قانون گریزی و بازی با جان مردم درسازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه از زبان دکتر نائمی بازرس سازمان

حیات غرب – رضا منتظریانی - هیئت مدیره فعلی نظام مهندسی کرمانشاه در 9 ماه پیش با شعار قانونگرایی و رعایت استانداردهای ساختمان در تمام ابعاد خود را در معرض رای و نظر جامعه فرهیخته مهندسین استان کرمانشاه قرار داد . اعضای این سازمان امیدوار بودند هیئت مدیره جدید، برای احقاق حقوق مهندسین و رعایت عدالت تمام تلاش خود را بکار بگیرید .  ولی هنوز یک چهارم این راه طی نشده است که شاهد اختلاف و چند دستگی در هیئت مدیره هستیم . بطوری که عملکرد این هیئت مورد اعتراض شدید  بازرس نظام مهندسی کرمانشاه قرار گرفته است .  دکتر نائمی به صراحت اعلام مینماید  قانون در نظام مهندسی توسط هیئت مدیره رعایت نمی شود . برای روشن شدن موضوع با ایشان گفتگویی صورت گرفت تا ابعاد تخلف هیئت مدیره روشن شود . هر چند فرصت پاسخگویی برای اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کرمانشاه نسبت به ارائه عملکرد خود باقی است .

*جناب دکتر نائمی ضمن عرض سلام و تشکر از فرصتی که به ما دادید در ابتدا برای آشنایی بیشتر مردم با سازمان نظام مهندسی ، بفرمایید‌ مأموریت اصلی این سازمان چیست؟  
 ــ با سلام و تشکر مأموریت اصلی سازمان نظام مهندسی بنا بر قانونی که در سال ۱۳۷۴ در مجلس مصوب، تدوین‌ و بیان شده در دو بخش تقسیم می شود 1 -  نظام مهندسی 2 -  کنترل ساختمان . نظام مهندسی که‌ شامل هفت رشته مهندسی می‌شود، بیانگر نقش هر یک از رشته‌های تخصصی هفتگانه شامل شهرسازی، ترافیک، نقشه‌برداری، معماری، عمران، برق و مکانیک است؛ یعنی نظام مهندسی برای رعایت استاندارد و ایمنی مردم باید در این موضوعات ، حضور یافته و ایفای نقش کند.  
 در بخش کنترل ساختمان هم طبیعی است که بنا به ‌جایگاهی که هر یک از این رشته‌ها در ساخت و ساز دارند، باید حضور ‌پیدا کنند.

*فرایند ساخت مسکن شامل چه مراحلی میشود ؟

- فرایند ساخت که در ماده ۳۳قانون نظام مهندسی به آن اشاره شده شامل سه بخش مستقل است.1 -  نقشه‌ها و طراحی‌هاست که این طراحی‌ها باید به دست‌ افراد ذیصلاح و صاحب صلاحیت انجام گیرد.‌ این نقشه‌ها باید در نظام مهندسی کنترل و در صورت وجود ایراد‌، مرتفع شود. پس یک نقش ما‌ در اینجا است.2 -‌استفاده از سازندگان ذیصلاح در ساخت ساختمان‌ها تا افراد غیر ذیصلاح نتوانند ساختمان‌ بسازند. ‌‌3 - نظارت است؛ یعنی ‌اعضای ما که ‌پروانه اشتغال دارند و در پایه‌های ۳، ۲ و ۱ ‌ناظر بر اجرای با کیفیت ساختمان از نظر فنی و نیز رعایت مقررات ملی ساختمان، هستند حضور پیدا می‌کنند  .

* ولی متاسفانه تخلف در هر سه مورد خیلی زیاد دیده می شود بطور مثال اکثر مهندسین و شر کت ها بنا بر خواست مالک یک نقشه مصوب دارند و یک نقشه اجرایی و در آن نقشه اجرایی رعایت قانون صورت نمی گیرد و هم ناظر و هم شرکت و هم سازمان نظام مهندسی فقط بنابر خواست و اراده مالک ،این بی قانونی آشکار  را می پذیرند وظیفه رعایت قانون در نظام چه میشود ؟

_ بله به نکته ای اساسی اشاره کردید تمام دغدغه ما این است که قوانین مصوب رعایت شود و قانون را با مداد ننویسیم که هر کس بر اساس سلیقه خود آن را پاک و تفسیر جدیدی جایگزین کند . اگر هر کس درست  ایفای نقش کند و  سه‌ بخشی که اشاره شد ،درست اجرا شود می توان گفت فرایند ساخت کامل است و می‌توانیم ادعا کنیم‌، این ساختمان، بر پایه قوانین و مقررات ملی ساختمان ساخته شده و استاندارد است .ولی هیمشه این اتفاق نمی افتد و ساختمان های غیر استاندارد زیاد داریم .

*و مقصر اصلی آن سازمانی است که خود را متولی استاندارد سازی ساختمان می داند .سوال بعدیم در خصوص شناسنامه فنی ساختمان است با این وضعیت این شناسنامه چه تاثیری دارد ؟
 - شناسنامه فنی‌، هویت یک ساختمان است. ‌زوایای پنهان و آشکار ساختمان در آن بازتاب دارد .‌از بخش طراحی گرفته تا ‌اجرا و خاتمه کار . ‌این شناسنامه فنی برای فرد  که می‌خواهد در آینده ‌ساختمانی را خریداری ‌‌و از آن بهره‌برداری کند، معرفی‌نامه خوبی ‌است. به این ترتیب، خریدار و بهره‌بردار می‌داند‌ چه ساختمانی را با چه مشخصاتی ‌‌می‌خرد‌ و در این ساختمان تا چه اندازه ‌نکات فنی و مهندسی ‌رعایت شده است‌. موضوع ما بعنوان بازرس این است که همه چیز درست باشد و بصورت صوری و نمایشی چیزی عنوان نشود .مردم به نظام اعتماد دارند . لذا همه باید در فکر تقویت این اعتماد باشیم .هر موضوع و اقدامی که به این اعتماد خدشه وارد کند از نظر ما مردود و قابل پیگیری حقوقی و قانونی است . یکی از وظایف بازرسین رسیدگی به این امور است .

* آقای دکتر با خبر شدیم اخیرا نسبت به عملکرد هیئت مدیره اعتراض داشته و مکاتباتی را در این خصوص داشته اید . این اعتراض شما بیشر پیرامون چه موضوعی است ؟

- متاسفانه هیئت مدیره فعلی نظام مهندسی قانون نظام مهندسی ساختمان را بصورت درست اجرا نمی کند و خسارت آن هم متوجه مردم است و هم اعتبار مهندسین .

التزام عملی به قانون و احترام به آن یکی از موضوعات مهم و شایع در فرایند شکل گیری جوامع حرفه ای و تشکلهای صنفی است 0  متاسفانه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه و با روی کار آمدن هیئات مدیره جدید این التزام بصورت کامل اجرا نمی شود .

*صحبت های جنابعالی کلی است می توانید به مصادیق اشاره بفرمایید ؟

هیئت مدیره فعلی در زمان انتخابات شعار عدالت محوری و شفاف سازی و سر داد و تا کید داشت رعایت قانون و برنامه ریزی برای اعضاء محترم به صورت گسترده را در دستور کار خود قرار می دهد ولی در عمل اینگونه نشد .

من براین باورهستم که اگر رویکرد هیئت مدیره به سمت اجرای قانون می بود می بایستی طی نه ماه از سی و شش ماه ، تقریبا یک چهارم از تصدی هیئت مدیره آثار عملی مشخص می شد . که متاسفانه اینگونه نشد . بصورت نمونه می توان به چند مصداق عدم رعایت قانون از سوی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کرمانشاه اشاره کرد .  

-1  عدم شفافیت مالی و اعلام صورتهای مالی غیر واقعی به بازرسان و مجمع در ابتدای سال 1395

-2  جابجایی بخشی از موجودی سازمان در سال 1394 از بانک صادرات به بانک ملت بدون مصوبه قانونی.

3 -   عدم رعایت مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره قبلی.

4 - رعایت نکردن عدالت در ارجاع کار و عدم ایجاد نرم افزاری مناسب در این خصوص که بتواند شبهات و

ایرادات را به حداقل برساند.

5 -   عدم پیگیری حقوقی و اداری لازم و کافی برای تعیین تکلیف ساختمان مخابرات.

-6  عدم قرارداد با پرسنل سازمان در سال 1395

-7  عدم انجام رعایت مهمترین آیین نامه ساختمانی یعنی آیین نامه ویرایش چهارم 2800 در کنترل نقشه با وجود اینکه از تاریخ 1/7/94  الزامی می باشد.

8 -  عدم انجام و رعایت مبحث هفتم مقررات ملی ساختمانی در رابطه باآزمایشهای ژئوتکنیکی و

گودبرداری که در بسیاری از موارد برای شهروندان مخاطره آمیز بوده و برای مهندسین نیز اشتغالزایی به دنبال دارد.

9 - عدم انجام رعایت مبحث نهم و دهم مقررات ملی در رابطه با آزمایشهای بتن و جوش در ساختمانها که

آن نیز برای مهندسان می تواند اشتغالزایی در پی داشته باشد.

10 -  عدم برخورد با افراد دو شغله شرکتهای مجری ذی صلاح

*با توجه به موارد اشاره شده که اظهار میدارید مستند هستند از مسئولین چه انتظاری دارید ؟

- با توجه به این موارد که همگی مستند و قابل سنجش هستند  از مراجع قانونی و وزارت محترم مسکن و شهرسازی طبق ماده 26 قاانون نظام مهندسی انتظار دارم در خصوص چگونگی ادامه کار هیئت مدیره بررسی نمایند .

* این موارد را تا کنون به کجا منعکس نموده اید ؟

- به  مدیرکل محترم دفتر تشکلهای نظام مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی - بازرسی کل کشور -

اداره حراست مسکن و شهرسازی و هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه ارسال کرده ام .

*از وقتی که بابت این روشنگری در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم .

- من هم از شما تشکر می کنم که وقت گذاشتید امید که شاهد خلاف قانون در این سازمان بسیار حساس که با جان مردم سرو کار دارد نباشیم . 

نظرات  

 
#1 مجمع عمومی سازمان 1395-06-02 21:31
بازرس/بازرسان محترم:
آیا عملکرد مالی سازمان در سال 92، 93، 94 و 95 را به موقع و به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه، فصلی و سالیانه بررسی کردید؟

مگر نه اینکه طبق شرح وظایفتان در ماده82 آیین نامه اجرایی، به تمامی اسناد مالی سازمان دسترسی دارید و بایستی بر صحت یا نادرستی اطلاعات مالی ارائه شده به مجمع
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی