٣- بیشترین حجم بودجه پیشنهادی سال ١٣٩٣ به «مرکز خدمات حوزههای علمیه» با ١٧درصد اختصاص یافته است. این نهاد همراه با «شورایعالی حوزههای علمیه» در مجموع با هفتهزارو٩٠٨میلیاردریال، ٢٧درصد بودجه فرهنگی را به خود اختصاص میدهند. ٤-رقم پیشنهادی مربوط به «حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات» با هزارو٥٠٠میلیاردریال نسبت به رقم مصوب بودجه سالجاری بدون تغییر مانده است. این رقم حدود پنجدرصد کل اعتبارات بودجهای این بخش را تشکیل میدهد. این ردیف بودجهای بهصورت یارانههایی جهت حمایت از صنعت نشر به انتشارات مختلف تعلق میگیرد. بخشی از این مبلغ هم از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت خرید کتاب از ناشران هزینه میشود. ٥- همچنین در لایحه پیشنهادی، ٥٢میلیاردریال برای «موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات»، ٥٥میلیاردریال برای کمک به «بنیاد فرهنگی و هنری امامرضا(ع)» و هزارو٦٠میلیاردریال برای «امور سینمایی و نیز تولیدات فاخر» در نظر گرفته شده است. ٦- «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» نهادهایی چون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، دانشگاه اهل بیت و دانشگاه مذاهب اسلامی را زیر نظر خود دارد. بودجه این سازمان فرهنگی از یکهزارو٧٩٢میلیاردریال با ٣٦٣میلیاردریال افزایش به دوهزارو١٥٥میلیاردریال در لایحه پیشنهادی رسیده که هفتدرصد از کل بودجه پیشنهادی در این بخش را تشکیل میدهد. ٧- براساس ارقام لایحه بودجه سال آینده، «سازمان تبلیغات اسلامی» که سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی را برعهده دارد با ششدرصد افزایش بودجه مواجه شده است. ردیف بودجهای این سازمان از دوهزارو٤٤٧میلیاردریال در قانون بودجه سال ١٣٩٣ به دوهزارو٦٠٦میلیاردریال رشد یافته که این رقم ٩درصد کل بودجه پیشنهادی این بخش را به خود اختصاص میدهد. ٨- «سازمان اوقاف و امور خیریه» و «سازمان حج و زیارت» به ترتیب از ٩٤٨ و ٣٣میلیاردریال بودجه پیشنهادی در سال آینده برخوردارند. اعتبار پیشنهادی سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به رقم مصوب بودجه سالجاری این سازمان، با ١٨درصد افزایش، مواجه شده و این رقم حدود سهدرصد کل اعتبارات پیشنهادی این بخش است. قابل ذکر است اعتبار بودجهای سازمان حج و زیارت نیز ١٢درصد افزایش را نشان میدهد. ٩- «نهاد کتابخانههای عمومی کشور» با ١٢درصد رشد بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سال آینده، مواجه شده است. ردیف بودجهای این نهاد براساس قانون بودجه سالجاری هزارو٢٤میلیاردریال بود که به هزارو١٤٨میلیاردریال در لایحه پیشنهادی افزایش یافته است. شایان ذکر است این رقم، تنها چهاردرصد کل اعتبارات پیشنهادی وزارتخانه را به خود اختصاص میدهد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
١٠- رقم پیشنهادی بودجه «سازمان خبرگزاری جمهوریاسلامی» با ٢٥درصد رشد از ٤٨١میلیاردریال در قانون بودجه سالجاری به ٦٠١میلیاردریال افزایش یافته که حدود دودرصد کل اعتبار بودجهای این بخش در لایحه است.
١١- «سازمان صداوسیمای جمهوریاسلامیایران» به عنوان یک نهاد فرهنگی مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تولید و پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی میپردازد. بودجه مصوب این دستگاه در سال ١٣٩٣ معادل ٩هزارو٦٧٣میلیاردریال است که این رقم با ١١درصد افزایش، به ١٠هزارو٦٨٩میلیاردریال در لایحه بودجه سال آینده رسیده است. نکته قابلتوجه این است که اگر رقم بودجه این نهاد (به عنوان یک نهاد فرهنگی) را به کل بودجه فرهنگی پیشنهادشده برای سال آینده بیفزاییم، سهم آن از کل بودجه فرهنگی حدود ٢٧درصد است که این سهم نسبت به ارقام مصوب سالجاری، تغییر چندانی نکرده است. باید توجه داشت تنها نیمی از کل هزینه این سازمان هر سال در قانون بودجه مشخص میشود و مابقی از درآمدهای حاصل از تبلیغات بازرگانی، هزینه آبونمان از تمام مشترکان برق، عوارض توسعه صداوسیما از فروش هر دستگاه تلویزیون و دریافت مبالغی از تیمهای ورزشی موردنمایش در اوقات خاص و درآمدهای حاصل از انتشارات، نشریات و مجلات تحتنظر این سازمان تامین میشود.
١٢- نهادهای فرهنگی دیگری وجود دارند که به دلیل آنکه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند، از بررسی آنها در گزارش حاضر خودداری شده است. فرهنگستان علوم ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد ایرانشناسی، فرهنگستان هنر و پژوهشکده هنر نهادهای فرهنگیای هستند که زیر نظر نهاد ریاستجمهوری فعالیت میکنند و در مجال دیگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین برخی از پژوهشکدهها و موسساتی که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت میکنند (مانند پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بنیاد دانشنامهنگاری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نهادهای فرهنگیای محسوب میشوند که بودجه پیشنهادی آنها در شمارههای قبل مورد ارزیابی قرار گرفته است.