خواص تخم مرغ


حیات غرب - تخم پرندگان مختلف از مدت‌ها قبل وارد برنامه ‌غذایی بسیاری از خانواده‌ها شده است. نمونه آن تخم بلدرچین و غاز است، اما تخم مرغ رکوردار مصرف در بین انواع تخم پرندگان است. دلایل متعددی را می‌توان برای این مساله برشمرد؛ از این که با این غذا می‌توان از کوکو تا کیک را تهیه کرد تا به‌صرفه‌بودن خرید یک شانه تخم‌مرغ در مقایسه با خرید یک بسته تخم سایر پرندگان.اما به غیر از آن دلایل محکم‌تری هم وجود دارد؛ دلایل تغذیه‌ای. اگر همین حالا بخواهید چند دلیل برای آن ذکر کنید که چرا هنوز تخم‌مرغ را از سبد غذایی‌تان خارج نکرده‌اید، به کدام موارد اشاره خواهید کرد؟

پروتئین زیاد

هر دانه تخم‌مرغ که وزنی تقریبا برابر با ۵۰ گرم دارد، حاوی ۶ گرم پروتئین حیوانی است. به همین دلیل مصرف یک روز در میان تخم‌مرغ می‌تواند نیاز بدن را به پروتئین تا حد زیادی برطرف کند. بنابراین می‌توانید به جای مصرف گوشت و دیگر منابع پروتئینی این خوراکی را جایگزین کنید تا گوشت کمتری استفاده کنید.

  سدیم

بدن نیازمند حد مناسبی از سدیم است. این عنصر برای تنظیم عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم ضروری است و باعث می‌شود قلب مانند ساعت کار کند.

  پتاسیم

یکی از راهکارهای آرامش اعصاب، مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم است. دریافت این عنصر باعث می‌شود قلب و اعصاب هم به‌درستی کار کنند. دلیل آن نیز دخالت این عنصر در انتقال پیام‌های عصبی است.

 

 روی

یکی از دلایل ریزش موی سر، کمبود روی است. از طرفی کمبود آن باعث ضعف دستگاه ایمنی می‌شود و بدن مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها خواهد شد.

 

 فسفر

برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، فسفر بسیار مهم است. وجود آن باعث کمک به جذب کلسیم نیز می‌شود. اگر فسفر موجود در تخم‌مرغ را در کنار ۲ درصد کلسیم موجود در این خوراکی بگذاریم، خواهیم دید که با خوردن تخم‌مرغ، چهار ستون بدن سالم می‌ماند.

 

 ید

مقدار ید موجود در تخم‌مرغ زیاد نیست، اما همین مقدار اندک هم برای بهبود عملکرد غده تیروئید و جلوگیری از ابتلا به مشکلات غده تیروئید مناسب است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی