مقاله ها

کاهش محسوس دمای هوا در استان کرمانشاه

سرپرست سازمان هواشناسی استان کرمانشاه از کاهش محسوس دمای هوا در این استان خبر داد و گفت: بارش سامانه بارشی جدید ممکن است در مناطق معتدل استان کرمانشاه نیز به شکل برف مشاهده شود.

محمدعلی زورآوند  اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی موج اول از سامانه بارشی حاکم در منطقه، کم و بیش تا عصر فردا جو منطقه را تحت تأثیر داشته به تناوب بارش‌هایی همراه با وزش باد و احتمالاً رعدوبرق به خصوص برای نیمه شمالی استان در پی خواهد داشت.

وی افزود: بارش در ارتفاعات و احتمالاً گردنه‌های سردسیر به شکل برف نیز مشاهده خواهد شد و طی این مدت شرایط برای تشکیل مه، در اوایل روز و در مناطق سرد و معتدل مهیا خواهد بود.

سرپرست سازمان هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: با ورود موج دوم از سامانه مذکور، که از هسته سردتری برخوردار است؛ از اواخر وقت فردا (جمعه) تا روز یکشنبه، علاوه بر کاهش دمای هوا، مجدداً شاهد بارش متناوب برف و باران در سطح استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: بارش که ممکن است در مناطق معتدل نیز به شکل برف مشاهده شود در روز شنبه و در نیمه شمالی و نواحی غربی نمود بیشتری خواهد داشت.

همچنین به گفته زورآوند از بعدازظهر یکشنبه تا اواسط روز سه شنبه موقتاً از شدت ناپایداری کاسته می‌شود.

وزیر بهداشت عنوان کرد؛ درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در شورای عالی بیمه تصویب شد

بهرام عین‌اللهی، در گفت‌وگوی ویژه خبری، به تشریح دستاوردهای پویش ملی سلامت پرداخت.

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شروع شد و بعد از ۷۰ روز فعالیت، ۳۰ دی ماه به پایان رسید.
طبق اعلام وزارت بهداشت، حدود ۴۶ میلیون نفر در این پویش ملی در سراسر کشور مشارکت داشتند که هدف آن، غربالگری دو بیماری پرفشاری خون و دیابت، بین افراد بالای ۱۸ سال بود. ضمن اینکه، بیشترین آمار شرکت کننده در این پویش مربوط به گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال بوده است.
وزیر بهداشت در همین راستا، گفت: پویش قبلی حدود ۲۶ میلیون نفر سال ۹۷ قبل از کرونا انجام شد که فقط فشارخون اندازه گیری شد، ولی در این پویش تقریباً ۱۹ میلیون نفر بیشتر از آن مشارکت کردند.
وی افزود: برای اجرای این پویش، حدود ۷۰ هزار نفر همکاری کردند و نزدیک به ۱۵ هزار خانه بهداشت و حدود ۱۴ هزار مرکز جامع سلامت در کشور، درگیر این پویش شدند.
عین اللهی ادامه داد: در این پویش حدود ۴۶ میلیون نفر مراجعه داشتند و ۳۳۵ هزار نفر هم از طریق خود اظهاری در سامانه مشارکت کردند. هدف ما این بود که ۷۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال را بتوانیم غربالگری کنیم که تا توانستیم به ۷۲ درصد برسیم.
وزیر بهداشت، جمعیت بالای ۱۸ سال را در کشور ۵۵ میلیون نفر اعلام کرد.
وی افزود: حدود ۱۰ میلیون نفر مشکوک به فشارخون بالا و سه میلیون نفر هم مشکوک به دیابت هستند که وضعیت اینها را باید مرتب پیگیری کنیم.
وزیر بهداشت گفت: یک کار جدیدی که در کشور انجام شده بحث مراقبین بهداشت است، ما افرادی را به عنوان مراقب بهداشت به استخدام در آوردیم افرادی که کارشان فقط بهداشت است و این‌ها مرتباً پیگیری خواهند کرد که مردم دچار مشکل نشوند.
عین اللهی، در پایان این گفت‌وگو از مصوبه شورای عالی بیمه سلامت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی خبر داد.

بزرگراه هرسین- پلیس‌راه ایمن سازی شد

فرماندار هرسین گفت: با توجه به پیگیری ها و مصوبه سفر استاندار محترم به شهرستان هرسین نیوجرسی گذاری بخشی از بزرگراه هرسین - پلیس راه بطول یک کیلومتر به پایان رسید.

ابوطالب ایتوندی فرماندار شهرستان هرسین در جلسه شورای ترافیک این شهرستان با اعلام این خبر افزود: با اجرای این مصوبه فاز اول نیوجرسی گذاری در حد فاصل شرکت جهانفولاد غرب تا روستای چغاکبود به اتمام رسید و چهار مسیر دسترسی تردد غیر قانونی به بزرگراه نیز مسدود شد.

ایتوندی تصریح کرد: رکود پروژه مذکور بعلت نبود اعتبار باعث ایجاد ۴ تقاطع و مسیر غیر قانونی در بزرگراه شده بود که خوشبختانه با ادامه پروژه و نیوجرسی گذاری، این مسیرها مسدود و ایمن سازی های لازم نیز صورت گرفت.  

وی از مهمترین دستاوردهای این پروژه را تحقق مطالبه مردم و بویژه اهالی روستای چغاکبود دانست که علاوه بر جلوگیری از وقوع تصادفات‌ جاده ای، افزایش ایمنی در این مسیر را بدنبال خواهد داشت.

ابوطالب ایتوندی فرماندار شهرستان هرسین در این جلسه علاوه بر بررسی مصوبات جلسات گذشته خواستار ایمن سازی، نوسازی علائم و حذف نقاط حادثه خیز در مسیرهای بزرگراهی، شهری و روستایی شد.

ایتوندی تصریح کرد : با توجه به در پیش بودن سال جدید کلیه مسیرهای منتهی به مناطق هدف گردشگری و زیارتی در صورت نیاز می بایست ساماندهی شوند.

 

رئیس اداره راهداری پاوه خبر داد: بارش ۱۲۰ سانتی‌متری برف در پاوه

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاوه گفت: ۱۲۰ سانتی‌متر بارش برف در سه‌راهی شهدای پاوه ثبت شده است.

ابراهیم شهریاری  اظهار داشت: بر اساس فعالیت سامانه بارشی اخیر ۸۰ میلی‌متر بارش باران طی سه روز در پاوه گزارش و ثبت شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاوه گفت: میزان آمار بارش تجمعی در سال زارعی جاری نیز ۳۳۰ میلی‌متر است.

وی تصریح کرد: با ورود سامانه بارش‌زا به جو منطقه، در سه‌راهی شهدا یا ملندو نیز در محور نودشه به هانه گرمله ۱۲۰ سانتی‌متر بارش برف گزارش شده است.

شهریاری بیان داشت: در سه‌راهی باینگان شاهد بارش ۲۵ الی ۳۰ سانتی‌متری برف هستیم که عملیات برف‌روبی محورهای ارتباطی پاوه انجام شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه افزود: با توجه با ارتفاع بالای برف و وزش باد شدید و کولاک در این محور تردد تنها با استفاده از زنجیرچرخ میسر است.

وی خاطرنشان کرد: برف‌روبی محورهای پاوه هم با تلاش نیروهای راهداری انجام صورت گرفته و علاوه بر آن آواربرداری در برخی از نقاط و محورهای ارتباطی به روستاهای تابعه که سبب ریزش کوه شده بود، انجام گرفته است.

شهریاری گفت: گردنه تته به مریوان به عنوان یکی از حلقه‌های اتصال کرمانشاه و کردستان نیز با شروع بارش‌ها مسدود و به دلیل کولاک شدید و بارش برف همچنان بسته است.

وی از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی و به‌ویژه کوهستانی پاوه را دارند خواست تا از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت تردد نیز خودروهای خود را به امکانات ایمنی از جمله زنجیرچرخ مجهز سازند.