احتمال استفاده مجدد جنگنده های روس از پایگاه همدان

حیات غرب - روز يكشنبه اعلام شد كه جنگنده‌ها و هواپيماهاي روس كه به منظور حمله به اهداف تروريستي در سوریه در ايران حضور داشتند خاك كشور ما را ترك كرده‌اند. سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت:«درباره موضوع روسيه آنچه انجام شده يك كار موقت و با هماهنگي بوده است و بايد تاكيد كنم كه روسيه نه در ايران پايگاه دارد و نه در ايران مستقر شده بلكه كار موقتي بوده كه عجالتا پايان پذيرفت.» در همين روز لوان جاگاريان سفير روسيه در ايران هم اعلام كرد كه «تمام هواپيماهاي روس فعلا ايران را ترك كرده‌‌‌اند، اما ممكن است در آينده بر اساس صلاحديد و نظر سران طرفين، حملات از ايران بار ديگر از سر گرفته شود.» و ديروز و در حالي كه ۲۴ ساعت از اعلام خروج جنگنده‌هاي روس از ايران نگذشته بود، سخنگوي وزارت دفاع روسيه از تكميل ماموريت جنگنده‌هاي روس در ايران خبر داد.

احتمال استفاده مجدد از پايگاه همدان در‌آينده

 وزارت دفاع روسيه روز دوشنبه اعلام كرد: ماموريت هواپيماهاي روسي در استفاده از پايگاه هوايي ايران براي بمباران مواضع در سوريه تكميل شده، اما احتمال استفاده مجدد از پايگاه همدان در آينده در صورتي كه شرايط در سوريه ايجاب كند، همچنان باز است. رويترز به صحبت‌هاي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران مبني بر توقف استفاده روس‌ها از پايگاه همدان براي بمباران مواضع در سوريه اشاره كرد و نوشت: مساله بهره‌برداري روس‌ها از پايگاه نظامي در ايران مورد انتقاد قانونگذاران ايراني و كاخ سفيد در آمريكا قرار گرفته است. سخنگوي وزير دفاع روسيه خاطرنشان كرد: هواپيماهاي روس عمليات حمله‌هاي هوايي را از پايگاه هوايي همدان به سمت مواضع تروريست‌ها در سوريه با موفقيت به پايان رسانده‌اند. استفاده‌ها بيشتر از اين پايگاه در جمهوري اسلامي ايران توسط نيروهاي هوافضاي روسيه بر اساس يك توافق مشترك براي مبارزه عليه تروريسم صورت گرفته و به شرايط غالب بر سوريه بستگي دارد. كونشنكوف سخنگوي وزارت دفاع روسيه در اين بيانيه بر ادامه احتمالي استفاده از پايگاه هوايي همدان در صورتي كه شرايط سوريه ايجاب كند، تاكيد كرده است.

نخستين اجازه ايران بعد جنگ جهاني دوم

 رويترز خاطرنشان كرد: اين نخستين بار بعد از جنگ جهاني دوم است كه ايران به يك كشور خارجي اجازه استفاده از پايگاه‌هايش را داده است. روسيه و ايران هر دو از نظام بشار اسد در سوريه حمايت مي‌كنند و عليه نيروهاي جهاني در سوريه از پنج سال پيش تاكنون در حال مبارزه هستند. هفته گذشته وزات امور خارجه آمريكا اين اقدام را «قابل پيش‌بيني» خواند و گفت: در حال بررسي است تا ببيند آيا اين اقدام روس‌ها نقض قطعنامه شوراي امنيت مبني بر ممنوعيت فروش، توزيع و حمل هواپيماهاي جنگنده به ايران است يا نه؛ و گفته شده معلوم نيست روس‌ها از اين پايگاه براي توقف كامل استفاده كرده‌اند يا خير. يكي از مقام‌هاي آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود به رويترز گفت: ايراني‌ها از اينكه به‌طور كامل به بشار اسد كمك كنند، ابايي ندارند. انتخابات ايران نزديك است. همه كشورها در زمان نزديك به انتخابات، سختگير مي‌شوند.

پروازها متوقف نشده است

ديروز هم اين موضوع در مجلس مطرح شد، چنانكه محمود صادقي عضو فراكسيون اميد گفت: در جلسه گذشته ۲۰ نماينده مجلس تقاضاي برگزاري جلسه غيرعلني با حضور مسئولان ذيربط براي پاسخگويي به موضوع پايگاه همدان داشتند. اين تقاضا درباره اين بود كه ايران پايگاه‌هاي خود را در اختيار قدرت‌هاي جهان قرار مي‌دهد. وي تاكيد كرد: اين تقاضا همچنين براي هماهنگي و هم‌افزايي بيشتر بين قوا بود كه تقديم هيات رئيسه مجلس شد اما تاكنوني پاسخي به اين درخواست داده نشده است. نماينده مردم تهران در مجلس دهم يادآور شد: با اينكه پرواز اين قدرت جهاني متوقف شده است، اما تقاضاي ما هنوز پابرجاست و تقاضاي بررسي اين موضوع را در جلسه غيرعلني داريم. علي لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: اين پروازها متوقف نشده است. ما و روسيه در مبارزه با تروريسم اتحادي داريم و اين اتحاد به نفع مسلمانان منطقه است، تاكيد مي‌كنم هيچ پايگاهي به كسي داده نشده است و اين پايگاه براي سوختگيري است. بنابراين (برگزاري جلسه غيرعلني) «سالبه به انتفاي موضوع» است. رئيس مجلس تصريح كرد: البته اگر نمايندگان در اين راستا تقاضايي دارند ما آن را بررسي مي‌كنيم.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی