علوی :وحدت جامعه پشتوانه اقتصاد کشور است


حیات غرب - حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در شصت و یکمین همایش سراسری سازمان حراست کل کشور با محوریت «حراست ها ؛ اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: برگزاری این همایش ها هدف نیست بلکه ابزار است.
 
وی تصریح کرد: در این همایش ها باید راهکارها ، کارکردها ، راهبردها و تاکتیک های کار مورد بازنگری قرار بگیرد و برنامه هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر از این همایش ها حاصل شود.
 
علوی اظهار داشت: موضوع همایش امروز «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» در نظر گرفته شده که براساس فرمایش مقام معظم رهبری بوده و بسیار مناسب است.
 
وی با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: دستگاه های اطلاعاتی و حراستی فکر نکنند که یک نهاد اقتصادی نیستند و شأن و جایگاهی در اقتصاد مقاومتی ندارند در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند «دستگاه های اطلاعاتی می توانند در اقتصاد مقاومتی کمک کننده باشند» و باید این جایگاه را شناسایی کنیم.
 
وزیر اطلاعات ادامه داد: بزرگترین جفا به اقتصاد مقاومتی و هر بحث دیگری که رهبر معظم انقلاب به عنوان برنامه کار معین می فرمایند این است که ترسیم نقشه راه و عمل به آن، دستمایه دعوای جناح ها و بخش های مختلف قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: امروز متأسفانه وقتی به یک سلسله صحبت ها ، رسانه ها و تریبون ها نگاه می کنیم می بینیم که در بعضی بحث ها ، اقتصاد مقاومتی به دستمایه دعواهای سیاسی ، جناحی و بخشی تبدیل شده و این بزرگترین جفا در حق اقتصاد مقاومتی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: در دستگاه های اطلاعاتی و حراستی نباید کاری به دعواهای سیاسی داشته باشیم و باید به سمتی حرکت کنیم که نقش خودمان را فارغ از دعواهای سیاسی درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کنیم.
 
وی افزود: دولت به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد به دلیل آنکه بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور طراحی شده و کار یک تیم کارشناس اقتصادی است و دولت هم آن را باور دارد و اگر بحثی در این رابطه داشته باشد آن را مطرح می کند و اصلاً مسئله موضع گیری مطرح نیست.
 
وزیر اطلاعات گفت: اسلام در هر بخشی از جمله در حوزه اقتصاد ، در جا زدن را - تا چه رسد به عقبگرد - نمی پذیرد و حتی کسی که دو روز او با هم مساوی باشد از نظر اسلام مطرود است و کسی که امروزش از دیروزش بدتر باشد از نظر فرهنگ اسلام آن شخص ملعون است.
 
وی افزود: ما به عنوان کشوری که براساس آموزه های دینی عمل می کنیم نمی توانیم درجا بزنیم چه رسد به اینکه عقب گرد کنیم. بنابر این باید همیشه در حال رشد باشیم و آنچه مقتضای رشد اقتصادی است باید توسط هر بخشی محقق شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین علوی گفت: ما به عنوان دستگاه های امنیتی و نظارتی و حراستی در زمینه رشد و تحقق اقتصاد مقاومتی ، می توانیم علاوه بر اطلاع رسانی و کمک به مسئولان امر، در بخش امنیت و آرامش اثرگذار باشیم که نه تنها امنیت باشد بلکه احساس امنیت نیز وجود داشته باشد چرا که احساس امنیت به انسانها آرامش می دهد و در پرتو آرامش انسانها با خیال راحت فعالیت می کنند.
 
وی افزود: در بحث اقتصاد ، امنیت نقش اساسی دارد و از قدیم گفته اند سرمایه ترسو است و جایی که احساس نگرانی و ترس باشد قرار نمی گیرد بنابر این کافی است چهار نفر کارخانه دار را بگیرند در این صورت بر روی بقیه هم اثر می گذارد و به این فکر می افتند تا سرمایه شان را تبدیل به پول کنند.
 
وزیر اطلاعات گفت: بخشی از سرمایه های افراد به خارج از کشور منتقل شده و باید دید چه وجهی دارد و چرا این سرمایه ها را به داخل کشور نمی آورند و باید ببینیم چه نگرانی دارند و چه برخوردهایی با سرمایه گذار شده است که از آمدن به داخل کشور خودداری می کنند.
 
وی افزود: در موضوع اقتصاد ، علاوه بر رصد اطلاعاتی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع، هم به سلامت اقتصادی و هم به امنیت اقتصادی نیاز داریم ، سرمایه گذار باید احساس امنیت کند و احساس نکند که به خاطر اندک مسئله ای متعرضش می شوند.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: در تمام دنیا پناهگاه فعالان اقتصادی حاکمیت ها هستند و قدرت های حکومتی مدافع سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هستند و اگر در یک جایی قدرت حکومتی به جای پشتوانه فعالان اقتصادی نقطه مقابل آنها شود، در آن حکومت نباید انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم.
 
وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما هم به امنیت اقتصادی و هم به سلامت اقتصادی نیاز داریم و باید با هر مفسده و خلاف اقتصادی توسط هر کسی ، هر جناحی و هر بخشی که باشد برخورد شود.
 
وی ادامه داد: اگر در جامعه ای فساد به یک بخشی نسبت داده شد به آن پرداخته شود اما اگر فساد به بخش دیگری منسوب بود بایکوت شود و با کسانی که آن فساد را مطرح کرده اند برخورد شود ، آن جامعه آرزوی رسیدن به یک اقتصاد سالم را باید در رویاها ببیند.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: در بحث مبارزه با فساد باید پیشگیری را مقدم بداریم و آموزه های اسلامی به ما می فرماید «پیشگیری بر معالجه مقدم است».
 
وی افزود: اصلا باید اجازه ندهیم فسادی بوجود بیاید نه آنکه فساد ایجاد شود سپس با آن برخورد شود ، اجازه ندهیم تعطیلی کارخانه ها بوجود بیاید نه اینکه پس از تعطیلی کارخانه ها بگوییم چرا تعطیل شد و حالا برای راه اندازی مجدد چکار کنیم.
 
وزیر اطلاعات گفت: هر حرکتی که سرمایه گذاران و کارآفرینان را دچار تردید کند ضد اقتصاد مقاومتی است.
 
 

 

 
00:0002:58
 
دانلود
 
علوی گفت: اقتصاد مقاومتی بر اساس واقعیت‌ های کشور ما و کار یک تیم کارشناس اقتصادی است و دولت هم آن را باور دارد و اگر بحثی در این رابطه داشته باشد آن را مطرح می کند.
 
وی افزود: باید ببینیم نحوه برخوردمان با کارگزاران و کارآفرینان چگونه است.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی تاکید کرد: دستگیری یک کارآفرین و یک سرمایه دار باید آخرین راهکار باشد یعنی زمانی که همه راهکارها جواب نداد آن وقت باید به سمت دستگیری برویم.
 
وی گفت: متأسفانه در یک مقطعی و الان هم توسط بخش هایی تا یک بحثی مطرح می شود که در یک جایی فساد محتمل وجود دارد بعضا احضار ، بازداشت و برخورد صورت می گیرد و بعد هم انتظار اقتصاد مقاومتی داریم.
 
وزیر اطلاعات افزود: این موارد با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با آموزه های اسلام مغایر است اسلامی که پیامبر آن می فرماید «در سرزمینی که مردم احساس آرامش و امنیت نکنند خیر و برکتی بوجود نمی آید».
 
وی گفت: کسی که کارآفرین و فعال اقتصادی است اگر احساس آرامش نکند چه انتظاری داریم که خیر و برکتی به نام اقتصاد مقاومتی بوجود بیاید.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: در بحث امنیتی باید راهکارهایی را انتخاب کنیم که امنیت اقتصادی را مختل نکند و در بحث فساد باید پیشگیری را مقدم بر معالجه بدانیم.
 
وزیر اطلاعات تاکید کرد: اگر ما به عنوان اطلاعات و حراست ها از فسادی که در یک مکانی بوجود می آید به موقع مطلع نشویم و در جهت جلوگیری از آن اطلاع رسانی و تصمیم سازی نکنیم تا فساد عملی شده و از رسانه ها سردر بیاورد اینجا همان انفجار بمب به نوع دیگر است که حیثیت ها ، آرامش ها و اعتمادهای ملی را از بین می برد بنابر این باید اطلاع به موقع از مفاسد داشته باشیم.
 
وی افزود: سرمایه و کارخانه داشتن و یکسری معاملات را فساد تلقی نکنیم و باید نظر وسیعی داشته باشیم ، ما که نمی خواهیم برخورد شخصی داشته باشیم و افراد را با وضعیت شخصی خودمان بسنجیم که ما چه داریم و او چه دارد چرا که ما جزء حکومت هستیم و حکومت باید نگاه کلان داشته باشد تا کارها راه بیفتد.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی ادامه داد: نه سرمایه گذار را مجرم بدانیم و نه سرمایه داشتن را گناه بدانیم بلکه با یک نظر و همت بلند کمک کنیم تا کارها پیش برود.
 
وی گفت: فکر نکنیم که وارد کردن چیزی از کشور دیگر در تمام صورت ها با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد ؛ خیر ، چه چیزی وارد کردن مهم است ، یک وقتی تکنولوژی و کمپرسور و ماشین آلات صنعتی وارد می کنیم که این موضوع مغایرتی با اقتصاد مقاومتی ندارد چون از ویژگی های اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و برون گرا بودن است یعنی چیزی فراتر از برون نگر بودن.
 
وزیر اطلاعات با بیان اینکه گرایش باید مولد باشد نه مصرفی ، افزود: نباید تولیدات مصرفی را وارد کشور کنیم بلکه باید به دنبال وارد کردن تکنولوژی ، ماشین آلات و آنچه باعث ایجاد اشتغال در کشور می شود باشیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی ادامه داد: وحدت ملی یکی از پشتوانه های اقتصاد مقاومتی است و اگر در جامعه ما وحدت و همگرایی باشد اگر موضوعی وجود دارد به صورت کارشناسی و فنی در فضای دوستانه مطرح شود و نقد دلسوزانه و منصفانه صورت بگیرد آن وقت وحدت ملی ما مخدوش نمی شود و وقتی وحدت داشته باشیم بستر برای فعالیت داخلی و خارجی اقتصاد فراهم می شود و الا اگر با عنوان انتقاد با همدیگر دعوا کنیم انتظار نداشته باشیم افرادی از بیرون بیایند و در کشور سرمایه گذاری کنند.
 
وی افزود: کسانی که در مملکت دعوا راه می اندازند و به نام انتقاد به مسئولان فحش می دهند و رئیس جمهور مملکت را خائن ، ساده لوح و عمروعاص و ... می نامند آیا واقعاً اینها فضا را برای سرمایه گذاری مهیا می کنند؟ و آیا واقعاً سرمایه گذار در چنین مملکتی سرمایه گذاری می کند؟
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی گفت:‌اختلاف ها با عنوان انتقاد و هر چیز دیگری کشور را به زمین می زند و در عوض دست به دست هم دادن کار ما را محکم می کند.
 
وی اظهار داشت: متأسفانه می بینیم گاهی اوقات منافع بخشی و گروهی بر منافع ملی سایه می اندازد و برای تحقق منافع بخشی به منافع ملی ضربه می زنیم و این امر پسندیده ای نیست چرا که باید منافع ملی را به عنوان یک اصل قرار دهیم و در جهت تحقق آن برنامه ریزی کنیم.
 
وزیر اطلاعات گفت: برنامه ریزی ، تصمیم سازی و اطلاع رسانی ما باید بر مبنای منافع ملی باشد و به گونه ای اطلاع رسانی کنیم که تصمیم گیران مملکت تصمیم های ملی بگیرند و در جهت رشد اقدامات ملی گام بردارند.
 
وی از مدیران ادارات کل حراست سراسر کشور تقاضا کرد کارخانه هایی را که تعطیل بوده و یا در حال تعطیل شدن هستند شناسایی کنند و اطلاع رسانی به موقع داشته باشند.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: حراست ها اطلاعات درست ارائه کنند تا رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوطه اطلاع داشته باشند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی