دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی آزاد هستند

حیات غرب - مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه گفت: هیچ اجباری در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی به پایه دهم وجود ندارد.
 

سلیمان محبی با بیان اینکه انتخاب رشته در سال‌های گذشته نیز همچون امسال بر اساس امتیازات و نمرات دانش‌آموزان بوده، گفت: امسال تغییراتی در انتخاب رشته دانش‌آموزان وارد شده و آنها در کلاس دهم انتخاب رشته می‌کنند و  چون دروس دوره راهنمایی هنوز تخصصی نشده، لذا معدل دانش‌آموزان کلاس نهم اغلب بالا است و همین مسئله سبب شده تا حجم زیادی از دانش‌آموزان علاقمند به تحصیل در رشته تجربی باشند.

به گفته محبی بیش از 50 درصد دانش‌آموزان کلاس نهم که باید انتخاب رشته کنند، معدل بالای 17 دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه همه دانش آموزان نمی‌توانند به رشته تجربی بروند، گفت: تحصیل بخش زیادی از دانش‌آموزان در رشته تجربی مستلزم این است که تعداد معلم‌های این رشته هم بیشتر باشد و این در حالیست که همه دبیران که دبیر رشته تجربی نیستند.

محبی افزود: تحصیل حجم زیادی از دانش‌آموزان در رشته تجربی علاوه بر اینکه توازن شغلی آینده جامعه را به هم می‌زند، به دلیل وجود رقابت سنگین در این رشته‌ها، سالها پشت کنکور ماندن و قبول نشدن در دانشگاه را هم بدنبال دارد که می‌تواند سرخوردگی و گاه حتی افسردگی افراد را به دنبال داشته باشد.

محبی با بیان اینکه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها باید در انتخاب رشته آینده را هم در نظر داشته باشند، گفت: همه که نمی‌توانند پزشکی و دندانپزشکی قبول شوند و چه بسا جامعه به رشته‌های مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و... نیاز بیشتری داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر اکثر دانش‌آموزان پایه نهم بخصوص دانش آموزان دختر تمایل به تحصیل در رشته تجربی دارند، از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها خواست تا تحت تاثیر فضای کنونی جامعه قرار نگیرند و  از چشم و هم چشمی در مورد انتخاب رشته صرف‌نظر کنند.

محبی با بیان اینکه امسال 66 درصد دانش‌آموزانی که در آزمون سراسری شرکت کردند در رشته تجربی آزمون دادند، گفت: این در حالیست که ظرفیت پذیرش رشته‌های تجربی در دانشگاه‌ها کمتر از سایر رشته‌ها است.

محبی در ادامه با بیان اینکه در گذشته این ایراد به آموزش و پرورش استان کرمانشاه وارد بود که حجم زیادی از دانش‌آموزان این استان در رشته تجربی تحصیل می‌کنند، گفت: خوشبختانه اکنون وضعیت بهتری از این حیث داریم و علی رغم موج اعتراض‌ها در کشور نسبت به هدایت تحصیلی، در استان کرمانشاه کمترین اعتراض‌ها را در این خصوص داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه با بیان اینکه هیچ اجباری در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی به پایه دهم وجود ندارد، افزود: در توضیح این مهم یک سوال می‌پرسم و آن اینکه اگر فردی در کنکور سراسری نتواند مثلا در رشته پزشکی پذیرفته شود آیا می‌تواند نسبت به آزمون سراسری و قبول نشدن در آن معترض باشد.

محبی با بیان اینکه برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای امتیازات کسب شده، نمرات و توان تحصیلی دانش‌آموزان تدوین شده‌ و تلاش شده تا بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل به دانش‌آموزان معرفی شود، افزود: در هدایت تحصیلی دانش‌ آموزان علاوه بر نمرات دانش‌آموز و نظر دانش‌آموز، مشاور و والدین او، فاکتورهای دیگزی لحاظ شده که در مجموع دانش‌آموز بر اساس استعداد و رغبت برای تحصیل در یک رشته معرفی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه افزود: در آیین نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌توانند پس از تحصیل در یک سال تحصیلی در یک رشته خاص، تغییر رشته هم بدهند و این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص انتخاب رشته کمتر خواهد کرد.  

ایسنا

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی