امتیاز ویژه ((اتاق مشترک ایران و عراق ))بجای کرمانشاه به اهواز داده شد

 

 

 

حیات غرب – رضا منتظریانی - هدف اصلی (اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق)، برقراری ارتباط بین  دو دولت با بخش خصوصی است.

شناسايي مسائل و مشکلات موجود بين بازرگانان ايراني و عراقي و ايجاد راه حل و پيشنهاد به دولت دو طرف از وظايف اين اتاق های مشترک است.

این اتاق های مشترک هرچه پویا تر باشد ، زمینه رشد اقتصادی خصوصا در مناطق مرزی را بیشتر فراهم می کند .

در کشور پهناور ایران ، هر استانی استعداد و توانایی خاص خود را در زمینه بازرگانی برون مرزی دارد.در استان های مرزی و محروم ، این استعداد باید با کمک و مساعدت مسئولین شکوفا شود .

استان کرمانشاه یکی از این استان های فوق العاده مستعد ولی محروم است . که می توان برای تحول اساسی از این قابلیت استفاده کرد .

نیازعراق به مایحتاج ضروری،  از استان کرمانشاه  ، سهل الوصول تر به بازارعراق میرسد . زیرا مرز قصر شیرین نزدیکترین مسیر را به پایتخت عراق داشته و از ظرفیت و توانمندی بالایی برای همکاری های اقتصادی و بازرگانی با عراق برخوردار است.لذا بازرگانان عراقی علاقه مند به واردات کالاهای مورد نیاز خود از استان کرمانشاه هستند.

استان کرمانشاه در زمینه مواد غذایی، پوشاک، دام، محصولات کشاورزی ، بازار خدمات فنی - مهندسی، مشاوره ای ، می تواند بخش زیادی از نیاز های عراق را جبران کند .
همچنین واحدهای تولیدی استان ظرفیت مناسبی برای صادرات کالا به عراق را دارند. ضمن اینکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی عراق نیز می توانند در منطقه بکر و امن استان کرمانشاه سرمایه گذاری کنند .

كرمانشاه به عنوان استاني كه بيشترين مرز مشترك را با كشور عراق دارد و52 درصد از صادرات ایران به کشور عراق از اين استان انجام مي‌شود، بايد نقشی اساسی و ملي در ارتباط با عراق داشته باشد.

لذا به  منظور توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و سیاحتی ، راه اندازی ((اتاق مشترک ایران و عراق)) با مر جعیت و محوریت استان کرمانشاه بسیار ضروری است  . ولی متاسفانه استان کرمانشاه به دلایل مختلف  تا کنون نتوانسته از این قابلیت استفاده کند . بجز مرز پرویز خان ، به جای تجارت حرفه ای  شیوه پیله وری را رونق داده ایم  .این شکل غیر سیستماتیک تجاری نمی تواند نقشی اساسی در اقتصاد استان کرمانشاه داشته باشد .

كيوان كاشفي رئيس اتاق كرمانشاه در زمینه موانع گسترش روابط اقتصادی می گوید : روال استاندارد مشخصي در صادرات ما به اين كشور رعايت نمي‌شود و عدم اطلاع رساني لازم و به موقع، از اصلي‌ترين مشكلات تجارت در عراق است و بخشي ديگر از مشكلات نيز به علت عدم انسجام عمليات داخل كشور ايجاد است.ما در مورد صادرات به عراق سياست واحدي نداريم، بنابراين لازم است ديد ما در اين خصوص، از نگاه منطقه‌اي به يك نگاه جامع برسد.

متاسفانه اخیر نیز با خبر شدیم امتیاز ویژه اتاق مشترک ((ایران و عراق با مر جعیت اهواز)) راه اندازی شده است .

این مرکز اولین دفتر نمایندگی اتاق مشترک ایران و عراق با مرجعیت اتاق بازرگانی اهواز است.

شهلا عموری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز می گوید: با تصویب اتاق مشترک ایران و عراق تصمیم بر آن گرفته شد که دفتر نمایندگی اتاق مشترک برای اولین بار به کلانشهر اهواز سپرده شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: وجود این دفتر در گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور نقش آفرینی خواهد کرد.

مراسم افتتاح این دفتر نمایندگی 31 تیر ماه جاری و با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی دو کشور صورت می‌گیرد.

در این شرایط که آمار بیکاری و رکود اقتصادی در استان کرمانشاه رکورد دار است ،آیا نباید تمام مسئولین استان برای نتیجه ای واحد بدور از گرایشات سیاسی متحد شوند ؟ آیا ادامه این وضعیت باعث رکود بیشتر و مهاجرت نخبگان از استان نمی شود ؟

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی