رسانه های قصرشیرین را دریابید

حیات غرب - امروز در میان تاخت و تاز رسانه های دیجیتال و مجازی و شبکه های اجتماعی که به تبادل اخبار و اطلاعات می پردازند کمتر دیده شده که اشخاص از کنار دکه های روزنامه فروشی بگذرند و نگاهی به اخبار مهم نیندازند و روزنامه مورد علاقه خود را نخرند.
حفظ جایگاه رسانه های کاغذی و روزنامه ها مرهون تلاش قشری است که سال ها برای روزنامه ها قلم زده و به کسب اخبار و اطلاعات برای درج در این روزنامه ، ماهنامه و یا نشریه خبری می پردازند که تا چند سال اخیر که شبکه های مجازی و کانال های خبری کمتر راه اندازی شده بود مراکز استان و شهرستان های کوچک محلی برای رقابت بین روزنامه ها و ویژه نامه های خبری محلی بود که متاسفانه امروز با رکود قابل توجهی مواجه شده است.
متاسفانه امروز فضای مطبوعات محلی ، تنها وسیله ای برای تبلیغات و فروش انواع محصولات و یا پیام های تبریک و تسلیت و انتصاب در شهرستان ها شده و اگر نگاهی به صفحه های یک ویژه نامه ، هفته نامه و یا روزنامه محلی بیندازیم می بینیم که درج آگهی ها با ابعاد بسیار بزرگ و گاهی هم کوچک بیشتر فضای آن را به خود اختصاص داده و درج یک یا دو خبر با اهمیت بسیار کم هم در میان این آگهی ها خودنمایی می کند و این برای مخاطبانی که اخبار و اطلاعات منطقه خود را از محتوای همین مطبوعات محلی جستجو می کنند خوشایند نیست و همین باعث شده تا کمتر کسی دیگر مشتاق به خرید و مطالعه آن باشد.
نشریات محلی به دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسایل بومی عمده ترین نقش را در شکل گیری رفتارهای اجتماعی در پایه ای ترین سطح خود دارا هستند.
این مطلب بیانگر نقش ، اهمیت و تاثیرگذاری مطبوعات در شکل گیری افکار عمومی و ارایه راهکارهایی مناسب برای حل معضل ها و مشکلات است.
اهمیت رسانه از گذشته های دور تا عصر مدرن و دیجیتال امروز همواره مورد تاکید بوده و بدون وجود این مهم جامعه ای بی روح و مسئولانی فاقد پاسخگویی خواهیم داشت.
امروزه دیگر خبر و اطلاع رسانی با کمک عنصر تکنولوژی مرزهای جغرافیایی را دستخوش تغییرات جدی قرار داده و خبر در اندک زمانی از یک نقطه از کره خاکی به آن سوی مرزها مخابره می شود و با این تغییر مخاطبان خبر هم جمعیت بیشتری را به خود اختصاص می دهد.
در این بین شهرستان مرزی قصرشیرین همواره کانون توجهات کشوری بوده و هست ، شهری با دیرینگی و غنای فرهنگی و قدمت تاریخی و داشتن بیش از 186کیلومتر مرز مشترک با عراق در دو بخش اقلیم کردی و حوزه عربی سهم بزرگی از تغییر و تحولات غرب کشور را به خود اختصاص داده است.
فعالیت های بزرگ اقتصادی و صادرات 54 درصدی کالاهای غیرنفتی که سهم قابل توجهی از صادرات کل کشور را داراست ، نقش آن درجنگ هشت ساله با عراق و امروزه گردشگری جنگ ، مراودات مرزی و فرهنگی با عراق به خصوص در بخش کردی و مسیر تردد زائران عتبات عالیات که متاسفانه امروزه به دلیل فعالیت گروهک های خرابکارانه تروریستی و داعش و نبود امنیت در آن سوی مرز متوقف شده است گویای ارزش و اهمیت این شهرستان مرزی است.
در این شهرستان خبر و اطلاع رسانی بخش جدایی ناپذیر از تحولات آن است و وجود نمایندگی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در قصرشیرین بیانگر توجه مسئولان کشوری در این شهرستان است زیرا قصرشیرین در بین شهرستان های استان های غربی تا جنوب غربی کشور تنها شهرستانی است که از این امکان برخوردار است.
از گذشته تاکنون در قصرشیرین هفته نامه ها و ویژه نامه های محلی همواره فعالیت داشته اند و از مخاطبان خاص خود در بین قشرهای مختلف مردم اعم از اداری و غیراداری برخوردارند.
اما متاسفانه مدتی است که هفته نامه و ویژه نامه های محلی قصرشیرین دچار رکود شده اند و فعالیت های آنها با تعطیلی خاصی مواجه شده است.
اوج رقابت هفته نامه های محلی در این شهرستان با موقعیت راهبردی در بخش اقتصادی در زمان برگزاری انتخابات به خصوص مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا است که با عبور از این مسیر بازهم فروکش کرده و بعد از برگزاری انتخابات مجلس دهم به جرات می توان گفت که برخی از آن ها به تعطیلی رسیده اند.
یکی از دغدغه های خاص این هفته نامه ها برای فعالیت و ادامه حیات استفاده از رپرتاژ و آگهی است که بتواند انگیزه مادی برای آن ها ایجاد کند که آن هم کاهش یافته و ادارات که می تواند مهم ترین فاکتور آن ها در این زمینه باشد دیگر از این وسیله استفاده نمی کنند و با راه اندازی شبکه های اجتماعی و به خصوص تلگرام و ایجاد کانال های مختلف تبلیغات نیز به همین سمت و سو کشیده شده است.
ندادن تخصیص یارانه به هفته نامه ها و ویژه نامه های محلی شهرستان طبق گفته فعالان این عرصه همواره معضلی برای رونق کار آنها شده است و به دلیل مشکلات مالی توان انتشار ندارند.
رسانه های محلی در شرایط خوب می توانند نیازهای مردم نواحی و مناطق مختلف کشور را در حوزه رسانه پوشش دهند و پل ارتباطی مردم و مسئولان باشند.
به هرحال رکود خبر و اطلاع رسانی در هر جایی یک آفت است و مسئولان باید فکری به حال این رکود رسانه های کاغذی محلی داشته باشند و افرادی که چند سال در این عرصه فعال هستند را نباید به حال خود رها کنند.
امید است تلاش برای رفع مشکلات عمده اهالی مطبوعات به ویژه مشکل بیمه، حقوق و دستمزد، مسکن، قوانین و مقررات و حمایت های قضایی و صنفی این افراد در اولویت اقدام های مسئولان قرار گیرد و افرادی که دستی بر قلم دارند با روی آوردن به نوشتن در قالب تحلیل ، تفسیر ، مطالب و مقاله های ارزشمند و درج در مطبوعات محلی بازهم شاهد حضور و رقابت بین مطبوعات محلی و خودنمایی هفته نامه ها و ویژه نامه های محلی باشیم.
* نازنین بابا جانی - خبرنگار ایرنا در قصرشیرین

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی