درخواست 100 نماینده برای بیان توضیحات مهم اعضای تیم قبلی مذاکرات درباره توافق ژنو در صحن مجلس

 

 

 

یک روز پس از آنکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جلسه‌ای را با حضور دکتر علی باقری معاون سابق شورای عالی امنیت‌ملی و حمید عسگری رئیس سابق کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و رئیس سابق تیم کارشناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5  برای بررسی وضعیت پرونده هسته‌ای و توافقنامه ژنو برگزار کرد، 100 نفر از نمایندگان مجلس با امضاء نامه‌ای جداگانه و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس، خواستار برگزاری این نشست برای همه نمایندگان مجلس و در صحن اصلی مجلس شورای اسلامی شدند.

یکشنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس میزبان جلسه‌ای بود که پیش از برگزاری در رسانه ها از آن به عنوان «مناظره هسته‌ای اعضای فعلی و سابق مذاکره کننده» یاد شده بود. در خبرهایی که پیش از برگزاری این نشست منتشر شد، از حضور علی باقری معاون سابق شورایعالی امنیت ملی و حمید عسگری رئیس سابق تیم کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای و همچنین عباس عراقچی معاون فعلی وزارت امور خارجه و حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای خبر داده شده بود.
با این حال ساعاتی قبل از برگزاری این نشست حسین قشقاوی معاون امور مجلس وزارت خارجه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اعضای فعلی تیم هسته‌ای در این نشست حاضر نخواهند شد. این در حالی بود که نشست بررسی پرونده هسته‌ای ایران در ساعت مذکور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس و صرفا با حضور باقری و عسگری برگزار شد.
در همین زمینه یکی از حاضرین در این جلسه در مورد محتوای جلسه مذکور گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر نمایندگان حضور داشتند آقای بروجردی به عنوان رئیس کمیسیون نیز تا پایان جلسه را اداره کردند. وی افزود: در ابتدای نشست، دکتر باقری با انتقاد از بکارگیری لفظ مناظره برای این نشست اعلام کرد که هدف ما از حضور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس، مناظره نبوده و صرفا به دنبال تشریح نقاط نگران کننده‌ای از پرونده هسته‌ای و توافقنامه ژنو بوده‌ایم تا بتوانیم منافع ملی کشورمان را هر چه بهتر تامین کنیم. بجا بود که دوستان نیز در این نشست حاضر شده و اگر  نکات خاصی مد نظرشان بود مطرح می‌کردند.
این نماینده ادامه داد: هدف از برگزاری این نشست بررسی ابعاد مختلف پرونده هسته‌ای ایران، شرایط کنونی و ابعاد مختلف و ناگفته توافقنامه ژنو بود که البته با توضیحات مفصل دکتر باقری و آقای عسگری بخش قابل ملاحظه‌ای از این موارد مطرح شد.
این عضو حاضر در جلسه کمیسیون سیاست خارجی تاکید کرد: توضیحات فنی و مفصل میهمانان جلسه به نحوی دقیق، قابل توجه و البته نگران کننده بود که روز بعد از این نشست، تعداد 100 نفر از نمایندگان مجلس با امضاء یک نامه و تحویل آن به هیات رئیسه مجلس، خواستار حضور این کارشناسان در صحن اصلی مجلس و بیان ابعاد مختلف این توافقنامه برای همه نمایندگان مجلس شدند.
وی ادامه داد: البته نمایندگان شاخص مجلس این در خواست را امضاء کرده‌اند و بنا بر ماده 106 آیین نامه داخلی مجلس، هیات محترم رئیسه ملزم به تدارک و پیش بینی این جلسه در صحن اصلی مجلس خواهد بود. در همین زمینه منادی عضو هیئت رئیسه در گفتگو با خبرگزاری فارس از وصول نامه 100 نماینده به هیئت رئیسه مجلس خبر داده است.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی