اتاق بازرگانی کرمانشاه نیاز به تحول دارد

حیات غرب -بهزاد خالوندی  - بر اساس بازنگری های صورت گرفته در سند چشم انداز توسعه استان، بخش تجارت و بازرگانی به عنوان محور اصلی توسعه کرمانشاه انتخاب شده است. این سیاستگذاری جدید با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و پتانسیل ها و ظرفیت های گمرکی و مبادلاتی بسیار ارزشمند این دیار صورت گرفته است. در همین راستا مدیریت ارشد استان طی این مدت نیز تمام توان خود را برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر این حوزه به کار گرفته است که آخرین نمونه از این تلاش ها در سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیئت همراه اتفاق افتاد. در این سفر با توجه به رایزنی های صورت گرفته نظر مساعد طیب نیا پیرامون گسترش و ارتقای سطح فعالیت های گمرکی، ترانزیتی و تجاری در مرزهای مبادلاتی پرویزخان، قصرشیرین و سومار و همچنین مناطق ویژه اقتصادی قصرشیرین و اسلام آباد، جلب شد.

 اتاق بازرگانی محور اصلی توسعه تجارت و بازرگانی

 بی گمان برای توسعه تجارت و بازرگانی استان علاوه بر تلاش هایی که از سوی مدیریت ارشد صورت می گیرد، استان نیازمند همراهی همه جانبه بازرگانان و تجار بخش خصوصی نیز هست. در این میان اتاق بازرگانی به عنوان مهم ترین مجموعه فراگیر اقتصادی شکل یافته توسط بخش خصوصی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در توسعه این بخش مهم ایفا می کند. تلاش های صورت گرفته در زمینه گسترش و ارتقای سطح فعالیت های گمرکی، ترانزیتی و تجاری در مرزهای مبادلاتی استان در صورتی می تواند موجب ایجاد تحول در این بخش شود که با کمک و همراهی بازرگانان و تجار بخش خصوصی همراه شود و در غیر این صورت با وجود همه امتیازها، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود عملاً اتفاق خاصی در این عرصه نخواهد افتاد.

 همه راه ها به اقلیم کردستان منتهی می شود

 یکی از دلایل اصلی تأسیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن «کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور» است و در راستای رسیدن به این هدف نیز وظایف زیادی بر عهده این مجموعه نهاده شده که یکی از مهم ترین آن ها کوشش در راه شناسایی بازارهای مناسب برای کالاهای صادراتی به خارج از کشور است. شناسایی بازارهای خوب و مطمئن می تواند کمک بسیاری به صادرات کالاهای تولیدی از طریق استان نماید و زمینه ساز رونق هر چه بیشتر تولید، بهبود فضای کسب و کار و افزایش اشتغال در جامعه شود. 

متأسفانه با وجود همه تلاش های صورت گرفته توسط تجار و بازرگانان بخش خصوصی، هنوز بازاری فراتر از کردستان عراق برای صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی و همچنین خدمات فنی و مهندسی استان فراهم نشده است و حتی در نفوذ به بازار عظیم بخش عربی این کشور نیز تاکنون ناکام بوده ایم. ادامه این وضعیت لطمات بسیاری به بخش تجارت و بازرگانی کرمانشاه زده است به گونه ای که پس از وقوع ناامنی های اخیر در عراق تقریباً روند صادرات استان با رکود چشمگیری مواجه شد. با توجه به اینکه بازار خارجی قابل توجه دیگری برای صدور کالاها و خدمات فراهم نیست برون رفت از این وضعیت نیز بسیار دشوار به نظر می رسد و باید همچنان چشم انتظار بهبود وضعیت امنیتی در عراق و افزایش تدریجی میزان صادرات به این کشور باقی ماند.

 

یافتن بازارهایی تازه برای محصولات استان

 

محدود بودن مقصدهای صادراتی به اقلیم کردستان برای استانی که تجارت و بازرگانی را محور توسعه خویش قرار داده به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید بازارهای هدف به کشورهای منطقه و حتی دیگر کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی گسترش یابد. تنها در اینصورت است که می توان به توسعه استان از این طریق امیدوار بود. مجموعه اتاق بازرگانی به عنوان بازوی اقتصادی مدیریت ارشد استان باید ارتباطات خود را با تجار و بازرگان سایر کشورها گسترش دهد و با برگزاری نمایشگاه های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی زمینه معرفی محصولات و خدمات ارایه شده توسط استان را فراهم آورد.

 

بخش تجارت و بازرگانی نیازمند یک تحول اساسی

 

در شرایط فعلی و با توجه به پتانسیل های موجود حوزه تجارت و بازرگانی توان چندانی برای ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی استان نخواهد داشت و برای بهبود این وضعیت ما نیازمند یک تحول اساسی در این عرصه هستیم. اتاق بازرگانی به عنوان مهم ترین مجموعه فراگیر اقتصادی بخش خصوصی باید کم کم خود را مهیای نقش آفرینی بیشتر در این عرصه کند.

واقعیت این است بازرگانی و تجارت در کرمانشاه همچنان به شکل محدود و سنتی آن دنبال می شود و مجموعه اتاق بازرگانی در پرورش نسل جدیدی از تجار که بتوانند در سطحی منطقه ای و حتی فرامنطقه ای به نقش آفرینی بپردازند و زمینه صادرات کالاهای تولیدی را در دیگر کشورها فراهم کنند، توفیق چندانی نداشته است. تجار کرمانشاهی با همه تلاش هایشان تنها در سطح بازار اقلیم کردستان موفقیت هایی داشته اند که البته عرضه اندام در همین بازار دم دستی هم به دلیل حضور پرحجم ترکیه و چین روز به روز دشوارتر می شود.

اتاق بازرگانی برای برون رفت از وضعیت نامطلوب فعلی باید به تربیت نسل جدیدی از بازرگانان بپردازد و فضا را برای ورود افراد خوشفکر و صاحب ایده های تازه باز کند. این مجموعه می بایست متناسب با نیازهای اقتصادی استان به آموزش تجار و بازرگان در حوزه های مختلف بازرگانی، صنعت، معدن و خدمات بپردازد. همچنین با حضور مستمر در کشورهای معتبر منطقه و دیگر نقاط جهان به شناسایی بازارهای تازه برای محصولات استان بپردازد. علاوه بر این ها با توجه به برآیندی که از این بازارها به دست می آورد به تشویق و ترغیب تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات فنی و مهندسی برای تولید کالاها و خدمات مورد نظر بپردازد. در واقع اتاق بازرگانی در راستای گسترش تولید صادرات محور به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری گام بردارد. همچنین این مجموعه با ارایه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی مدیریت ارشد استان را در تصمیم گیری های کلان و برداشتن موانع کمک کند. متأسفانه بخش قابل توجهی از موانع موجود بر سر راه صادرات استان توسط بخش دولتی ایجاد شده است و این موانع جز با مشارکت پررنگ و فشارهای مداوم فعالان اقتصادی بخش خصوصی برداشته نمی شود. هرچند دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان گامهای خوبی را در زمینه فراهم کردن زیرساخت ها و دریافت مجوزهای لازم و همچنین رفع موانع دست و پاگیر اداری برداشته اند ولی هنوز راه درازی تا رسیدن به یک شرایط متعادل در عرصه صادرات و واردات باقی مانده است.

سخن آخر اینکه تجارت و بازرگانی زمانی می تواند در قامت محور اصلی توسعه استان ظاهر شود که اتاق بازرگانی استان بتواند به شکل پویایی در این عرصه نقش آفرینی کند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی