حیات غرب - وحید مرندی معاون نظارت بر اجرای سازمان استاندارد گفت:براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و براساس بند (24) آن که مربوط به توسعه استانداردهای تولیدات داخلی است در حال پیاده سازی مدلی به نام طرح نوین احضاریه انطباق هستیم.
وی گفت: براساس آن همه کالاهای تولیدی تحت پوشش استاندارد قرار می گیرد.
مرندی افزود: خودروسازان موظف به نظارت بر قطعات خودرو هستند و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت بر 50 مورد استاندارد را دارد.
وی گفت: در قطعه سازی در زمان تحریم و قبل از آن نیز با مشکلاتی مواجه بودیم و امیدواریم قطعه سازان و خودروسازان در فضای پساتحریم مشکلات را حل کنند هر چند هنوز در ابتدای راه هستیم.
نگاه صنعت قطعه سازی باید ماشین محوری به انسان محوری تغییر کند
معاون سیاست گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : رویکرد قطعه سازی باید از ماشین محوری به انسان محوری تغییر کند.
الیاسی در حاشیه دهمین نمایشگاه قطعات خودرو در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه باید در صنعت واقع بین باشیم ، افزود : صنعت خودروسازی ما قدمتی 40 ساله و قطعه سازی ما قدمتی 20 ساله دارد.
وی درباره اینکه چرا مانند کره جنوبی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی پیشرفت نکرده ایم، گفت: هر چند ما دو سه سال قبل از کره جنوبی شروع کردیم اما با مشکلات تکنولوژی و توانمندی در این زمینه مواجهیم.
الیاسی افزود: انتظار ما از صنعت خودرو فقط کیفیت نبوده است و انتظاراتی مانند اشتغال و درآمد نیز داشته ایم.
وی توان دانشی متخصصان داخلی را بسیار بالا دانست و گفت: هر سال 230 هزار مهندس در کشور فارغ التحصیل می شوند و باید از این توان در صنعت قطعه سازی و خودرو استفاده کنیم.
معاون سیاست گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: توان مهندسان باید به صنعت تزریق شود و ما سرمایه خوبی در زمینه صنایع دانش بنیان داریم.
وی گفت: همچنین ما از نسل پایین تکنولوژی در صنعت استفاده می کنیم در حالی که کشورهای پیشرو در نسل چهارم تکنولوژی هستند و ما باید برای جبران، جهش نسلی بدهیم.