مدیر کل بازرسی استان کرمانشاه:مقابله با فساد باید همگانی شود

محمد جهانیان مدیر کل بازرسی استان کرمانشاه  با تاکید بر در اولویت بودن اقدامات پیشگیرانه در سازمان بازرسی، اظهار کرد: مجموعه بازرسی تمایل دارد با تعامل و همکاری نهادها و ارگان‌ها در راستای رفع امور و مشکلات از طریق پیشگیری اقدام کند.

جهانیان با اشاره به اینکه اصل پیشگیری در قوه قضائیه نمود بیشتری دارد، افزود: این موضوع در سازمان بازرسی در قالب هشدارهای اداری نمود پیدا می کند، به این معنا که هر جا احتمال بدهیم سوء جریانی در سیستم اداری در حال بروز است، موضوع را از طریق مکاتبه هشداری برای حل مشکل مطرح و پیگیری می کنیم.

مدیرکل بازرسی استان کرمانشاه  با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی حافظ منافع عمومی است، اظهار کرد: این سازمان می کوشد تا از طریق تعامل و همکاری به اهداف خود برسد.

جهانیان اظهار کرد: مبارزه با فساد در قالب فعالیت‌های مستمر هدفدار به منظور اصلاح امور و پیشگیری از وقوع تخلفات اداری از اولویتهای اصلی سازمان بازرسی است.

جهانیان افزود: امور اقتصادی، امور تولیدی و کشاورزی، امور فرهنگی و اجتماعی و امور سیاسی قضایی چهار محوری هستند که در سازمان بازرسی دنبال می‌شود.

 باید جامعه را نسبت به مقابله با فساد حساس کرد

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه باید جامعه را نسبت به مقابله با فساد حساس کرد، افزود: چالش اصلی ما فساد است که هر لحظه ممکن است رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کشوردر بحث مقابله با جرم و تخلف سیاست مشارکتی را در برنامه دارد، افزود: استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و رسانه‌ها از طریق اطلاع رسانی و آگاهی را در اولویت داریم.

جهانیان تاکید کرد: مقابله با فساد از مطالبات مقام معظم رهبری است، چراکه وقوع فساد مثل تزریق سم در جامعه است. فساد در هر حوزه‌ای از مالی و اداری گرفته تا تمامی حوزه‌ها تبعات بدی در اجتماع در پی دارد که اگر با آن مقابله نشود، به جامعه تسری پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: مقابله با فساد از عهده یک دستگاه و دو دستگاه برنمی آید و باید همگانی شود.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه یادآور شد: بیشترین شکایات مردم از دستگاه‌ها در سال گذشته شامل بانک‌ها به ویژه در بخش تسهیلات بانکی، استخدام ها، مسائل اداری، شهرداری‌ها، منابع طبیعی و استفاده از چاه های غیر مجاز را داشته ایم.

سالانه بیش از 1300 فقره ثبت شکایات معاملات دولتی را در استان داریم


جهانیان در ادامه با اشاره به فعال بودن سامانه شکایت مردمی 136 در سازمان بازرسی اظهار کرد: در سال 95 بیش از 1300 فقره شکایت  در مورد معاملات دولتی در استان ثبت شده که از حیث فراوانی شکایات مردمی جزو هفت و یا هشت استان اول کشور هستیم.

وی با اشاره به ثبت بیش از 360 مورد شکایت در سه ماهه نخست امسال، افزود: سالانه کمتر از 1400 مورد و بیشتر از 1300 مورد ثبت شکایات معاملات دولتی را در استان داریم.

مدیر کل بازرسی استان کرمانشاه  با اشاره به نظارت سازمان بازرسی استان بر  1405 فقره  از معاملات دولتی استان در سال گذشته  یادآور شد: در بحث مناقصات 90 فقره تجدید و یا لغو مناقصه در استان داشتیم.

 وی ادامه داد: در مزایدات دولتی نیز 48 فقره لغو و یا تجدید مناقصه را داشتیم.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه با اشاره به وجود سه نوع بازرسی مستمر، موردی و فوق العاده در سازمان بازرسی، اظهار کرد: سال گذشته 32 فقره بازرسی برنامه‌ای یا مستمر در استان انجام شد.

 وی بیان کرد: همچنین سال گذشته 108 فقره بازرسی موردی در استان انجام شد که غالب بازرسی‌ها در خصوص گمرکات، بانک‌ها، مرز خسروی، بهداشت و درمان، شهرداری و شوراها، دستگاه‌های خدمات رسان، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و ... بوده است.

جهانیان افزود: در سال گذشته 63 فقره نامه هشداری اثربخش به ادارات و ارگان‌های استان داشته‌ایم.

مدیر کل بازرسی استان کرمانشاه  ادامه داد: در مجموع سه نوع بازرسی انجام گرفته در سال گذشته 224 نفر به تخلفات اداری معرفی و 92 مورد به دادسرا معرفی شده‌اند.

وی مجموع گزارشات تخلفاتی و کیفری در سال گذشته در استان را 300 فقره عنوان کرد.

فرار مالیاتی باید رصد شود

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه فرار مالیاتی باید رصد شود، افزود: موضوع فرار مالیاتی از معضلات استان های غربی بوده و برخورد با آن نیازمند اقدام جدی است.

جهانیان اذعان کرد: در مقوله فرار مالیاتی تنها در سال گذشته یک مورد 600 میلیون تومانی از سوی یکی از دستگاه‌ها داشتیم

وی تاکید کرد: از بهمن ماه سال گذشته برای تشکیل بانک اطلاعاتی برای شناسایی بهتر فرار مالیاتی اقدام شده است.

مدیر کل بازرسی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به لزوم راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا در رابطه با رصد حقوق افراد، افزود: دولت باید این سامانه را در کشور تشکیل داده و از اول فروردین ماه سال 88 اطلاعات مسئولین را در این سامانه وارد کند.


سازمان بازرسی در موضوع انتخابات رصد نظارتی داشت

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در موضوع انتخابات ما رصد نظارتی داشتیم، اظهار کرد: سازمان بازرسی متولی نظارت نیست، چراکه نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا  با مجلس و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان است. با این حال گزارش‌ هشداری در قالب مکاتبه هر جا احتمال سوء جریان در روند برگزاری انتخابات بود، را داشتیم.

جهانیان تاکید کرد: بویژه  در مورد انتخابات ریاست جمهوری مکاتبات هشداری را به مسئولین ادارات داشتیم تا مواظبت لازم را در استفاده از ساختمان‌های اداری، پرسنل در ساعات اداری و عدم استفاده از خودرو داشته باشند.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه در پاسخ به نحوه ورود سازمان بازرسی به موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، اظهار کرد: از بدو مطرح شدن موضوع واگذاری پالایشگاه دغدغه را آن را داشتیم، اما از آنجایی که موضوع  واگذاری پالایشگاه در سازمان خصوصی سازی صورت گرفته و  درکرمانشاه شعبه‌ای از این سازمان نداریم، لذا نمی توانستیم خیلی ورود کنیم.

 وی ادامه داد: با این حال از قبل و بعد از عید با نظر معاونت اقتصادی سازمان بازرسی کشور بین 30 تا 40 نفر از کارشناسان رصدهای کارشناسی را انجام داده وگزارش نهایی را در این مورد به صورت محرمانه به سازمان بازرسی کل داده ایم که در حال رسیدگی است.

ورود سازمان بازرسی به موضوع فرش و گلیم و گبه

 وی در ادامه با اشاره به ورود سازمان بازرسی به موضوع پرونده مکتب فرش و گلیم و گبه اظهار کرد: موضوع تبلیغات گلیم و گبه از موضوعات چالشی بود که از ابتدای ورودم به سیستم بازرسی استان چندین بار در مورد چالش ها و سودهای خارج از رویه آن تذکر دادم.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه ادامه داد: آبان ماه سال 94 نامه هشداری به همه دستگاه‌های استان در مورد فعالیت این مکتب دادیم.

 وی با اشاره به خصوصی بودن مکتب فرش و گبه کرمانشاهان افزود: حتی در رابطه با موضوعات فرار مالیاتی چند مورد پرونده برای این مکتب تشکیل دادیم که در دست رسیدگی است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی