رضایی شهر دار: مردم حق دارند بدانند پول آنها در توسعه شهری چگونه هزینه میشود /کرمانشاه برنامه راهبردی ، چشم انداز و استراتژی توسعه ندارد. با مشارکت مردم مشکلات قابل حل هستند

 

 

 

   

حیات غرب – رضا منتظر یانی – شهر دار کرمانشاه  تجربه ی  عضویت در شورای اسلامی شهر کرمانشاه را دارد . اعتماد مردم  به توانمندی های او باعث شد در آن دوره رای بسیار بالایی را کسب کند . تحصیلات ایشان در حوزه ترافیک باعث شد در همان سال ها ، کرمانشاه بعد از چند شهر بزرگ در فکر پیاده کردن سیستم هوشمند ترافیک باشد .

در یکم آبانماه 1386 پیشنهاد ایشان برای شهرداری از سوی شورای شهر صادر شد . ولی صدور حکم با مانع بر خورد کرد و شورای سوم شهر کرمانشاه در 20 آبانماه 1386 و در زمان استانداری مجید غفوری منحل شد . آرش رضایی همان زمان گفت : ((انحلال شورا اقدامی غیر قانونی است و اینکار خسارت جبران ناپذیری را به کرمانشاه تحمیل می کند .))

 اکنون و با گذشت 9 سال خسارت های آن تصمیم در حال خود نمایی است.

بعد از انحلال شورای  سوم ، استانداری مسئولیت بالا دستی شهرداری را بر عهده گرفت و شهردار برای امور جاری خود ، بجای شورا با استاندار هماهنگ شد .

در آن شرایط اعمال سلیقه های فردی بیشتر شد . به جای تدوین برنامه و چشم انداز ، شهرداری بیشتر دچار روز مرگی گردید  . فعالیت شهر داری محدود به آسفالت و (جریمه ماده صد) و چند پروژه نا متقارن و نا مناسب شد . در آن ایام بر نامه هایی به مرحله اجرا در آمد که تبعات آن بر پیکره کرمانشاه نقش بسته .( مثل منوریل و میدان امام حسین)  

در سالهای اخیر نیز  شیوه مدیریت شهرداری درشان مردم کرمانشاه با یک میلیون جمعیت نبود . شعبانی شهردار قبلی کرمانشاه  بایک رای لرزان از سوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه انتخاب شد .در مدت محدودی موافقین  تبدیل به مخالف شدند و طی یک پروسه وقت گیر و هزینه بر شهردار از سمت خود عزل شد .

شورای شهر کرمانشاه در یک موقعیت حساس (که بخشی از آن زایده ی دست اعضای شورا بود) ، در یک ارزیابی به اتفاق ،  مسئولیت شهرکرمانشاه را به آرش رضایی سپردند. تا با سکانداری ایشان بخشی از زخم های این شهر التیام یابد .

رضایی شهردار کرمانشاه  در روز معارفه به برخی از نا هنجاری های اساسی و زیر بنایی شهرکرمانشاه  اشاره کرد و گفت: ((تا این موضوعات بصورت ریشه ای و بنیادی حل نشود ما همچنان فصلی و سلیقگی و نا متوازن به پیش خواهیم رفت .))

بعد از مدتی که از مسئولیت آرش رضایی سپری شده است ،فرصتی فراهم شد تا مشکلات اساسی شهر را از زبان ایشان بشنویم و بدانیم در این مدت چه قدم های اساسی برای توسعه شهر کرمانشاه برداشته شده است .

***با سلام و تشکر از وقتی که به اصحاب رسانه دادید . در ابتدا بفرمایید کرمانشاه را در نگاه کلی چگونه می بینید ؟

کرمانشاه محصول عملکرد همه ما مردم و مسئولین است .اگر مطلبی گفته میشود برای این است که بدانیم در چه وضعیتی هستیم و کجا باید برویم و با آن وضعیت مطلوب چه فاصله ای داریم . تا این موارد برای مسئولین و مردم روشن نشود و وضعیت موجود به درستی کالبد شکافی نشود ، امور به سرانجام مطلوبی ختم نخواهد شد .

از لحاظ حوزه مدیریت شهری ،کرمانشاه شهری است که در آن تناسب وجود ندارد .این عدم تناسب شامل امور سخت افزاری با هم و مسائل نرم افزاری و همچینین ارتباط این دو با هم است  .

ابزار های موجود در حوزه مدیریت شهری هیچ تناسبی با یک شهر یک میلیون نفری ندارد . یکی از دلایل فاصله ما با دیگر شهر ها ی با جمعیت یک میلیون نفری همین عدم تناسب و نبود منابع و ابزارها و درآمد زایی پایدار است . 

ما شهری یک میلیون نفری هستیم . ولی متاسفانه به روش شهر های بالای 200 هزار نفر اداره شده ست  .

کرمانشاه  شهری است که نه برنامه راهبردی دارد . نه چشم انداز دارد و نه استراتژی توسعه دارد.همینطور بودجه ای که تصویب شده بر اساس سلیقه بوده و شهردار هر طور خواسته هزینه کرده است .شهر مجموعه ای از تکه هایی نا متقارن است که هر گوشه آن باز شود ، هر کس می تواند انتقاد کند . نسخه و کتابچه ای وجود ندارد که ما بدانیم کرمانشاه قرار است چه بشود؟ مولفه های شهر سازی در کدام راستا قرار گرفته اند ؟آیا به کسی که چنین طرز تفکری دارد میدان داده ایم بیاید و کار کند ؟

95 درصد پول شهرداری از مردم است یا مستقیم اخذ می شود یا بصورت ارزش افزوده از دارایی گرفته میشود . لذا وظیفه داریم اطلاع رسانی و اعتماد سازی کنیم و مشارکت مردم را ارتقاء دهیم . وقتی مردم  از کار شهرداری خبر نداشته باشند، چگونه میشود اعتماد سازی کرد؟ این پول مردم است که هزینه میشود . مردم حق دارند بدانند پول آنها در توسعه شهری چگونه هزینه میشود . مردم حق دارند به کار دلگرم شوند .شما بعنوان رسانه پای کار باشید و اطلاع رسانی کنید

***چگونه شد که اعضای شورای شهر بر روی گزینه ای مثل شما برای شهرداری توافق کردند ؟

اجماع شورای شهر  برای من به دلایلی شکل گرفت که فعلا به آن پرداخته نشود بهتر است . ولی از اجماع همه اعضاء محترم شورای شهر تشکر می کنم . سال 94 ،سال خشکسالی شهرداری سکان به ما سپرده شد .  تا به نوعی همه ما از بلا تکلیفی در کرمانشاه خارج شویم و در سایه همدلی و همفکری قدمی اساسی برای کرمانشاه برداریم  . البته در کرمانشاه هیچ کار اساسی و ریشه ای باسرعت و فوریت قابل انجام نیست و همانطور که قبلا گفتم باید در ابتدا به فکر  زیر ساختها بود .

***این زیر ساخت ها چه هستند؟ لطفا قدری در این خصوص توضیح بفرمایید.

نبود IT  . نبود طرح cds .نبود طرح ترافیک جامع . نبود ابزار های لازم برای بخش فرهنگ سازی

***برنامه CDSیا برنامه استراتژی توسعه شهری چه کار بردی دارد ؟

برنامه ( CDS)  یا استرا تژی توسعه شهری به ما می گوید در زمینه توسعه شهر ، از قبیل عمران و فرهنگ وتوسعه کجا باید برویم . در این برنامه طرحهای ما مبتی بر یک سیستم است. یعنی شهر در حال حرکت متوازن می شود. هر کاری در شهر  صورت می گیرد باید گفته شود منطبق با کدام بند توسعه شهری است .

لازمه ی خلاصی از این وضع انجام اقداماتی است که زیر بنایی هستند.

در کلانشهر کرمانشاه بعلت نبود برنامه هیچکس نمی داند در سال بعد قرار است چه پروژه ای پیاده شود . بطور مثال در دی و بهمن برنامه ای برای تصویب می آید که ممکن است اجرایی نشود یا در راستای برنامه های سال قبل نباشد در برخی موارد ممکن است در تضاد با پرو ژه های قبلی باشد .

برنامه استراتژی توسعه این مشکلات را بصورت بنیادی حل می کند .

در استان اینکار با هماهنگی بین شهرداری و استانداری و اداره راه و شهر سازی بوجود می آید .

***چرا تا کنون کسی به فکر این موضوع مهم و کلیدی برای شهر کرمانشاه نبوده است ؟

ضرورت این برنامه از قبل دیده شده .  در سال 86 در شورای شهر مصوبت شد  . سوابق آن موجود است.  این موارد اساسی در قالب 32  مصوبه به تصویب رسیده بود .کاری که باید در سال 86 شروع میشد، اکنون در سال 95 استارت خورده است . این یعنی عقب افتادن 9 ساله از دیگر شهر ها . متاسفانه این روش سنتی باعث شده سالانه میلیارد ها تومان به ما خسارت وارد شود .

***مدتی است از حضور شما در شهرداری سپری شده و اکنون نوبت آن است که بفرمایید تا کنون در خصوص وعده هایتان چه کاری انجام داده اید . بطور مثال همین برنامه راهبردی شهر کرمانشاه به کجا رسید است؟

برنامه راهبردی جزئی از وعده های بنده بود . خوشبختانه پیمانکار انتخاب شده و طی مراسمی اعلام میشود . این برنامه سرنوشت 20 ساله ی شهر را تعیین می کند.  لذا سزاوار است طی یک برنامه اعلام شود که مردم در جریان قرار بگیرند . یک پروژه پل و آسفالت خیابان ممکن است 20 میلیارد هزینه ببرد که برایش مراسم میگیریم. ولی این پروژه که برای مردم صدها میلیارد ازش دارد قطعا باید ضرورتش طی یک مراسم اطلاع رسانی شود . این کار برای شهر کرمانشاه در کلاس بندی کشوری تغییر بوجود می آورد .
اولین جلسه کارشناسی این پروژه زمانی که من سر پرست بودم با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه استارت خورد و از آنن زمان تا کنون در همین محل شهرداری  بیش از 30 جلسه با متخصصین شهرداریهای مختلف کشور مثل شیراز ،مشهد ، تبریز و استفاده مطلوب از تجربیات آنها و اساتید دانشگاه رازی داشته ایم .روی سر این مجموعه کمیته راهبری با حضور مهندس نیک کردار قرار دارد .زیرا این موضوع با دستگاه های دیگر برخورد دارد و ایشان می توانند مشکل را حل کنند . مقدمات این پروژه چهار ماه کار کارشناسی به خود اختصاص داده است . یک تیم مشاور فقط شرح خدمات را تدوین کرده اند .

***چه تضمینی برای اجرای شدن این پروژه وجود دارد. ممکن است بعد از شما شهردار دیگر سلیقه متفاوتی داشته باشد و این موضوعات را اجرایی نکند ؟

برای اینکه سلیقه در آن نقشی نداشته باشد باید تبدیل به سند بالا دست شود . ما در وزارت کشور به دنبال این هستیم که پروژه با برنامه های کشوری هماهنگ شده و تبدیل به قانون شود .البته در این خصوص مباحث دانشگاه رازی با الزامات وزارت کشور قدری زاویه داشت که این مشکلات برطرف شد .

تعریف یکی از مقامات وزارت کشور از کرمانشاه البته به مزاح خالی از لطف نیست .ایشان گفت : خوب است کار کنان شهرداری کلان شهر هایی مثل اصفهان که سالهای سال است به روش مدرن مدیریت می شوند، بروند و هم اکنون مدیریت شهری کرمانشاه را ببیند تا مشاهده کنند در دهه ی گذشته مردم و کار کنان برای اداره شهر چه مشقاتی داشتند و سیستم اداره شهر با چه روش سنتی به پیش می رفت و در 20 سال پیش چگونه پروانه صادر میشد. نبود این برنامه راهبردی اینگونه ما را 20 سال عقب نگه داشته است .

***گفته میشود این مدیریت سنتی ، سالی میلیارد ها تومان به شهرداری خسارت وارد می کند . میشود نمونه هایی از این خسارت را روشن بفرمایید تا ضرورت طرح بیشتر روشن شود؟

بله .بطور نمونه ما در منطقه 5 شهرداری 900 مغازه پیدا کردیم که شهرداری هیچ  پرونده ای از آنها ندارند .

بخش زیادی از مغازه های تجاری شهرک مسکن چون قولنامه ای هستند یک ریال بابت نوسازی و موضوعات دیگر به شهرداری پرداخت نمی کنند . با تجربه دو کلانشهر موفق در این زمینه ما لایحه ای را در این خصوص به شورای شهردادیم . در کمیته کار این موضوعات تمام شد . دو شهرک آبادانی مسکن و دولت آباد، دو لکه بزرگی هستند که پدیده حاشیه نشینی را تقویت می کنند. با این اقدام فعالیت در این دو مرکز شکل قانونی به خود گرفت و قدرت مانور شهرداری در این دو منطقه بالا رفت. راحتی ساخت و ساز بدون مجوز در مسکن ارزش کاذب ملک آنجا را فوق العاده بالا برد . بطوری که منازل در کوچه های همجوار خیابان های اصلی نیز حیاط خود را تبدیل به تجاری می کردند. این فقط در بخشی از یک منطقه شهرداری است . در مدیریت مدرن این نقاط کور مشخص می شود  . حال تصور بفرمایید اگر این اتفاق در سال 86 اجرایی می شد در این 10 سال شهرداری چقدر در آمد زایی پایدار پیدا می کرد و با آن پول چه حجمی کار عمرانی برای کرمانشاه پیاده میشد  .

 ***کرمانشاه بعنوان نهمین شهر کشور ، در خصوص  مدیریت واحد و استفاده از نرم افزار های یکپارچه ، مثل (IT)   در چه وضعیتی قرار دارد و چه اقدامی در این خصوص صورت داده اید ؟

سیستم دیجیتال در راستای مدیریت نوین شهری یکی از مباحث بسیار حساس و مورد نیاز است .در زمینه نرم افزاری و (IT)  در وضعیت بسیار بدی قرار داریم. شاید یکی دو شهر مانند ما باشند . کرمانشاه بعنوان نهمین شهر کشور. از بسیاری شهر های با جمعیت کمتر، عقب تر است .  هشت شهر جلو تر از ما بعنوان کلانشهر شناخته شده و بعد از ما شهر ها جمعیتی 500 هزار نفری قرار دارند . به همین لحاظ یک شهر تک افتاده از لحاظ ساختار شهرداری هستیم .نه روش مدیریت کلانشهر حاکم است و نه می توانیم مثل شهر های 500 هزار نفری مدیریت کنیم. لذا باید سریع به وضعیت مدیریت کلانشهر و مدرن ارتقاء پیدا کنیم .

پایه فعالیت  کلانشهر ها  فن آوری اطلاعات ودسترسی اطلاعات به نقشه ها و خدمات است . بستر it  و نقشه دیجیتال به معنی شهرداری الکترونیک و مدرن است  . هنوز شهرداری ما الکترونیک و هماهنگ نیست .اگر این کار اتفاق بیفتد شما در منزل می توانید پروانه اخذ کنید ، عوارض پرداخت کنید و از دیگر خدمات بصورت غیر حضوری بهره مند شوید .

 ما در شهرداری تا کنون نرم افزار خریداری می کنم . یعنی برای حسابداری و شهرسازی و ماده صد و دیگر بخشها  هر کدام یک نرم افزار که قابل لینک به همدیگر را ندارند اجرا می کنیم . اشکال این است که امور مالی و شهر سازی از رای ماده 100 مطلع نیست. در صورتی که در کلانشهر اصفهان یک مسئول با فشار دادن یک دکمه فعالیت تمام این بخشها را بصورت همزمان می تواند ببیند . این نرم افزار در تصمیم سازی ها بسیار نقش ارزنده ای دارد . زیرا تصمیم مبتنی به اطلاعات و آمار می شود. اگر این اطلاعات نباشد ممکن است در تصمیم گیری اتفاق خوبی روی ندهد . لذا ابتدا باید ابزار مدیریتی در اختیار شهردار قرار بگیرد و سپس از آن خواسته شود تصمیم درست و پایدار را اتخاذ کند .

این کار وقت زیادی را از ما گرفت . بطوری که قابل مقایسه با پروژه های عمرانی نیست . مردم از ما در خصوص پروژ های عمرانی سوال می کنند . ولی کسی از این پروژه ی حیاتی مطلع نیست . اصلی ترین اقدام برای کرمانشاه همین برنامه است که قابل ارائه عام نیست. یعنی مثل آن پروژه های عمرانی قابل مشاهده نیست ولی اساسی و ساختاری است .

برنامه های اساسی نقشه دیجیتال و it  مدتی است با دانشگاه رازی کرمانشاه شروع شده است .

مقدمات آن فراهم و در مرحله مناقصه قرار دارد.قبل از این مناقصه مدتها باید موضوع و هدف و مقدمات لازم طی می شد که این کار انجام شد.  این پروژه یکسال زمان میبرد .برای شهرو مدیریت شهری  بسیار حساس و سر نوشت ساز است . با اتمام این کار تازه در مسیری قرار می گیریم که کلان شهر های دیگر این را در سال های 84 و 85 شروع کرده اند . مشهد این کار را در سال 83 شروع کرد . این عمل یعنی تغییر وضعیت از حالت سنتی به وضعیت دیجیتال که خطای انسانی از بین رفته و تمام زوایای کور شهری مشخص خواهد شد .

*** ترافیک ،  تردد و خیابان در کرمانشاه وضعیت نامطلوبی دارد. بطوری که با یک اتفاق ساده بخش زیادی از شریان های تردد با ایجاد ترافیک قفل می شود . این وضعیت مناسب شهری با جمعیت یک میلیون نفر نیست .. شهرداری در این خصوص چه برنامه ای دارد ؟

طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تیر ماه سال 81 شروع شد. بنده در خرداد ماه  همان سال معاون شهردار شدم . بعد از استیضاح شهردار وقت و استعفای بنده ، جناب ترک نژاد آن زمان از ما خواست موضوع را پیگیری کنیم .این وضعیت ادامه داشت تا 26 اردیبهشت 86 در شورای عالی ترافیک کشور، قطار شهری برای شهر کرمانشاه تصویب شد .بعد متاسفانه اتفاقاتی افتاد که تبدیل به منوریل شد .امروز با تمام توان پیگیر رفع این معضل برای کرمانشاه هستیم .  

مر کز هوشمند کنترل ترافیک را در سال 86 راه اندازی کردیم. ولی متاسفانه بعد از ما تعطیل شد .  اکنون دوباره در حال راه اندازی این مرکز هستیم .این پروژه را در سطح 40 تقاطع و با هزینه 6 میلیارد تومان با پوشش بانک شهر ادامه می دهیم .

 در سال 86  ، شورای ترافیک کرمانشاه 5 متخصصین و فوق لیسانس ترافیک داشت که در سطح کشور بی نظیر بود . در همان زمان شیراز 3 متخصص نداشت .

در همان سال شورا که منحل شد، بنده هم به کرمان رفتم و بقیه رفتن برای ادامه تحصیل مقطع دکترا. تفسیر حوزه ترافیک به دست مهندسین شهر سازی افتاد. همین موضوع مسائل مختلفی را برای شهر بوجود آورد. البته اکنون از طریق لوایح چهار گانه تقدیمی به شورای شهر بخشی از آن در حال باز گشت است .

93 درصد خیابانها کرمانشاه از لحاظ طول و 97 در صد از لحاظ سطح دو طرفه هستند .یعنی مدیریت ترافیک وجود ندارد .هر کسی طبق میل خود رانندگی می کند ما در حال اجرای یکطرفه کردن 7 خیابان اصلی هستیم که فعلا  ازشورای ترافیک برای یکی مجوز اخذ شده است .

با بنزین لیتری هزار تومان مدیریت ترافیک قدری مشکل است . با زمین متری 20 میلیون تومان هم نمی شود خیابانی را تعریض کرد .در کرمانشاه همچین پولی وجود ندارد.فقط باید با توجه به وضعیت موجود برنامه تدوین و بر آن اساس حرکت کرد .

در حوزه مهندسی ترافیک 5 تقاطع مصوب درسال 91 و 92 داریم.  دو نقشه اصلاح و سومی در شرف اصلاح و دوتا دیگراحتمالا حذف می شود .

در مدیریت جهت و رفع ترافیک شهری نمی توانیم هم زمان چند مسیر را اصلاح کنیم .  هر بار اجازه اصلاح یک معبر را به ما میدهند . ما 11 مورد مدیریت جهت مصوب داریم تا کنون 3 مورد آن اجرا شده است . مسیر خیابان نفت _ خیابان کسرا _خیابان گمرک و کو هساری و میدان باغ فردوس به طرف چهار راه سیلو و خیابان راهنمایی و رانندگی به زودی اجرا میشود . 

معبر کنار میدان جمهوری به کمر بندی غربی مربوط که مربوط به سال 59 بوده  خوشبختانه  باز و تردد در این مسیر بار ترافیکی  خیابان صابونی و خیابانهای همجوار را کاهش داد . موضوع دیزل آباد و بیرون بردن نمایشگاه های ماشینهای سنگین به بیرون شهر از دیگر اقدامات در دست اجرا است .

از جاده بعنوان شریان نام برده شده . مسیر های شمال و جنوب شهر باید بدون مانع باشند . متاسفانه در گذشته و در سه راه دیزل آباد این مسیر مشکل داشت و دسترسی راحت نبود با مسدود کردن این مسیر شریان اصلی از میدان آزادگان تا میدان امام حسین (ع)بدون مانع جریان دارند . اصلاح این امور ممکن است در ابتدا مشکلاتی را برای افرادی که به آن وضعیت عادت کرده اند سخت باشد. ولی بعد از مدتی کارایی خود را نشان می دهد

***فعالیت مترو و قطار شهری به کجا رسیده است ؟

قطار شهری توسط قرارگاه خاتم و جهاد نصر در حال انجام است و فعالیتهای اجرایی در زیر زمین آغاز شده است . این پروژه در هر دو جبهه ی میدان ارشاد و میدان آزادی به مرحله حفر تونل رسیده و پیشرفتهای خوبی در این خصوص داشته ایم .هیچ اطلاع رسانی در این خصوص نداشته و هیچ رسانه ای هم از پروژه بازدید نکرده  است . این پروژه از میدان ارشاد تا میدان فردوسی ادامه دارد البته در فاز بعدی تصمیم داریم تا انتهای شهرک ژاندارمری و دانشگاه آزاد ادامه دهیم.

***افتتاح پل ده مجنون علی رغم قول مسئولین قبلی خیلی طولانی شده و مشکلات فراوانی را برای مردم در شهرک امام بوجود آورده است . این پروژه چه زمانی افتتاح می شود؟

بهمن 93 تا خرداد 95 پیشرفت فیزیکی پروژه ده مجنون معادل خرداد  تا بهمن ماه 95 است . این پروژه ضمن سرکشی روزانه، توسط دوربین آنلاین در دفتر تحت کنترل است و در انتهای سال 95 به بهره برداری میرسد.

***کیهانشهر با وجود جمعیت بالا در بن بست قرار دارد تعداد زیادی وسیله نقلیه برای دسترسی به جاده کمر بندی مجبور هستند از طریق میدان شهدا و خیابان مقابل باغ فردوس استفاده کنند . برای این مشکل طرحی در دست اجرا دارید ؟

شهرداری مدت 18 سال است که برای این موضوع با دانشگاه رازی اختلاف دارد. خوشبختانه در این خصوص به توافق رسیدایم و انتهای کیهانشهر به بزرگ راه امام وصل میشود  . با این اقدام این شهرک از بن بست خارج می شود .

*** حوزه فرهنگ یکی از مهمترین مباحث در حوضه شهروندی است . زمانی شهر توسعه یافته است که مردم در روند سازندگی مشارکت فعال داشته باشند . این مشارکت زمانی شکل می گیرد که مردم به شهر داری اعتماد کنند . این اعتماد سازی در حیطه وظایف کار فرهنگی است. در این بخش چه راهکاری دارید ؟

حوزه فرهنگ را می توان به سه بخش تقسیم کرد 1 – برنامه 2 – ساختار 3 – تیم اجرایی. شهرداری کرمانشاه در هر سه بخش فاقد قابلیت و توان است.

 با دانشگاه علوم اجتماعی وارد تفاهم نامه شدیم تا در زمینه تدوین برنامه کار هایی را به پیش ببریم. ما متاسفانه تجمعات کمی داریم و تفاهم در گروه ها به راحتی بدست نمی آید و یکی از دلایلش همین عدم تجربه در کار تیمی و تجمعات است . متاسفانه در مدارس هم اصول و آموزشهای کار تیمی آموزش داده نمی شود . در مدارس دانش آموزان تجربه همگرایی و کار تیمی و وحدت پیرامون منافع جمعی را تجربه نمی کنند. این ضعفی بنیادی است . فعالیت فرهنگی یک پروسه زمان بر و طولانی است و باید از کودکی حفظ منافع جمعی ، همگرایی و خرد ورزی و تلاش جمعی برای هدفی مشترک آموزش داده شود .در دانشگاه هم تجربه مدیریت شهری در خصوص فرهنگ و فرهنگ سازی وجود ندارد . متاسفانه آنقدری که به غله و آسفالت و مسائل دیگر فکر می کنیم به فرهنگ نگاه نمی کنیم .در موضوع مکان و سخت افزاری هم به شدت در مضیقه هستیم .در سطح شهر ما 4 فرهنگسرا داریم . برای رفع این کمبود ،مسجد محوری را دنبال می کنیم تا از استعداد این مراکز هم برا ی فرهنگ سازی استفاده شود. در سطح شهر 115 مسجد داریم . قصدمان این است با انجام مراسم مختلف برای محلات مردم را به جمع و فعالیتهای گروهی دعوت کنیم

*** از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم

بنده هم از همه رسانه ها ممنون هستم که به فعالیتهای شهرداری نگاه خاص دارند و نقاط قوت و ضعف را صادقانه پوشش خبری می دهند .

  

 

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی