امسال زائران اربعین از مرز سومار به کربلا میروند



حیات غرب - استاندار کرمانشاه از موافقت مسئولین عراقی با عبور زوار اباعبداله الحسین (ع) از مرز سومار خبر داد.

دکتر رازانی در نشست ستاد اربعین اظهار کرد: مسیر تاریخی و همیشگی زوار عتبات عالیات از کرمانشاه و به شکل مشخص از طریق مرز خسروی صورت گرفت است و قرار گرفتن بر این مسیر مهم یکی از ویژگی ها و مزیت های ممتاز برای توسعه کرمانشاه محسوب می شود.

استاندار کرمانشاه گفت: متأسفانه به دلیل نامنی های سال های اخیر در کشور عراق، امکان عبور زوار اباعبداله الحسین (ع) از مسیر تاریخی و همیشگی مرز خسروی به شکل موقت متوقف شده است.

این مدیر ارشد ادامه داد: استان ایلام از این فرصت استفاده کرده و هم اکنون علاوه بر مهران به دنبال بازگشایی مرز جدیدی برای عبور زوار است. در این شرایط باید کرمانشاه نیز تلاش کند تا به هر شکل ممکن از این امکان مرزی به خوبی بهره بگیرد.

وی افزود: در سال جاری تلاش ها، مذاکرات و پیگیری های بسیاری با مسئولین کشور عراق برای فراهم کردن بسترهای لازم برای بازگشایی دوباره این مسیر تاریخی صورت گرفت ولی متأسفانه این امکان تا فراهم شدن شرایط امنیتی مناسب به سال های آتی موکول شد.

دکتر رازانی در ادامه از پیشنهاد سومار، شوشمی و شیخ صله توسط مدیریت ارشد استان برای عبور زوار عتبات عالیات خبر داد و گفت: دولت عراق پس از بررسی درخواست های ارایه شده نهایتاً با عبور زوار از مرز سومار موافقت کرد.

استاندار کرمانشاه افزود: مرز سومار از این قابلیت برخوردار است که در شرایط فعلی به عنوان نزدیکترین و مناسبترین مرز به عتبات عالیات در غرب کشور مطرح شود. همچنین دولت عراق در کنار تردد زوار با رسمی شدن مرز سومار نیز موافقت کرده است که این موضوع شرایط را برای توسعه هر چه بیشتر منطقه فراهم می کند.

این مدیر ارشد ادامه داد: زوار اباعبداله الحسین می توانند از بزرگراه کربلا و امکانات مناسب زیرساختی و رفاهی در این مسیر بهره مند شوند و سپس از طریق قصرشیرین به سومار بروند. خوشبختانه شهر قصرشیرین دارای هتل ها و اماکن اقامتی بسیار مناسبی است که زوار می توانند از آن ها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس توافق های اولیه در وزارت کشور، اعزام زوار استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی از طریق مرز سومار به مراسم اربعین صورت می گیرد.

دکتر رازانی افزود: در زمان باقی مانده تا مراسم شکوهمند اربعین تلاش می کنیم امکانات خدماتی و رفاهی در حوزه های مختلف حمل و نقل، پزشکی و بهداشتی، مخابراتی، گمرکی و اقامتی را در مسیر زوار اباعبداله الحسین (ع) فراهم کنیم.

استاندار کرمانشاه همچنین عنوان کرد: بازگشایی مسیر عبور زوار از طریق کرمانشاه زمینه و بستر رونق اقتصادی بیشتر استان را فراهم خواهد کرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی