در دو سال تصرف کرکوک ، بارزانی 70 درصد نفت این منطقه را بصورت غیر قانونی به اسرائیل میفروخت


حیات غرب - بعد از گذشت کمتر از 20 ساعت از آغاز مأموریت نیروهای عراقی در استان کرکوک، منابع غیررسمی اعلام کردند، این استان، تحت کنترل نیروهای مشترک عراقی در آمد.


منابع خبری گفته بودند که نیروهای عراقی بدون هیچ درگیری وارد ساختمان استانداری کرکوک شدند و کنترل آن را به دست گرفتند.

استان کرکوک، از جمله مناطق اصطلاحا مورد منازعه بغداد و اربیل است. نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، بعد از حمله داعش، این استان را اندک اندک تحت کنترل گرفتند و از آن پس از آن خارج نشدند.

مأموریت نیروهای عراقی برای تحت کنترل گرفتن استان کرکوک و تحویل گرفتن آن از نیروی پیشمرگه، پس از آن رخ داد که تنش میان اربیل و بغداد در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان افزایش یافت و سرانجام «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز دوشنبه فرمان آغاز مأموریت نیروهای مسلح برای تأمین امنیت استان کرکوک را صادر کرد و از نیروهای مسلح خواست تا با همکاری مردم و نیروهای پیشمرگه، امنیت کل استان را تأمین کنند.

در همین ارتباط، حیدر العبادی دستور داد تا پرچم عراق در تمام مناطق مورد منازعه برافراشته شود.

اختلافات میان دو حزب بزرگ کردستان
همزمان که مأموریت نیروهای مسلح عراق آغاز شد و طی چند ساعت بدون درگیری و تنش قابل ذکری مناطق متعدد و وسیعی تحت کنترل نیروهای عراقی درآمد، اختلافات دو حزب «اتحادیه میهنی کردستان» معروف به حزب طالبانی و حزب «اتحاد دموکراتیک کردستان» معروف به حزب مسعود بارزانی، بالا گرفت. 
«نجم الدین کریم» استاندار برکنار شده کرکوک که در حال همکاری کامل با بارزانی است، نیروهای پیشمرگه به بهانه «دفاع» از خود، به حمله به نیروهای دولت مرکزی عراق دعوت کرد و اکنون نیز به محل نامعلومی منتقل شده و برخی می‌گویند به سلیمانیه فرار کرده و برخی دیگر می‌گویند در کرکوک باقی مانده است. او نیروهای حزب طالبانی را به خیانت متهم و اعتراض کرد که چرا با نیروهای دولت مرکزی همکاری کرده‌اند. 
در مقابل، «سعدی احمد پیره» سخنگوی حزب «اتحادیه میهنی کردستان» امروز دوشنبه بدون اشاره صریح به نام حزب «اتحاد دموکراتیک کردستان» (به ریاست بارزانی)، گفت، برخی شبکه‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند بر «شکست همه‌پرسی» سرپوش بگذارند.
به گزارش شبکه «السومریه»، پیره در کنفرانسی خبری گفت: برخی شبکه‌ها، تلاش می‌کنند با اخبار نادرست، جنگ روانی کنند... این کارها فقط به دشمنان کمک می‌کند... این شبکه‌های تلاش می‌کنند مردم را ناامید کنند و بر شکست همه‌پرسی [جدایی از عراق] سرپوش بگذارند.

اتهام خیانت به حزب طالبانی
مناطقی که از بامداد تا عصر امروز دوشنبه تحت کنترل نیروهای عراقی درآمده است، اغلب مناطقی است که بعد از ماجرای حمله داعش، تحت کنترل نیروهای وابسته به مسعود بارزانی درآمده بود.

عمده این مناطق نیز بدون آنکه درگیری حاصل شود، تحت کنترل نیروهای عراقی در آمد و حاصل همکاری نیروهای عضو حزب طالبانی با نیروهای عراقی بود؛ امری که «جاسم محمد جعفر» نماینده فهرست «دولت قانون» در پارلمان عراق، آن را فاش کرد، و گفت که برخی طرف‌ها در استان کرکوک مثل شهرستان طوزخورماتو با نیروهای عراقی همکاری کردند. 

جاسم جعفر خواستار تعیین استاندار جدید برای استان کرکوک شد و گفت که «نیروهای دلاور ما با کمکی برخی طرف‌ها در حزب اتحادیه میهنی کردستان کردند، مرحله نخست طرح تسلط دولت مرکزی بر کرکوک را انجام دادند». 
سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص روند عملیات کرکوک، اظهار داشت: این عملیات با دستور العبادی و فرماندهی کل قوا و طبق قانون اساسی عراق صورت گرفت. کرکوک منطقه مورد اختلاف میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی بود که متاسفانه هنگامی که ارتش عراق و حشدالشعبی با تروریست‌های داعشی درگیر بودند بارزانی به پیشمرگه‌های تحت امر خود دستور داد تا کرکوک را تصرف کنند.
 

وی ادامه داد: در طول دو سالی که کرکوک در تصرف پیشمرگه‌های طرفدار بارزانی بود نفت این منطقه را به خارج از عراق می‌فروختند. طبق اسناد و مدارک ۷۵ درصد این نفت به رژیم صهیونیستی فروخته می‌شود.

*علت ورود آسان ارتش عراق به کرکوک

سیدافقهی در گفتگو با فارس افزود: دولت عراق با استفاده از اختیارات قانونی و طبق قانون اساسی و با صدور فرمانی با احتیاط و ظرافت مناطق مهم را از چنگ پیشمرگه‌های طرفدار بارزانی آزاد کرد.

وی گفت: علت ورود آسان و شتابان ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی همکاری مردم کرکوک بود. تمام مردم کرکوک کُرد نیستند، در میان آنها عده‌ای عرب، ترکمان و آشوری هم وجود دارد؛ حتی کُردهای کرکوک نیز طرفدار بارزانی نبوده و وابسته به اتحادیه میهنی مرحوم جلال طالبانی هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: به نظر می‌رسد بارزانی توان و جرات مقابله با نیروی عظیم مردمی که از عملیات‌های نظامی ارتش عراق حمایت می‌کنند را ندارد.

افقهی با اشاره به مقاومت پیشمرگه‌ها در برابر ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک خاطرنشان کرد:  پیشمرگه‌ها به دلیل اینکه این منطقه جزو قلمرو رسمی جغرافیای اقلیم کردستان نیست اصراری به مقاومت و دادن تلفات ندارند اما اگر این پیشروی‌ها به مرز سلیمانیه و مرز رسمی اقلیم کردستان برسد ممکن است آنها مقاومتی از خود نشان دهند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی