به روس ها و شخص پوتین بفهمانید که ایران "کارت بازی مسکو" نیست

روسیه اگر در زمینه اختلافات ارضی به مذاکره و نهادهای حقوقی بین المللی باور دارد، چرا درباره شبه جزیره کریمه با اوکراین مذاکره نکرد یا اختلافاتش با اوکراین درباره دونتسک و لوهانسک را به دیوان بین المللی دادگستری نبرد و به جای آن با توپ و تانک و جنگنده و بمب افکن به همسایه غربی حمله کرد؟!

در کمتر از 6 ماه ، روس ها 2 بار پا از گلیم خود درازتر کرده و درباره  تمامیت ارضی ایران ، با برخی کشورهای عربی همسویی کرده اند: بار اول در تیرماه امسال بود که با بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس همراهی کردند و خواستار مذاکره  با امارات درباره مالکیت جزایر سه گانه یا ارجاع پرونده آن به دیوان بین المللی دادگستری شدند.

بار دوم نیز همین چند روز پیش بود که در نشست همکاری های عربی - روسی که در مراکش برگزار شد، در کنار کشورهای عربی ، همان موضع قبلی را تکرار کردند.

این خیانت آشکار روس ها به ایران آن هم درست بحبوحه جنگ اوکراین که ایران به همکاری با روسیه در آن متهم است، با واکنش های منفی زیادی در ایران مواجه شد. یکی از مهم ترین واکنش ها، انتقاد صریح علی اکبر ولایتی بود که به روس ها هشدار داد "برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد نکنند".

این موضع گیری از آن جهت اهمیت دارد که از سوی مشاور امور بین الملل عالی ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری بیان شده  است و می تواند حامل این پیام به مسکو باشد که در این ماجرا، فراتر از دولت ها، این حاکمیت ایران است که موضع گیری روسیه را مخرب، نابخردانه و خائنانه می داند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی