مرادقلی عضو شورای شهر ضعف های سیستم کنترل داخلی شهرداری کرمانشاه را اعلام کرد

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر کرمانشاه با ارسال نامه ای به شهردار کرمانشاه، در قالب 25 بند، ضعف های سیستم کنترل داخلی شهرداری را برشمرد.

 مهندس حسن مرادقلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهارکرد: منظور از سیستم کنترل داخلی، مجموعه روشها و تدابیری است که برای هدایت عملیات یک سازمان با اهدافی همچون؛ افزایش کارآیی عملیات و ارزیابی عملکرد کلیه قسمتهای یک سازمان، محافظت از داراییها و جلوگیری از تقلب، سوء استفاده، استفاده نادرست و اتلاف منابع اقتصادی، حصول اطمینان از صحت و قابلیت اعتماد اسناد و مدارک مالی و ایجاد نظم و انضباط در امور سازمان صورت می گیرد.

 وی افزود: در شهرداری کرمانشاه سیستم کنترل داخلی به درستی وجود ندارد و ساختار مالی و وضعیت موجود شهرداری کل و مناطق شش گانه کرمانشاه نیازمند اصلاح ساختار فعلی شان هستند که به همین منظور نامه ای را در قالب 25 بند تهیه کرده و برای شهردار کرمانشاه فرستاده ایم که ظرف مدت یک ماه موارد را بررسی کرده و نتیجه را به کمیسیون اقتصادی شورا ارائه دهد.

 رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: عدم ارزیابی عملکرد مدیریت، عدم ارزیابی عملکرد کارکنان، اعطای اضافه کار ثابت به همه کارکنان شهرداری، عدم وجود نظام تشویق و تنبیه، عدم وجود کارنامه ارزیابی سالانه، عدم وجود معیارهای مشخص جهت مدیریت سازمان و اعلان عمومی به مردم از جمله مواردی است که در سیستم فعلی شهرداری کرمانشاه دیده می شود.

مرادقلی یادآور شد: دیده شده که مبالغ بسیار سنگینی تحت عنوان اضافه کار، شب کاری، پاداش و سایر آیتم های مزایایی به پرسنل شهرداری به صورت ثابت پرداخت می شود که این موارد نیازمند اصلاح فوری است.

 این عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: عدم بررسی سالانه انحراف بودجه (تفریغ بودجه) به صورت ریز و دقیق از دیگر مواردی است که شهرداری کرمانشاه باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد: پرداخت مطالبات پیمانکاران به صورت سلیقه ای و فاقد نظام جامع، یکی دیگر از مواردی است که بعضا در شهرداری کرمانشاه دیده می شود که این مهم نیز نیازمند بررسی ویژه است.

 مرادقلی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در کلیه مناطق شهرداری دیده می شود، خردکردن قراردادهاست، به گونه ای که قراردادهای سنگین که باید دارای ضوابط مشخصی باشند به صورت معاملات متوسط و خرد درآمده که مدارک نرخ گذاری عمدتا توسط پیمانکارانی که از قبل مشخص شده و برنده شده اند، اعلام و ارائه می شود که این مورد نیز از جمله مواردی است که در سیستم شهرداری باید اصلاح شود.

 وی گفت: از سوی کمیسیون اقتصادی شورای شهر کرمانشاه پیشنهاد شده که یک سامانه الکترونیکی برای شهرداری راه اندازی شود که کلیه مناقصات در آن معرفی و کلیه پیمانکارانی که دارای رتبه بندی مشخص هستند و مورد تایید می باشند حق شرکت برابر در آن را داشته باشند.

 این عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه اظهارکرد: از دیگر مواردی که در این نامه به آن تاکید شده بحث خریداری کالا برای مصارف جاری شهرداری است که در حال حاضر فاقد برنامه مشخص است و پیشنهاد می شود که این خریدها با هماهنگی لازم از اتحادیه ها و امور اصناف صورت گیرد.

 وی افزود: کنترل صورت وضعیت قطعی پیمانکاران با مفاصاحساب بیمه از دیگر این موارد است که بعضا ملاحظه شده پیمانکاری آخرین قسط مطالبات خود را اخذ کرده ولی مفاصاحساب بیمه از آنها گرفته نشده و هزینه های آن به گردن شهرداری افتاده است.

 مرادقلی به مورد تنخواه داران شهرداری اشاره کرد و گفت: برخلاف قانون مبارزه با پول شویی، دیده شده که مبالغ سنگینی توسط اشخاص حقیقی (تنخواه گردان ها) پرداخت شده است که پیشنهاد می شود کلیه پرداخت های مازاد بر سقف تنخواه، از طریق سیستم بانکی و با معرفی شماره حساب توسط طرف حساب پرداخت شود.

 رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر کرمانشاه افزود: تمرکز زدایی منابع مالی از واحد شهرداری مرکز از دیگر مواردی است که در سیستم شهرداری کرمانشاه دیده می شودکه در این نامه به شهردار کرمانشاه اعلام شده است که نیاز است منابع مالی شهرداری های مناطق و سازمانهای مرتبط با شهرداری به صورت متمرکز در شهرداری مرکز کرمانشاه باشد.

 وی یادآور شد: عدم وجود برنامه میان مدت و بلند مدت از دیگر نواقص کاری شهرداری کرمانشاه است که در این نامه به آن اشاره شده است، به گونه ای که شهرداری کرمانشاه در حال حاضر فاقد برنامه میان مدت (حداقل چهار ساله) جهت ارزیابی عملکرد اعضای شورا و مدیران شهرداری است که در صورت وجود این برنامه به تفکیک محلات در پایان سال چهارم میتوان ارزیابی دقیقی از عملکردها را در اختیار مردم قرار داد.

 این عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: عدم تعیین تکلیف پروژه های با اهمیت شهرداری همچون تله کابین، شهربازی، سراب قنبر، پارک شیرین و ... که نیازمند برنامه ریزی برای جذب مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی است از دیگر مواردی است که شهرداری باید به آن توجه داشته باشد که در این زمینه کمیسیون مشارکت های مردمی شورای کرمانشاه به ریاست حجه الاسلام زین الدین در این خصوص تلاشهای قابل توجهی را انجام داده است.

 وی با پیشنهاد دادن راه اندازی کمیته فنی در شهرداری کرمانشاه گفت: کیفیت اجرای برخی از پروژه های شهرداری همچون سنگ فرش پیاده روها و ... فاقد معیارها و استانداردهای لازم است که پیشنهاد می شود کمیته ای به نام کمیته فنی با حضور افرادی خارج از مجموعه شهرداری جهت نظارت بر حین اجرای پروژه ها تشکیل شود.

 مرادقلی همچنین به ماده 13 قانون ارتقاء نظام سلامت اداری و مقابله با فساد مصوب 1390 اشاره کرد و گفت: در این خصوص بررسی هایی از برخی از مناطق شهرداری کرمانشاه به عمل آمده و تخلف مشهودی ملاحظه نشده اما رعایت مواردی که در بالا ذکر شد توسط شهرداری ضروری است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی