موافقان و مخالفان واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه چه می گویند / قضاوت با مردم

حیات غرب - بحث وا گذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه را از دو منظر باید نگاه کرد . موافقان و مخالفان . موافقان می گویند کار درست بوده . برنده در مزایده چهارم موفق شده از دیگران پیش بیفتد . سوال اینجاست کدام دیگران چند نفر در مزایده شرکت کرده ؟ در این چهار نوبت چرا مردم کرمانشاه و اقتصاد دانان و رسانه ای ها در جریان نبوده اند ؟ آیا صحیح است کار به این مهمی را فقط محدود به درج در روزنامه کرد ؟ چرا مزایده به این مهمی در اخبار صدا و سیما پخش نشد ؟ بار ها اتفاق افتاده در یک مزایده نمایشی تمام روز نامه ها در چاپخانه خریداری شده و فقط چند نفر خاص از آن اطلاع پیدا می کنند و در مزایده شرکت می نمایند .

در خصوص موافقان طرح دوست و همکار عزیزمان جناب آقای هادی نوروزی از ایسنا مطلبی را تهیه نموده است و در انتها نظر مجمع نمایندگان درج خواهد شد و قضاوت را به مردم فهیم واگذار می کنیم .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

پایگاه خبری اریکه . هادی نوروزی 

چند روزی است که فضای رسانه ای استان دستخوش هیاهوی واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه شده و مردم این کهن دیار با هجمه های سنگیتی از شایعات در باب به تاراج دادن این کهن میراثشان مواجه شده اند، لذا برخود لازم دانستیم تا با کندوکار و کنکاش این ماجرا، مردم شهر و دیار خود را بهتر و بیشتر در جریان جزییات این واگذاری قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری اریکه، بنا بر آنچه که رسانه های استان این روزها نقل کرده و در این راه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را نیز همراه خود کرده بودند؛ گویا شرکت پالایش نفت کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شده و در این بین چه حق ها که از مردم این سامان ضایع نشده است…!!!

در بیان شایعاتی که این روزها از واگذاری این پالایشگاه نقل محافل کرمانشاهیان است گذر می کنم …

####اما اصل داستان چیست؟؟؟

##«بیان حقایقی شفاف در خصوص واگذاری ۶۰ درصد سهام شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی»##

سازمان خصوصی سازی طی برگزاری مزایده ای قانونی و شفاف در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام به عرضه ۶۰ درصد سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه به بخش خصوصی می کند.

این فرآیند با تعیین قیمت اموال شرکت مذکور توسط کارشناسان رسمی دادگستری به مبلغ یک هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان و برگزاری چند مرحله مزایده به انجام رسید و خریدار با پذیرش مبلغ ۶۹۰ میلیارد تومان که بالاترین قیمت پیشنهادی جهت ۶۰ درصد سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه بود، برنده مزایده گردیده که از مبلغ فوق معادل ۲۱۰ میلیارد تومان پرداخت نقد و باقیمانده معادل ۴۸۰ میلیارد تومان پذیرش تعهد پرداخت دیون و بدهی شرکت پالایش نفت کرمانشاه می باشد که بر عهده بخش خصوصی خریدار قرار گرفته است.

ضمنا شرکت خریدار تضامین لازم جهت حفظ سطح اشتغال و حتی افزایش آن را به سازمان خصوصی سازی ارائه داده است.

ذکر این نکته ضروری است که سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه «پس از چهار نوبت برگزاری مزایده» به بالاترین قیمت پیشنهادی به بخش خصوصی واگذار شده است.

#### و اما نکته دیگر در باب نحوه برگزاری مزایده است که بنا بر اعلام مسئولین سازمان خصوصی سازی در کمال صحت، شفافیت و به صورت کاملا قانونی برگزار شده است.

«مشاور مدیرکل سازمان خصوصی سازی:»
«مزایده واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه کاملا قانونی برگزار شد»

سیدجعفر سبحانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به انتقادهای نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر گفته می شود که این شرکت زیان‌ ده بوده، ربطی به خریدار جدید ندارد و نباید در اظهارنظرها تعجیل کرد بلکه باید منتظر ماند تا خریدار وارد کار شود سپس قضاوت کنیم.

مشاور مدیرکل سازمان خصوصی سازی، همچنین در باره انتقاد از پایین بودن قیمت واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه اظهار داشت: قیمت گذاری سهام این شرکت مانند سایر واگذاری ها بر مبنای نظر کارشناس های رسمی دادگستری بوده که شامل کارشناس زمین، ماشین آلات و… بوده است.

به گفته او، قیمت تعیین شده توسط کارشناس ها در هیات عامل بررسی و با حضور مدیران شرکت چکش کاری و در نهایت در هیات واگذاری متشکل از وزیر دادگستری، وزیر اقتصاد، رییس اتاق تعاون و اتاق بازرگانی و… با نظارت نمایندگان مجلس تایید می شود.

سبحانی توضیح داد که به موجب قانون تا پنج سال نظارت بر شرکت واگذار شده به عهده سازمان خصوصی سازی است و هرگونه درخواست تسهیلات، افزایش سرمایه، تغییرات ثبتی و هر اقدام دیگری باید با مجوز سازمان خصوصی سازی باشد و خریدار به حفظ وضعیت اشتغال شرکت متعهد است.

-------------------------------------------------------------------------------------

نظر مجمع نمایندگان در خصوص مخالفت با واگذاری

چوب حراج به پالایشگاه کرمانشاه و اعتراض نمایندگان


مجمع نمایندگان استان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار توقف فوری فروش پالایشگاه کرمانشاه به دلیل ابهامات بسیار در روند واگذاری و قیمت گذاری آن، شدند.
در نامه نمایندگان استان کرمانشاه آمده است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور
سلام علیکم
با احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای جنابعالی و دولت محترم تدبیر و امید بدین وسیله واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه با توجه به گزارش واصله دارای ابهاماتی است که به شرح ذبل به استحضار می رساند:
1- میزان دارایی های این شرکت به طور مشکوکی در صورت های مالی بسیار ناچیز در نظر گرفته شده است.
2- انبار کالای این پالایشگاه دارای بیش از 13هزار قلم کالا به ارزش تقریبی بیش از 60 میلیارد تومان است.
3- مساحت زمین این پالایشگاه مطابق اسناد ثبتی موجود، بیش از 90هزار هکتار در بهترین نقطه شهر کرمانشاه قرار دارد که در کارشناسی بعمل آمده از قرار هر متر 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در حالیکه بر اساس عرف محل حداقل سه میلیون تومان به صورت میانگین ارزش دارد.
4- پالایشگاه مذکور دارای 44مخزن نفتی به ظرفیت 155 میلیون لیتر به ارزش تقریبی بیش از 200میلیارد تومان می باشد.
5- بیش از 100تن کاتالیست که حاوی حدوداً 250کیلو گرم طلای سفید و 440 کیلوگرم رنیوم بوده که جز اموال این شرکت محاسبه نگردیده است.
6- اخیراً دستگاه مولد توربینی و کمپرسور توربینی به ارزش بیش از 70 میلیارد تومان خریداری و در محل پالایشگاه نصب که محاسبه نگردیده است.
7- این پالایشگاه دارای ادوات و ماشین آلات بی نظیری به ارزش تقریبی 50میلیارد تومان شامل جرثقیل های قول پیکر و ماشین آلات پیشرفته آتش نشانی می باشد.
8- این پالایشگاه بیش از 200میلیارد تومان تجهیزات صنعتی در مدار تولید دارد که بصورت شبانه روزی فرآورده های نفتی تولید می نماید.
9- این پالایشگاه دارای تعدادی املاک در محله صد دستگاه و سطح شهر به ارزش تقریبی بیش از20میلیارد تومان می باشد.
10- این شرکت دارای چهار باب منزل مسکونی جدید الاحداث به ارزش تقریبی 20 میلیارد تومان و 60 باب منزل قدیمی به ارزش 10 میلیارد تومان می باشد.
11- عدم محاسبه مجموعه خدماتی ، رفاهی و ورزشی این پالایشگاه ارزش تقریبی 30 میلیارد تومان.
با عنایت به مطالب مذکور استدعا دارد بمنظور صیانت از اموال بیت المال و جلوگیری از ارزان فروشی قدیمی ترین صنعت غرب کشور که منجر به بیکاری بیش از هزار نفر از پرسنل زحمت کش این صنعت در استان کرمانشاه می گردد دستور توقف، برای بررسی دقیق مراتب فوق و برخورد با خاطیان صادر فرمایند.
قبلاً از الطاف حضرتعالی سپاسگزاریم.
با تشکر
مجمع نمایندگان استان کرمانشاه

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی