کالای قاچاق و اشتغال مرز نشینان



 "ورود 15.5 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور در سال 95" خبر تامل برانگیزی که به نقل از رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام شد . آنطور که حبیب‌‌الله حقیقی - رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز- پیش از این گفته بود گاهی تا 17 سند و مجوز برای ترخیص کالا و به همین میزان تأخیر زمانی برای ترخیص یک کالا نیز دیگر عامل مهمی است که قاچاق را افزایش داده است. خبری که بی هیچ درنگی می تواند این گزاره را متبادر کند که این رقم از قاچاق ، عملاً می تواند تا چه میزان تولید و اشتغال ملی را تهدید کند .

هر چند قاچاق کالا به عنوان عاملی تهدید کننده و جدی، به اشتغال و تولید ملی خسارت های بسیاری تحمیل می کند،اما موضوعی که شاید می بایست این میان شانه به شانه ی موضوع قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد ، توجه جدی به زمینه های رشد این پدیده شوم است تا شاید به این ترتیب قدری آمار بالای قاچاق کالا روند نزولی به خود بگیرد.

برای مقابله با قاچاق کالا  شرایط تولید تسهیل شود

تسهیل شرایط تولید از جمله راهکاری سازنده و جدی برای مقابله با قاچاق کالا محسوب می شود .موضوعی که عزیز اکبریان - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس - در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت نیز به آن اشاره کرده و گفته که سود بانکی‌ ۲۹ درصدی از موانع جدی رقابت تولیدکنندگان ایرانی با بازارهای جهانی است و از این رو باید تسهیل شرایط تولید با هدف رونق تولیدات داخلی و مقابله با واردات کالای قاچاق در دستور کار باشد.

 

ایجاد اشتغال در مناطق مرزی برای مقابله با قاچاق ؛ نیازمند بازنگری در حوزه قوانین تولید

در ادامه  بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق با  معصومه آقاپور علیشاهی –عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - نیز به گفت و گو پرداخته ایم . نماینده مردم  شبستر در مجلس شورای اسلامی که ایجاد زمینه های اشتغال - به معنای واقعی - به ویژه در مناطق مرزی برای مقابله با قاچاق را نیازمند بازنگری در حوزه قوانین بخش تولید می داند ، البته معتقد است تا زمانی که ریشه های قاچاق در آب است اشتغالی رخ نخواهد داد.

 

آقاپور علیشاهی همچنین با ضروری خواندن بازگشایی بازارچه های مرزی و  ایجاد مناطق آزاد در برخی از استان های مستعد کشور گفت که باید شرایطی در کشور فراهم شود که تولید ملی ، کفاف نیازهای داخلی را داده و قاچاق به صرفه نباشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خاتمه گفتگوی خود ، همچنین به آمار قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت که این آمار در بخش های مختلف نگران کننده بوده، از این رو دولت باید بر راهکارهای مقابله با این پدیده تمرکز بیشتری به خرج دهد.

خبرگزاری خانه ملت ؛ همانطور که اشاره شد به عقیده کارشناسان سوپاپ اطمینان جلوگیری از قاچاق کالا ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق مرزی است که اگر این مهم در غالب برنامه هایی از جمله ایجاد بازارچه های مرزی دنبال شود می تواند تا حد بسیاری از حجم ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری کند.حال سوال اینجاست با تجربه ای که دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا کسب کرده ، دولت دوازدهم چه برنامه ویژه ای برای برخورد جدی‌تر با قاچاق کالا دارد؟/

خانه ملت

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی