محاسبه ی افزایش حقوق باز نشستگان از زبان رحیمی مدیر کل صندوق باز نشستگی استان کرمانشاه

حیات غرب - افزایش حقوق بازنشستگان کشوری همواره مورد مناقشه بوده است . برخی از مقامات اجرایی در مصاحبه با رسانه ها به ارقام و اعدادی اشاره می کنند که با واقعیات جاری همخوانی و تطابق نداشته و این موضوع باعث مراجعه بازنشستگان محترم به صندوق های بازنشستگی استانها میشود .

لذا به منظور اطلاع کامل از نحوه ی محاسبه افزایش ظریب حقوق ، فرصتی فراهم گردید تا با آقای جلیل رحیمی مدیر کل سازمان بازنشستگی استان کرمانشاه مصاحبه ای داشته باشیم .

ایشان نیز با صبر حوصله مراحل این ظریب افزایش را برای اطلاع بازنشستگان محترم در اختیار ما قرار دادند

جناب آقای رحیمی ضمن تشکراز فرصتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا بفرمایید مبنای افزایش حقوق کار کنان دولت به چه شکلی محاسبه می گردد ؟

ضمن عرض سلام خدمت همه ی بازنشستگان و پیشکسوتان گرامی خصوصا فرهیگیان محترم .

صندوق باز نشستگی کشوری همه بازنشستگان دستگاه های اجرایی را تحت پوشش قرار می دهد . البته فرهنگیان محترم بیشترین عضویت را در این صندوق دارند . لذا مطالبی که عرض خواهد شد مربوط به کلیه ی بازنشستگان در تمام دستگاه ها می باشد  . بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و همچنین  قانون بودجه سال 96 افزایش حقوقی برای کارمندان دولت و بازنشستگان به میزان 10 در صد حقوق پیش بینی شداست  .

عزیزان بازنشسته ای که حقوق آنها زیر دو میلیون است ، در برنامه قانون ششم توسعه پیش بینی شده  در ظرف مدت 5 سال حقوق آنها کمتر از 2 میلیون تومان نباشد. لذا در اولین قدم و در آغاز سال اول 96 همسان سازی برای عزیزان باز نشسته ای صورت می گیرد که حقوق پایین یعنی 900 هزار تومان یا کمتر و بیشتر دریافت می کنند . بگونه ای که ظریب سال 1396  ضریب هزار ششصد و نود و پنج اعلام گردید و بر اساس جداولی که بر مبنای 109 و 110 قانون مدیریت خدمات کشوری لحاظ شده آن جدول مجددا اصلاح و در اختیار صندوق باز نشستگی قرار گرفت .

لطفا در خصوص این ضریب افزایش قدری بیشتر توضیح بفرمایید .

باز نشستگان محترم مستحضر باشند برای اینکه این عزیزان متضرر نشوند و از مزایای صندوق باز نشستگی بر خوردار باشند ، ابتدا رویه ی10 در صدی را اعمال می کند . که در کنار این موضوع همسان سازی مد نظر است .ولی این نیست که ابتدا همسان سازی را اعمال کند بعد 10 در صد را افزایش دهد .

اگر کسی در هنگام بازنشستگی گروه شغلیش برابر یکی از گروههای  1 تا 20 جدول باشد در کنار آن یک امتیازی برای او لحاظ می شود . این امتیاز بگونه ای است که بعدا بر مبنای ضریب سال 1396 مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت . مثلا اگر عزیز باز نشسته ای در گروه 14 قرار داشته باشد یک امتیاز دارد امتیاز این گروه 11 هزار است .  این عدد ضربدر ضریب 1695 خواهد شد و یک عدد بدست می آید . حق مدیریتی و امتیاز در منطقه جنگی به ازای هر سال 130 امتیاز به این عدد نیز اضافه می شود . اگر بیش از 30 سال خدمت داشته باشد به ازای هر سال5/2 درصد نیز به حقوق باز نشستگی اضافه میشود .اگر این حقوق از حقوق سال گذشته بیشتر شد این لحاظ می شود ولی اگر مبنای محاسبه از حقوق دریافتی سال گذشته کمتر شد مبنای افزایش 10 در صدی محاسبه می شود .

لذا شاهدیم برخی با این جدول امتیاز بندی حقوقشان بیش از ده درصد شده است . برخی که با این امتیاز بندی حقوقشان از سال گذشته کمتر شد برای این دسته از افراد مبنا ی  ده درصد افزایش حقوق منظور میشود  .

این شائبه که برخی از مراجعه کنندگان محترم دارند مبنی بر اینکه اول 10 دصد اضافه و بعد همسانسازی اعمال شود و یا برعکس در قانون و بخشنامه ها چنین روشی اعمال نشده است و ما موظف به اعمال قانون هستیم .

احکام سال 1396 صادر شده است ؟

بله کلیه احکام بازنشستگان صادر و حقوق فروردین بر آن مبنا پرداخت شده است . باز نشستگان محترم می توانند برای دریافت حکم جدید به سامانه صندوق باز نشستگی بخش احکام جدید مراجعه کنند .

برخی از بازنشستگان عزیز و محترم  بر اساس اطلاعات غیر رسمی  حقوق خویش را بیش از مبلغ اعلام شده از سوی صندوق محاسبه کرده اند . این عزیزان بدانند مبنای کار ما قانون و بخشنامه های جاری است و حقی از کسی تضییع نشده است .

مبنای فعالیت اعمال این ضرایب استانی است یا کشوری؟

مبنای کار متمرکز و کشوری است و صندوق باز نشستگی استانها تنها وظیفه اطلاع رسانی و تسهیل در امر پاسخگویی ،چاپ و توزیع بین دستگاه های اجرایی را بر عهده دارد .

در مبنای محاسبه تفاوتی بین خانمها و آقایان قائل هستید ؟

نه هیچ تفاوتی بین سنوات خدمت و امتیاز خانمهای باز نشسته و آقایان وجود ندارد . این افزایش حقوق توسط همکاران ما در مرکز بصورت دقیق تر اعمال می شود . البته بازنشستگانی که سنوات کمتر از 30 سال دارند به ازای هر سال 5/2 در صد از حقوق آنها کسر خواهد شد.

در خاتمه چه صحبتی با بازنشستگان محترم دارید ؟

از باز نشستگان محترم تقاضا دارم صرفا برای در یافت فیش حقوقی یا حکم به صندوق باز نشستگی مراجعه نفر مایند .به کافی نتها و دفاتر پیشخوان می توانند مراجعه کنند . هر چند ما بعنوان خدمتگزار عزیزان بازنشسته بصورت حضوری و تلفنی پاسخگوی سوالات آنها خواهیم بود .

ضمن تشکر از پاسخگویی حضرتعالی لطفا شماره تلفن صندوق را برای تماس باز نشستگان محترم مرقوم فرمایید .

بنده هم از شما سپاسگزارم تلفنهای صندوق باز نشستگی استان کرمانشاه عبارتند از :   37259486 الی 88 و تلفن مستقیم دفتر مدیریت 37268100

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی