مصاحبه با بهروز همتی شهردار و استاندار اسبق در خصوص بنیاد مهدویت و تشکلهای سیاسی استان کرمانشاه

 

حیات غرب – رضا منتظریانی - همتی کرمانشاه متولد و قبل از انقلاب دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه رازی بود که در سال 56 بعلت فعالیت سیاسی از این دانشگاه اخراج شد. بعد از انقلاب مسئول جهاد دانشگاهی و عضو هیئت رئیسه دانشگاه شد . خرداد 64 در رشته ریاضی فارغ التحصیل شد و بورسیه خارج از کشور گرفت ولی نرفت .در جهاد سازندگی مشغول شد . سال 65 وارد آموزش و پرورش وبعد از مدتی به تیپ ضد زره وابسته به قرارگاه نجف رفت . چند بار مجروح شد . بعد از جنگ به آموزشکده فنی مهندس رفت و مدرس ودر سال 69 معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه شد.سال 72 بعنوان مدیر کل آموزش و پرورش به کردستان رفت . سال 76 و بعد از 2 خرداد به آموزشکده بازگشت . سال 82 شهردار کرمانشاه شد . بعد از یکسال این پست را تحویل داد . آبان 84 در دوره احمدی نژاد مسئولیت مدیر کلی آموزش پرورش استان کرمانشاه را بر عهده گرفت . بعد از 6 ماه بعنوان استاندار خراسان شمالی انتخاب شد . شهریور 86 مجددا به آموزشکده فنی باز گشت و از آن سال تا کنون مشغول تدریس در دانشکده فنی مهندسی و بعنوان مدیر عامل بنیاد مهدی (عج) در استان کرمانشاه مشغول فعالیت است . همتی مهرماه امسال خدمت دولتی خود را به پایان می رساند . فرصتی فراهم شد تا در خصوص فعالیتهای بنیاد مهدویت و مسائل سیاسی استان کرمانشاه ، با ایشان گفتگویی داشته باشیم .

  •  باسلام بعنوان اولین سئوال بفرمایید بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) چگونه موسسه ای است ؟ درچه سالی و با چه ضرورتی تشکیل شد؟

یک موسسه فرهنگی است که بصورت هیئت امنایی در سطح کشور اداره می شود و شعب استانی آن بصورت هیئت مدیره اداره می شود .این بنیاد در زمینه آگاهی بخشی در موضوع مهدویت فعالیت دارد . تا با کج روی ها و کج اندیشی ها در خصوص حضرت مهدی (عج) روشنگری و اطلاع رسانی کند .

  •  در کرمانشاه این بنیاد کار خود را چه زمانی وبا چه امکاناتی شروع کرد ؟

صحبت های مقدماتی این بنیاد در سفر اردیبهشت ماه سال 1387 حاج آقا قرائتی به کرمانشاه و در محضر حاج آقا علما امام جمعه کرمانشاه انجام شد . در عید مبعث  و در مرداد ماه سال 1387 بصورت رسمی این بنیاد اعلام موجودیت نمود . در ابتدا مدرسه ای توسط آموزش و پرورش در اختیار گذاشته شد و کار را شروع کردیم  . آن زمان این بنیاد در 15 استان شعبه داشت .رئیس هیئت مدیره شعبه استانی در کرمانشاه امام جمعه شهر حاج آقا علما  هستند و بنده به عنوان مدیر عامل انجام وظیفه  می کنم .کار را با هیچ امکاناتی شروع کردیم .به کمک خیرین امکانات اولیه و مورد نیاز تامین شد .

  •  این بنیاد در چه محور هایی فعالیت دارد ؟

محور فعالیت در سه بخش تقسیم می شود 1 – محور آموزشی 2 – فعالیت های تبلیغی و تبیینی 3 – فعالیت تحقیقی و پژو هشی متناسب با زمان

  • کرمانشاه دارای ترکیب جمعیتی خاصی است بطوری که به هندوستان ایران شهرت پیدا کرده است ،آیا پژو هشهای میدانی جهت آسیب شناسی، گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در این استان داشته اید؟

بله یک گروه از متخصصین و علاقه مندان دانشگاهی تشکیل داده ایم تحت عنوان کمیته تحقیق و پژو هش و تالیف این گروه دو هفته یکبار جلسه دارند. در باره فعالیت های میدانی که باید در خصوص مهدویت صورت بگیرد بحث و تبادل نظر دارند.در صورت نیاز کار نیاز سنجی و تحقیقی پژو هشی انجام می دهند .این کمیته فعالیت های بنیاد را در راستایی که باید حرکت کند ، هدایت می کنند .

  • خروجی این کمیته تا کنون چه بوده ؟

اولین خروجی تدوین برنامه های آموزشی زیر نظر مهدویت قم بوده .چاپ کتاب و برگزاری همایش علمی، در زمینه امامت و ولایت کار های پژو هشی و تحقیقاتی از فعالیت های انجام شده این کمیته است .

  • تفکر مهدویت توسط چه جر یان هایی تهدید می شود ؟

تفکر مهدویت و مسائل پیرامون امام زمان چون در گذشته دور برای جوانان خوب تبیین نشده ،مورد سوء استفاده قرار گرفته و این موضوع آسیب هایی را برای جامعه داشته است .مثل مدعیان مهدویت در ایران و گذشته و در سال های اخیر در کرج – تهران- کرمان - فرقه شیرازی ها - اصفهان. افرادی به دلیل عشق مردم به امام زمان سوء استفاده و  ادعای نیابت کردندو بعد از مدتی ادعای خود مهدویت کردند.خیلی از اینها دستگیر و فساد اخلاقی و فکریشان بر همه آشکار شده.تعدادی از آنها از مردم سوء استفاده مالی می کنند . 

  • کوتاهی در امر شناخت مهدویت چگونه می تواند زمینه خرافات و سطحی نگری و انحراف را در بحث مهدویت مهیا کند ؟

اعتقاد و اضطرار مردم برای ظهوربسیار بالا است بنا بر این در طول تاریخ از این خواست مردم سوء استفاده می شود .مانند بهائیت و شیخیه . لذا هر گونه کوتاهی در این زمینه باعث رشد و نو بیشتر انحرافات فکری می شود یکی از دلایل تشکیل این بنیاد رفع این کمبودها و اطلاع رسانی صحیح در بحث مهدویت در جامعه است .

  • افراد ناشایست ، کم سواد و احساسی ولی با حسن نیت در خصوص مهدویت فعالیتهای مختلفی دارند . به نوعی تعزیه گردان باطل شده اند برای آشنایی این گروه و دسته های چه برنامه هایی دارید ؟

وظیفه بنیاد روشنگری و تبیین مهدویت است با آنها در ارتباط هستیم .افرادی که در استان فعالیت مهدویت دارند یا مستقیم و یا غیر مستقیم با ما در ارتباط هستند .سعی می کنیم فعالیتهای آنها بگونه ای هدایت شود که در کوتاه مدت و دراز مدت انحرافی بوجود نیاید .

  • آموزشهای شما چگونه است و تا کنون چه فعالیتی در امر آموزش داشته اید ؟

آموزشها تعریف شده و تدوین شده و تبیین شده است .یک بخش آموزش عمومی است برای تمام اقشار جامعه تحت عنوان (دوره آموزش معارف مقدماتی مهدویت ).این دوره 20 ساعت است .30 هزار نفر در استان این دوره آموزشی را طی کرده اند .بخصوص فرهنگیان که منتقل دهنده تفکر مهدویت در مدارس هستند .بخش دوم آموزشها دوره های تکمیلی است .که در 4 مرحله و هر مرحله 30 ساعت است .5 هزار نفر دوره های تکمیلی ما را در سطح استان طی کرده اند .بخش سوم دوره تربیت مربی که اختصاصی ویژه روحانی ها سطح دو به بالا و یا کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با معارف اسلامی است . در استان کرمانشاه دوره تربیت مدرس 3 بار تشکیل شده و یک دوره هم در ایلام برگزار کرده ایم .این دوره 360 ساعت و یک فعالیت یکساله است .

  • در استان کرمانشاه با کدام مراکز فرهنگی در ارتباط هستید ؟

با همه این مراکز ارتباط داریم .به همه آنها در خصوص فعالیت خود سرویس می دهیم .ارشاد – سازمان تبلیغات – دانشگاه ها – دوایرسیاسی عقیدتی ارتش – حوزه هنری –اوقاف – حج و زیارت – شهرداری بیشر دوره های آموزشی خود را با این مراکز به اشتراک می گذاریم .

  • ارتباط شما با رسانه ها چگونه است ؟

با صدا و سیما ارتباط ما خوب است . در مقاطع مختلف با رسانه های دیگر نیز ارتباط داریم .

  • بنیاد مهدویت در اصفهان سومین مرکز در سطح کشور بود که تاسیس شد. این بنیاد در 4 طبقه با امکانات کامل، مرکز مراجعه تعدادی زیادی از مردم اصفهان است و به عنوان یک مرکز فرهنگی بسیار قوی فعالیت می کند . آیا به فکر تاسیس چنین موسسه ای در کرمانشاه نیستید ؟

البته با همین امکانات محدود نیز استان کرمانشاه در خیلی از بخشها خصوصا آموزش مقام نخست کشوری را دارد . اصفهان شهر بزرگی است حوزه های بسیار قوی دارد . خیرین آن شهر حساسیت مهدویت را به خوبی احساس کرده اند . خوشبختانه در کرمانشاه نیز قولهای خوبی به ما داده شده . یک فرد خیر قول ساخت اینچنین مکانی را به ما داده است جا نمایی جنب پارک ولی عصر(عج) در حال انجام است . امیدواریم بزودی یک مرکز بزرگ فرهنگی در استان به همین نام تاسیس شود . استان کرمانشاه نیاز به توجه بیشتری در خصوص مسئله فرهنگی دارد امیدواریم این موضوع توسط مسئولین به روشنی احساس شود .

  • اجازه بفرمایید با توجه به سبقه کار شما در عرصه سیاسی چند سئوال در این خصوص پرسیده شود . شما بعنوان یک فعال سیاسی اجتماعی و فرهنگی وضعیت جناح بندی های اصولگرا و اصلاح طلب شهر کرمانشاه را چگونه می بینید؟

وضعیت کرمانشاه چه آنزمان که در دست اصولگراها و استاندار از این طیف بوده وچه زمانی که اصلاح طلبان حاکم و استاندار از این جناح بوده ، خیلی تغییر نکرده.یعنی از لحاظ سیاسی – فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی تغییر عمده ای ندارد .نوسان و تغییرات خیلی شاخص نیست .بعضی امکانات کم و برخی زیاد می شود . این تغییرات هم بیشتر سخت افزاری است . در بخش نرم افزاری و ارتقاء اجتماعی شاهد تحولی گسترده و فراگیر در سطح استان نبوده ایم .

  • اشکال اساسی را در چه می بینید؟

جریانات سیاسی در کرمانشاه بجای اینکه به فکر منافع مردم و توسعه استان و کشور باشند، بیشتر به فکر منافع جناحی و گروهی و فردی هستند.این یک ایراد اساسی است که در دسته بندی های سیاسی در جامعه ما وجود دارد .

  • افراد قدیمی و فعال در حوزه سیاسی و اجتماعی در کرمانشاه ، در هردو جناح این روز ها کمتر در این عرصه ها ظاهر می شوند به نظر شما چرا این خلوت گزینی را انتخاب کرده اند ؟

 بله. خیلی از قدیمی ها در اینگونه فضا ها ورود پیدا نمی کنند بدلیل اینکه فکر می کنند هم دنیایشان به باد می رود و هم آخرتشان و سعی می کنند استقلال فکری خود را از جریاناتی که مدعی هستند اصولگرا و اصلاح طلب هستند حفظ کنند. وقتی در بطن آنها وارد می شوی واقعا اینگونه نیست .بیشتر خود می خواهند تا خدا .

  • آقای همتی حضرتعالی منتسب هستید به جریان اصولگرا وضعیت سیاسی – اجتماعی این جریان را در استان چگونه ارزیابی می کنید ؟

در قدم اول باید اصولگرایی تعریف شود بعد ببینیم کی اصولگرا است؟اصولگرایی به معنی حاکمیت دادن اصول و ارزشهای اسلام – انقلاب - نظام – امام و رهبری در بطن اجتماع است .اصولگرایی یعنی راستگویی – تقوا – از خدا ترسیدن منافع مردم را فدای منافع شخصی نکردن .اگر دیدید کسی این مسیر را طی می کند می شود اصولگرا اگر افرادی این مسیر را نمی روند و مدعی اصول گرایی هستند دروغ می گویند .در جناح مقابل هم اینگونه است بعضی ادعای اصلاح طلبی دارند ولی اکیدا اصلاح طلب نیستند .

  • با تعریفی که ارائه دادید آیا این سجایایی که عنوان فرمودید در قامت اصولگرایان فعلی کرمانشاه جاری هست ؟

 

  بهتر از پاسخ نگویم . چون می دانم پاسخ در این خصوص تبعاتی خواهد داشت

  • البته این پاسخ شما خیلی گویا بود . آیا در کرمانشاه یک تشکل اصولگرایی واحد می تواند شکل بگیرد و به انسجام برسد ؟

تلاش در سطح کشور این است . اما مردم ما نشان داده اند در اکثر شهر ها ی کشور خصوصا کرمانشاه بر اساس سلایق شخصی و گروهی و قبیله ای رای می دهند .کدام دفعه مردم کرمانشاه به یک گروه اصلاح طلب یا اصولگرا رای داده اند ؟نماینده مجالس دوره های مختلف مجلس هم اصولگر و هم اصلاح طلب داشته است .نه بر اساس جناح بندی سیاسی ،بلکه به دلیل فعالیتهای شخصی و شناختی که مردم از شخص او داشته اند.لذا مردم ماحزبی نیستند .مردم بر اساس فهم خود رای می دهند.

  • این انتخاب ها ی متکی به اطلاعات فردی ،  همواره نشان داده انتخابات خوبی نبوده است بهتر نیست به فکر تاثیر گذاری جناح ها بر انتخاب مردم باشیم؟

بله . نمی خواهم بگویم این انتخاب ها خوب بوده. صحبت من این است که بگویم واقعیت موجود این است و راه نرفته تا آن ایده آل خیلی زیاد است .

  • چه کار می شود در این خصوص انجام داد؟

احزاب و جناح های ما گروهی به موضوع نگاه می کنند . تعدادی حزبی تشکیل داده و در زمان انتخابات بدون پشتوانه سازی قبلی می گویند مردم بیایید به ما رای بدهید.مردم هم می گویند تا حالا کجای بودی؟ لذا مردم هم راه خود را می روند حزب داری آن است که همواره فعال باشد ، فرهنگ سازی کند ، پشتوانه سازی کند ، روش اقناعی داشته باشد . احزاب فصلی همواره تنها مانده اند .

  • در دور جدید شما قصد ورود به انتخابات را ندارید؟

اکیدا ورود نخواهم کرد

  • چرا؟

رای گرفتن از مردم کار سخت و دشواری و نیازمند هزینه های گزاف و تبلیغات فراوان است و به نوعی عزت فروشی است . مردم باید سراغ معتمدین بروند و آنها را مجبور به حضور در میدان کنند  . در حالی که اینگونه نیست .کاندیدا باید برود به خیلی ها التماس کند که به او رای بدهند واسطه بتراشد . برنج و روغن توزیع کند . این شیوه رای گیری ما شده است .میلیاردها تومان هزینه می شود . آیا برای خدمت به مردم است ؟

  • افرادی در کرمانشاه خود را اصول گرا می دانند . بین آنها اختلاف وجود دارد . متاسفانه افراد جامعه هم این ها را بعنوان شاخص و ملاکهای اصولگرایی می شناسند .شما برای وحدت بین این افراد و معرفی اصول گرایان حقیقی اقدامی داشته اید ؟

اصولا پیامبر اکرم میفرمایند اختلاف بین امت من مایه رحمت است .امام بار ها فرمود اگر 124 هزار پیامبر یکجا جمع شوند بر سر اصول اختلافی ندارند . ما اگر بر سر اصول اختلاف داریم ناشی از ضعف درونی ما است . ما خودمان را جای اصول گذاشته ایم و بعد مردم و دیگران را با خود می سنجیم.یا اصولی برای خود خلق کرده ایم و آنها را ملاک قرار داده ایم و اصول واقعی را کنار گذاشته ایم .اقدام برای وحدت آنها در سطح ملی انجام می گیرد .جلسه آقای تقوی در استان در راستای همین وحدت بود .جلسه ای با دعوت دفتر آقای مصباح در کرمانشاه تشکیل شد .

  • این که میفرمایید نمایش قدرت است . در استان و بین تشکلها در محافل خصوصی چه اقدامی داشته اید ؟

چنین چیزی وجود خارجی ندارد.تشکلهای اسمی ممکن است باشد ولی تعدادی از آنها فعالیت ندارند . امیدواریم هرکس دل در گروه نظام و انقلاب دارد موفق باشد .

  • از وقتی که به ما دادید سپاسگزاریم .

 

 

 

 

 

 

نظرات  

 
#5 مهدی 1394-02-24 18:08
سلام محل این مرکز کجاست؟ چطور میشه از کلاساش استفاده کرد؟ من در دانشگاه رازی هستم خبری از این فعالیتها نیست
 
 
#4 حسین 1394-02-24 16:49
هر چه هزینه در این راه و شناساندن بهائیت و تفکر انحرافی در خصوص مهدویت هزینه شد کم است . کمک ادارات فرهنگی به این بنیاد نشاندهنده توجه آنها به اصل انقلاب است . دوستان دست اندر کار بنیاد خسته نباشید
 
 
#3 ا.م 1394-02-24 16:14
چرا آقایان اصلاح طلب از این کارها نمی کنند . مثل بنیاد باران که فقط کار سیاسی انجام می دهد نان خود را فعالیت فرهنگی گذاشته
 
 
#2 احمدی 1394-02-24 16:08
خدا قوت در کلاسهای شما شرکت کردم خیلی مفید بود انشاالله که ذخیره آخرت شما باشد
 
 
#1 فرهنگی 1394-02-23 23:12
صداوسیماروابطش باامثال شماها خوب است وخروجی جریان مهدویت ج .ا است وبس
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی