دانش آموزان علاقه ای به رشته های فنی ندارند / 40 درصد هنرستانهای فنی حرفه ای خالی است

حیات غرب - رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از خالی بودن 40 درصدی ظرفیت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش استان کرمانشاه در سال تحصیلی گذشته خبر داد.

حشمت‌الله حسنی با بیان اینکه حدود 33 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان هنرجوی هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش هستند، افزود: بیشترین هنرجویان هنرستان‌های استان در شهر کرمانشاه تحصیل می‌کنند.

حسنی تعداد هنرستان‌های استان کرمانشاه را 170 هنرستان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اعلام کرد و افزود: در سال تحصیلی گذشته حدود 14 هزار نفر هنرجو در هنرستان‌های استان کرمانشاه تحصیل کردند.

رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال برای جذب 38.53 درصد دانش‌آموزانی که باید انتخاب رشته‌ کنند به سمت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برنامه‌ریزی شده است، گفت: احتمالا امسال به این هدف نرسیم.

حسنی گفت: در سال تحصیلی پیش رو هنرجویانی که هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، می‌توانند در 22 رشته فنی‌وحرفه‌‍ای و بیش از 85 رشته کار و دانش مشغول به تحصیل شوند.

وی سپس با بیان اینکه استان کرمانشاه در سال‌های اخیر توسعه خوبی در بخش هنرستان‌ها داشته است، به خالی بودن بخشی از ظرفیت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته حدود 40 درصد ظرفیت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش استان خالی بود.

رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با اشاره به تمایل زیاد دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به تحصیلشان در رشته‌های نظری گفت: بهتر است خانواده‌ها در جریان انتخاب رشته فرزندانشان به ذوق و استعداد و نیز توان تحصیلی آنها توجه داشته باشند و در مجموع با منطق و استدلال به آینده فرزندانشان بیاندیشند.

وی از خانواده‌ها خواست تا از فرزندان خود انتظاراتی به انداره توان آنها داشته باشند، زیرا داشتن این روحیه خواهد توانست نقش مهمی در موفقیت‌های نسبی آنها در دوران بعدی زندگیشان داشته باشد.

حسنی گفت: امتیاز تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش در این است که فرد پس از اتمام تحصیلات خود در مقطع متوسطه یک مهارت را آموخته است که این موضوع می‌تواند نقش مهمی را در اشتغال او ایفا کند، زیرا در جامعه امروزی افراد دارای مهارت شانس بیشتری برای اشتغال دارند.

رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس جامعه را یک جامعه پویا برشمرد که به همه شغل‌ها،حرفه‌ها و تحصیلات نیاز دارد و اصرار برای تحصیل تعداد زیادی از افراد در رشته‌های خاص توازن شغلی جامعه را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد.

حسنی سپس از مشکل اشتغال تحصیل‌کرده‌ها حتی در مقاطع بالا به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات حوزه اشتغال در جامعه کنونی یاد کرد و افزود: بخش زیادی از این مشکلات ریشه در بی‌مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و آماده نبودن آنها برای حضور در بازار کار دارد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی