هاي سياسي مورد توجه، رعايت و التزام قرار گيرد. البته سهم بيشترين توجه، متعلق به كساني است كه از قدرت قانوني برخوردار هستند. به بيان ديگر، اين صاحبان قدرت هستند كه با عمل و اقدام به قانون اساسي علامت راهنمايي براي اقدام و عمل مردم به قانون اساسي نشان مي‌دهند. جامعه پر از التهاب ايران، نيازمند گذر به دوره قانوني است. معتقدم اقدام و عمل به قانون اساسي در سال ۹۵ مي‌تواند مبنايي براي رفع منازعات و مخاصمات سياسي جناح‌هاي داخلي ايران باشد. به جز بخش افراطي جناح اصولگرا، تقريبا اين اجماع به صورت عمل گرايانه در ميان جناح‌هاي سياسي به وجود آمده است كه براي رفع بحران‌هاي اساسي جامعه ايران و دست يابي به توسعه پايدار و درون زا، ضرورت تعامل و همكاري در ميان نيروهاي سياسي كه داراي مشي و افكار متفاوت هستند وجود دارد. اقدام به قانون اساسي بالاترين امر ضروري براي عبور از تنش‌ها و بحران‌هاي احتمالي درآينده سياسي جمهوري اسلامي خواهد بود. تبديل شدن نظام سياسي جمهوري اسلامي به نظامي با ثبات تنها در سايه قانونمندي و منحصربودن هر اقدام و عمل در چارچوب قانون اساسي است.

با وجود آنكه انتخابات ۷ اسفند خواسته مردم را روشن ساخت، اما برخی از اقدامات تخريبي خود عليه شخصيت‌هاي برجسته كشور چون آيت ا... هاشمي دست برنداشته‌اند. در اين بين، نقش رسانه‌ها در برخورد با اين اقدامات غير اخلاقي چگونه بايد باشد؟

تخريب شخصيت‌هاي برجسته در كشور به امري مرسوم تبديل شده است. در جامعه‌اي كه ادعاي حاكميت ارزش‌ها يا راهنما بودن اخلاق و ارزش براي سياسيون مطرح است، علي القاعده بايد كمتر از كشورهاي ديگر با پديده تهمت، افترا و دروغ گويي مواجه باشيم. اما متاسفانه بداخلاقي‌هايي كه در جامعه به صورت نشر اخبار دروغ، آن هم از سوي افرادي كه زندگي و رفتار سياسي آنان نشان‌دهنده پختگي و درايت ديدگاه آنهاست، اما در عمل كاملا غير اخلاقي است. تمامي فعاليت‌ها و رقابت‌ها بايد در چارچوب اخلاقيات قرار گيرد و در عرصه سياسي، اخلاق سياسي حكم مي‌كند رسانه‌ها و فعالان سياسي از دستيابي به هر روشی براي كنار زدن رقيب اجتناب كنند. خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان چشم تيزبين حقيقت ياب، با موضع روشنگرانه و به هنگام خود بايد از ايجاد ابهام درعرصه سياسي كشور جلوگيري كنند.

بزرگ‌ترين رسالت و خدمت نسل اول انقلاب در استحكام ساختاركشور و تقويت جايگاه جمهوري اسلامي چيست؟

واقعيت آن است كه نسل اول انقلاب به تدريج ناگزير به سپردن كشتي اداره كشور به دست نسل بعد از خود است. بنابراين بزرگ‌ترين رسالت و خدمت نسل اول انقلاب استحكام ساختارهاي مناسب، قدرتمند و همگاني نمودن ارزش توجه به قانون اساسي براي اداره امور كشور است. نبايد هيچ نهاد و نيرويي به دليل در اختيار داشتن قدرت از چارچوب تعريف شده قانون اساسي فراتر رود. اگر اقدامی با تبلیغ انقلابي انگيزه و بهانه‌اي براي عبور از قانون اساسي باشد بدون شك در آينده سياسي جمهوري اسلامي احتمال بروز مشکل دور از ذهن نخواهد بود. به همين علت تمامي تلاش فعالان جناح‌هاي سياسي، بايد تثبيت ساختار قانون اساسي به عنوان مرجع رفع اختلافات و منازعات سياسي باشد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی