تاب آوری اجتماعی ( قسمت دوم )


حیات غرب - تاب آوری چیزی نیست که داشتن آن خوب باشد ، تابآوری ضرورت است . به همین خاطراست که گفته میشود سرمایه گذاری در تاب آوری فرصت است . افزایش قدرت مقابله ،  تسهیل دربازیابی ساختار و رفتارهای اجتماعی آسیب دیده و تسهیل در بهبود پذیری ماموریت ذاتی تاب آوری اجتماعی است .چنانچه تاب آوری را مترداف با انعطاف پذیری بدانیم ،جامعه و یا سازمان برخوردار ازآن  دارای قدرت مداومی درمواجهه با تغییرات وتطبیق بانیازهای جدید خویش است .دراین معنا بخودی خود به ظرفیتهایی اشاره کرده ایم که متضمن رشد است .مقدار چالشی را که یک سازمان و یا جامعه میتواند مدیریت ، کنترل و یاتحمل نماید بدون اینکه به عملکرد آن خدشه ای وارد شود شاید  به گونه ای تاب آوری آن اجتماع یا سازمان رانمایندگی کند. البته قدرت واکنش و بهبود پذیری یا تطابق و برگشت پذیری به زمان قبل ازآسیب و یا پس از سوانح و بلایای طبیعی علاوه بر برخورداری از دانش مدیریت بحران،وابسته و منوط به قدرت تاب آوری است .

برای مواجهه کارآمد با تغییرات اجتماعی ،اقتصادی، آشفتگی و آسیب های اجتماعی برخورداری ازتاب آوری ضرورت است که میتواندشامل خود سازمان دهی ، تحمل و حفظ  شایستگیها درشرایط سخت و درنهایت توانایی ترمیم و  برگشت پذیری مشاهده و اعمال گردند . دراین معنا درخواهیم یافت که تاب آوری اجتماعی قدرت پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده را افزایش خواهد داد .بهرحال در تاب آوری جوامع به میزان برخورداری و رشداقتصادی، حفظ وتوسعه سرمایه های اجتماعی ، میزان دانش و اطلاعات وبرخورداری ازارتباطات و انسجام اجتماعی توجهات ویژه صورت گرفته است .

تنوع در منابع اقتصادی ومالی ، مشارکت های شهروندی و حمایت های اجتماعی ، توسعه پیوندهای سازمانی در

بخش دولتی و مردم نهاد و تاکید بر(عمل جمعی)  نکات بسیارحایز اهمیتی در این مبحث به شمارمی آیند. از تنوع پذیری در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و... میتوان بعنوان بستری برای توسعه خلاقیت ها و افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای تاب آوری نام برد .  هم چنین ضرورت دارد درتقویت نگرش های علمی وتوجه بیش از پیش برحقایق محلی و مقتضیات اجتماعی در هر موقعیت ویژه تاکید بیشتری صورت گیرد که این خود بخود بستر مشارکت بهینه را فراهم وبرجمعیت ذینفعان خواهدافزودو موجب شمولیت اجتماعی خواهد بود.با برخی از تغییرات نمیتوان جنگید بلکه با آنها بایستی زندگی کرد بسیاری از تهدیدات طبیعی و بلایای اجتماعی را میتوان دراین طبقه بندی جای داد چه بسا برخی از تغییرات دیگر برگشت پذیر هم نباشند ،تاب آوری با تاکیدبر پیشگیری در تمامی سطوح زندگی اجتماعی از این حیث ازاهمیت شایان توجهی برخورداراست .و از سوی دیگردرمداخلات هم میتواند نقش محوری ایفا میکند از این حیث چه در مباحث نظری و چه درعملیات و اجرا میتواند بیش از پیش موردتوجه مددکاران اجتماعی قرار بگیرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی