نخست وزیر جدید فرانسه ؛ 34 ساله و جوان ترین

"گابریل اتال" نخست وزیر جدید فرانسه در دولت سابق ، وزیر آموزش و پرورش بود. او در زمان کرونا هم سخنگوی دولت بود.

جوان ترین نخست وزیر تاریخ فرانسه منصوب شد. "گابریل اتال"  34 ساله در دولت سابق، وزیر آموزش و پرورش بود.

به گزارش عصرایران، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه، گابریل اتال را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد. او از هم پیمانان مکرون است و در دوره همه گیری کرونا، به عنوان سخنگوی دولت فعالیت داشت. به همین دلیل به نامی آشنا برای مردم فرانسه تبدیل شد.
به نوشته رسانه های فرانسوی، گابریل اتال، دارای گرایش جنسی همجنسگرایی است.

"الیزابت بورن" نخست وزیر قبلی بعد از 20 ماه تصدی این سمت، دوشنبه قبل استعفا کرد. او دومین نخست وزیر زن در تاریخ فرانسه به شمار می رود.

برخی رسانه ها نوشته اند این تغییر منجر به تحول سیاسی بزرگی نمی شود با این حال نشان دهنده تمایل مکرون به عبور از دو پرونده جنجالی تغییرات بازنشستگی و مهاجرت است که در فرانسه، مورد استقبال عمومی قرار نگرفتند. علاوه بر این ، ماکرون تلاش می کند فرصت های حزب میانه رو خود در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا را افزایش دهد. تغییرات قانون بازنشستگی با اعتراضات گسترده ای در جامعه فرانسه روبه رو شد.

 کابینه سابق فرانسه به ریاست الیزابت بورن از 30 اقدام برای استیضاح پارلمانی جان سالم به در برد.

به نوشته سایت شبکه الجزیره، براساس نظرسنجی های اخیر، گابریل اتال نخست وزیر جدید بالاترین مقبولیت مردمی را در میان مقامات فرانسوی برخوردار است. الجزیره افزود: او خود را به عنوان وزیر باهوش و سخنگوی حاضرجواب در برنامه های رادیوتلویزیونی و پارلمان نشان داده است.

اتال بعد از ورود به وزارت آموزش، حکمی را برای ممنوعیت پوشیدن مانتو برای دختران و پیراهن بلند برای پسران دانش آموز در مدارس دولتی صادر کرد.
این حکم با انتقاداتی روبه رو شد.

ماکرون گفت: گابریل اتال عزیز، می دانم که می توانم به انرژی و تعهد تو به اجرای طرح فعال سازی و تجدید که اعلام کرده بودم تکیه کنم.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی