ساخت و ساز ها کیفیت ندارند. جان مردم در خطر است

 

 
 

حیات غرب -  چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در مرداد ماه امسال با حضور بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای فعال در زمینه ساختمان و خدمات و صنایع وابسته به آن، دوستداران و علاقه‌مندان به این صنعت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. برگزاری و مشارکت در نمایشگاه صنعت ساختمان فرصت مناسبی برای به نمایش درآوردن تولیدات وابسته به این صنعت بود.

رشد 60 درصدی شرکت‌های خارجی

نمایشگاه امسال در حالی کار خود را آغاز کرد که محمد صادق مفتح، دبیر کل اتاق تعاون مرکزی دیروز از رشد 60 درصدی شرکت‌های خارجی در چهاردهمین نمایشگاه صنعت ساختمان خبر داد و گفت: سال گذشته 127 شرکت خارجی در نمایشگاه صنعت ساختمان حضور داشتند که امسال این تعداد به 204 شرکت، افزایش یافته است. شرکت‌های داخلی و خارجی در فضایی به وسعت بالغ بر 52 هزار متر مربع آخرین توانمندی‌‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان این صنعت قرار داده و با یکدیگر به رقابت پرداختند. البته با توجه به روند مثبت مذاکرات صورت گرفته با گروه 1+5 و ایجاد امنیت اقتصادی امسال استقبال خوبی از سوی کشور‌های مختلف انجام گرفت و شاهد حضور پر رنگ علاقه‌مندان به صنعت ساختمان در نمایشگاه بودیم. توسعه و گسترش سبک سازی و مقاوم‌سازی ساختمان کشور، کمک به رونق ساخت و ساز، شناخت توانمندی‌ها و کمبودهای صنعت ساختمان، آشنایی با پیشرفت‌های روز این صنعت در جهان، اشتغالزائی و ایجاد یک فضای اقتصادی و تجاری ویژه برای رویارویی شرکت‌های فعال در زمینه ماشین آلات، تجهیزات، مصالح، خدمات و تکنولوژی صنعت ساختمان مهمترین اهداف برپایی نمایشگاه است. در این نمایشگاه کالاهایی چون ابزارآلات، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، تجهیزات و لوازم ایمنی کار، در و پنجره، نشریات و نرم افزارها، آسانسور و بالابرها، رنگ، چسب و رزین و عایق‌ها،آهن‌آلات، مفتول و صنایع وابسته ،تونل،سد،راه،سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، حمام، سونا و آشپزخانه، دکوراسیون و معماری داخلی، شیرآلات بهداشتی، کاشی وسرامیک ارائه شد.

کیفیت بخشی به ساخت و سازها

در این راستا مهدی موذن، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در گفت و گو با آرمان ضمن ابراز خشنودی از فرصت پیش آمده تصریح کرد:‌ نمایشگاه صنعت ساختمان در حالی آغاز به کار کرد که نسبت به سال گذشته با رشد 20 تا 30 درصدی روبه‌رو بود و با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان، انبوه‌سازان و دست‌اندرکاران این حوزه روبه‌رو شد. سازمان نظام کاردانی استان تهران، هفتمین سالی است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند. که خوشبتخانه با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان روبه‌رو بودیم. هدف سازمان نظام کاردانی ساختمان از شرکت در این نمایشگاه ارائه کالا یا محصول خاص نبود بلکه تلاشمان بر آشنا سازی علاقه‌مندان به صنعت ساختمان و شیوه صحیح ساخت و ساز با مقررات ملی ساختمان و ترویج آن است همچنین یادآوری این مطلب که افرادی دارای صلاحیت کافی و پروانه اشتغال می‌توانند به ساخت و ساز بپردازند. وی در ادامه با اشاره به وظایف سازمان در راستای ترویج ساخت و ساز با کیفیت در کشور گفت: یکی از وظایف سازمان نظام کاردانی ساختمان ارائه روش‌های اصولی و آشنایی سازندگان با چگونگی ایمن‌سازی ساختمان‌ها، کیفیت بخشی به ساخت و سازها و مقاوم سازی در برابر زلزله است. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در صنعت ساختمان با آن روبه‌رو هستیم ، تلاش خواهیم کرد که گام‌های مثبتی در راستای کیفیت بخشی به ساخت و ساز در کشور برداریم.

آسیب‌شناسی صنعت ساختمان

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به وضعیت رکود در صنعت ساختمان، به آرمان گفت: البته شرایط رکود در بخش مسکن نباید منجر به این شود که نمایشگاه از رونق و استقبال کمی برخوردار شود چرا که برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان می‌تواند تا حدی موجب رونق بخشیدن به مسکن و ساخت و ساز در کشور باشد. البته در این راستا سعی خواهد شد که با استعانت از سازمان‌‌های مختلف مثل سازمان نظام مهندسی، نظام کاردانی، شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران، مشاورین و تمامی سازندگان بتوانیم مسائل موجود در این صنعت را به شکل محتوایی حل نماییم نه
این‌که این نوع نهادها و سازمان‌ها را تنها به صورت فیزیکی دور هم جمع کنیم. با برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌های تخصصی و نمایشگاه‌ها، همچنین تجمیع و بررسی نظرات کارشناسان این حوزه سعی کنیم به آسیب‌شناسی بخش ساخت و ساز در کشور بپردازیم و بر رکود ایجاد شده در بخش مسکن غلبه کنیم. البته این امر نیاز به پیش مقدمه دارد و باید زمان بیشتری را برای تبلیغات چنین رویداد بزرگی در صنعت ساختمان اختصاص دهیم و این فرصت بوجود آمده را غنیمت بشماریم. چرا که به برگزاری چنین رویدادی خیلی اهمیت داده نمی‌شود. و تنها چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه به بحث تبلیغات پرداخته می‌شود که این کفایت نمی‌کند. باید برنامه ریزی یک ماه قبل حداقل صورت گیرد و از فرصت بوجود آمده برای هم اندیشی و تبادل نظر برای غلبه بر چالش‌های موجود استفاده کرد.

رشد کمی ساز و ساخت‌ها

وی در ادامه افزود: نگاه مسئولین به صنعت ساختمان نباید فقط به این معطوف شود که آیا ساخت و ساز در کشور رونق دارد یانه. یا این‌که بازار در این بخش فعال است یا نه و از چه شرایطی برخورداراست. اگر چه ذکر این موارد حائز اهمیت است اما این موارد تنها بخشی از مسائلی است که صنعت ساختمان با آن روبه‌روست و مسائل اصلی در اینجا رها شده‌اند. این‌که ساخت و ساز در بخش مسکن با چه کیفیتی و چه شرایط و ضوابطی قرار است رونق یابد، مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفته است و یا این مسئله که این ساخت و سازها قرار است توسط چه افرادی انجام شود که مغفول مانده است. این‌که هر روز در رسانه اعلام شود که 30 هزار واحد مسکونی در کشور افتتاح کرده‌ایم، کفایت نمی‌کند و منجر به رشد در صنعت ساختمان نخواهد شد. مسئله‌ای‌ که باید مد نظر مسئولین این حوزه قرار گیرد، این است که با چه کیفیتی این ساخت و ساز در حال انجام است و صرفا رونق ساختمان‌سازی در کشور خصوصا از نظر کمی مد نظر نباشد. چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم رشد ساز و ساخت در کشور بدون توجه به‌‌کیفیت و استانداردسازی است. در این راستا سازمان شهرداری و سازمان نظام مهندسی تهران و دیگر دستگاه‌های‌ ذی‌ربط باید با اتخاذ تدابیر مناسب و تغییر مدیریتی در سطح کلان مثل استقرار آقای آخوندی، مهندس ترکان و دکتر شیبانی، بتوانند صنعت ساختمان را از رکود خارج کنند و تنها به آمار کمی توجه نشود. بلکه در کنار روند رو به رشد کمی ساختمان‌ها، کیفیت این صنعت را نیز در نظر بگیرند. مهدی موذن با ابراز خشنودی از فرصت پیش آمده در پایان اظهار داشت: خوشبختانه مهندس ترکان، رئیس نظام مهندسی ساختمان در خصوص برقراری تعاملات نظر مثبتی دارند. اما متاسفانه عدم توجه دولت به کاردان‌ها باعث شده تا کاردان‌ها به مهندسی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها رو آورده و صنعت ساختمان کشور را با چالش جدی روبه‌رو سازند. که این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.


 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی