طیب حیدری: مهندس آرام حمیدی را آرش رضایی بعنوان کاندیدای شهرداری کرمانشاه معرفی کرد/طبق قانون شهردار هم اکنون در شهرداری چه سمتی دارد؟

حیات غرب - شورای شهر کرمانشاه همچون دوره های قبل بیشترین نگاه جامعه را متوجه خود کرد. متاسفانه بار دیگر مردم شاهد اختلاف و عدم تفاهم در فعالیت شورا هستند . در همین ابتدای کار به دو گروه 5 و شش نفره تقسیم شده و هر گروه خود را صاحب حق و دلسوز مردم می داند ولی این اختلاف نظر با چاشنی احساسات ، فعالیت جاری شورای شهر را متوقف کرده  و مردم از هر دو گروه آسیب می بینند . برای اینکه بیشتر به ریشه این اختلافات آشنا شویم فرصتی فراهم شد تا با آقای طیب حیدری ، یکی از اعضای شورا نشستی داشته باشیم که مشروح سخنان ایشان تقدیم حضور مردم شریف کرمانشاه می گردد.  

***با تشکر از فرصتی که به ما دادید در ابتدا بفرمایید انگیزه شما از ورود به شورا چه بود؟

با سلام خدمت مردم شریف کرمانشاه . اگر در روند مدیریت شهر مشکلی احساس نمی کردم وارد این فضا نمی شدم . بیشتر مایل بودم در حاشیه باشم .ولی احساس کردم می توانم در بخشی که تخصص بنده هست به شهروندان کرمانشاه خدمتی ارائه دهم و به سهم خود بخشی از مشکلات مردم را کم کنم. در دوره های قبل کار ها سامان معقولی نداشت .متاسفانه مشکلات توسط بعضی از اعضای شورای شهر بوجود آمده بود . برای جلوگیری از تداوم این وضعیت به شورای شهر آمدم .

***با توجه به اینکه یک رای در شورا دارید فکر می کنید سیاست مد نظر شما به پیش خواهد رفت ؟

ما باید با گفتگو با اعضا بدنبال مصلحت و رفع مشکل مردم باشیم و کار هایمان بر محور عقلانیت باشد . اگر این هدف را دنبال کنیم قطعا همه در این کار موفق می شویم . یکی از مشکلاتی که در این مدت محدود احساس کرده ام و باید رفع شود این است که اعضا گفتگو با هم کم دارند . بصورت فردی هر کس شخصیت خوبی دارد ولی وقتی می خواهیم کار جمعی و گروهی انجام دهیم مشکل پیش می آید. ظاهر در این زمینه باید خیلی کار صورت بگیرد .مشاهده میشود مشکلاتی پیش می آید که ناشی از لجاجت و اصرار و پافشاری در موضوعی است که خرد جمعی و عقلی ممکن است او را نپذیرد . تمکین از خرد و اراده جمعی به سود مردم است و غیر از این به شهر آسیب وارد می کند .

***  در ادوار گذشته شاهد تقسیم بندی هایی با عناوین مختلف بودیم .تغییر موضع یا تصمیم برخی ازاعضا ی شورای شهر به مصلحت شهر نبوده است. تضمینی برای عدم تکرار این حرکات وجود دارد؟

بله. متاسفانه در ادوار گذشته شاهد بودیم در عرض 6 ماه نظر برخی از اعضا عوض می شد . مثل تغییر شهردار در مدتی محدود . اینکار ناشی از تبعیت از گروه و طیف بدون تکیه بر پشتوانه علمی و تحقیق  بوده است .امیدواریم در دور جدید اگر طیفی و جناحی می خواهد شکل بگیرد بر مبنای تخصص و عقلانیت باشد .که چیز بدی نیست. این کار در لایه های مختلف اجتماع وجود دارد . چیزی که بد است لجاجت و پا فشاری روی یک نظر بد و غیر عقلانی است . تصمیم اقلیت و اکثریت در شورا باید بر اساس شناخت و عقلانیت باشد و هر دو طرف باید بتوانند با ادله عقلی موضوعات خود را به طیف دیگر اثبات کند . ولی اینکه بدنبال دلیل برای اثبات ادله خود نباشیم و اصرار به پذیرش آن توسط طیف دیگر داشته باشیم از بینش و منش دموکراسی بدور است .

***اقلیت و اکثریت با یک رای شکل گرفته و امکان شکسته شدن آن وجود دارد ؟

امکان جابجایی وجود دارد هیچ تضمینی وجود ندارد که این وضعیت تا انتها وجود داشته باشد . اگر هر جناحی نظر غیر قانونی و غیر عقلی داشته باشد طبیعی است که مورد پسند همه نیست و ممکن است این شکنندگی بوجود بیاید . من اگر به موردی بر خورد کنم که با منش من در تضاد باشد قطعا نخواهم پذیرفت .

***آیا جناح شما بر محور آگاهی و شناخت و مصلحت مردم شکل گرفته است ؟

اعتقاد خود ما این است . این موضوع باید در چرخه زمان روشن شود و مردم تشخیص دهند که چه کسانی در خدمت رسانی به آنها جدی است . مردم در این خصوص بهترین داور هستند .

***آیا تا کنون سعی کرده اید با اعضای قدیمی تعاملی بوجود بیاورید و به نقطه نظر مشترکی برسید؟

تا کنون در این خصوص زیاد تلاش شده است ولی با توجه به اینکه تفکرات مختلفی وجود دارد این هماهنگی و نزدیکی نیاز به زمان بیشتری دارد و امید واریم در کوتاه ترین زمان به آن برسیم .

***به نظر شما اختلاف عمده بین گروه 6 نفره و 5 نفره و همچنین مهمترین معظل شورای شهر کنونی چیست ؟

به نظر من اختلاف عمده بین این دو گروه در این است که گروه 5 نفره به شدت به دنبال این است که آرش رضایی شهردار بماند و مایل نیست گزینه های دیگری مطرح شود .  بحث ما این است که اجازه دهیم اگر مورد بهتری پیدا شد فرصت را برای خدمت او فراهم کنیم .

مهمترین معظل در شرایط کنونی عدم انتخاب شهردار است که اگر اعضای شورا قبل از معرفی رسمی نشستهایی صمیمی با هم می داشتند الآن مثل تهران و دیگر شهر ها شهردار انتخاب شده بود .برای برون رفت از این مشکل بنده پیشنهاد ارائه دادم . ما در جلسه شورای شهر یک مصوبه داشتیم که افراد معرفی شده از سوی اعضای شورا بعنوان کاندیدای شهردار بیایند و برنامه های خود را ارائه دهند تا بهترین گزینه انتخاب شود. جلسه اول این اتفاق افتاد ولی در نوبت بعدی متاسفانه بعلت غیبت برخی از اعضا جلسه شورا تشکیل نشد .

اگر این اتفاق خوب روی می داد در عرض سه جلسه ما تمام گزینه ها را بررسی می کردیم .چه بسا همه به این نتیجه می رسیدیم که آقای رضایی در این شرایط مناسب است. ولی لجاجت باعث شده کار ها به تعویق بیفتد . من اعتقاد دارم اگر این گفتگو را با هم می داشتیم بخش زیادی از سوء تفاهمات از بین میرفت که متاسفانه این اتفاق روی نداد.

***از نظر شما شهردار باید دارای چه ویژگیهایی باشد ؟

شهردار باید توان و تخصص داشته باشد .البته مهمتر از تخصص سلامت است . شهردار کلانشهر یک میلیون نفری را نمی توان با آزمون و خطا انتخاب کرد .متاسفانه اینکار در دوره های قبل اتفاق افتاده است . شهردار باید یک کاریزمای مدیریتی داشته تا مورد قبول پرسنل شهردای باشد . البته اعتقاد دارم که یکنفر بعنوان شهردار نمی تواند به تنهایی تمام مشکلات را حل کند .

***برخی از افرادی که از سوی اعضای شورا انتخاب شده اند بر خلاف فرمایش شما نه کاریزمای شهرداری دارند و نه تخصص . آیا این نشان نمی دهد اعضای شورا هنوز در انتخاب مصادیق شهردار دچار مشکل هستند؟آیا علت غیبت اعضا در جلسه این موضوع نیست ؟

فردی که بنده انتخاب کردم اعتقاد دارم توان این کار را دارد. مهندس آرام حمیدی  را  آقای رضایی بعنوان کاندیدای شورای شهر معرفی کرد  . با غیبت که کار درست نمی شود و فرصت بیشتری از دست می رود.ضمنا در نهایت حق انتخاب با اعضای شورا است.برخی استدلالشان این است که چون من نمی شناسم پس ایشان گزینه مناسبی برای شهرداری نیست. اگر آرش رضایی در یک فرایند و بین چند گزینه انتخاب شود به سود ایشان است .

***آیا این اقدامات شورا باعث سلب اعتماد بیشتر مردم نمی شود ؟ اعتماد سازی چگونه باید باز سازی شود ؟

مردم با شهرداری از سنوات قبل قهر بوده اند .اعتماد مردم از شهرداری از بین رفته است. مردم باید ابتدا به اعضای شورا اعتماد کنند. تا اگر شهردار از سوی آنها انتخاب شد مورد اعتماد مردم قرار بگیرد و به او کمک کنند.عدم صداقت در گفتار و عمل برخی از اعضای شورا باعث این بی اعتمادی شده است . اعضای شورا نباید منافع خود را به منافع جمع ترجیح دهند .باید به مرور و در عمل مردم خدمت و صداقت اعضای شورا را شاهد باشند .

***با توجه به دستور العملهای موجود و اشرافی که شما به قانون دارید، آقای رضایی هم اکنون چه سمتی درشهرداری دارند؟

به نظر من ایشان هم اکنون نه شهردار است و نه سرپرست.اگر سر پرست می بود باید طی حکمی ابلاغ سرپرستی به ایشان داده می شد. با پایان گرفتن دوره شورای چهارم دیگر شهردار نیستند . سر پرست هم نیستند چون از سوی شورای پنجم انتخاب نشده است .

***تا زمانی که سر پرست یا شهردار انتخاب نکرده اید آیا قانون گذار حق ادامه فعالیت ایشان را تا زمان جانشینی محفوظ نمی دارد ؟

نخیر . قانون جدید می گوید در اولین جلسه شورای شهر باید شهردار انتخاب شود.

***و شما این کار را نکرده اید . آیا قصور از ناحیه شورا نبوده است؟

بله . قصور از ناحیه شورای شهر کرمانشاه بود.

***ایشان هم به کارش ادامه داده ،شهردار چه تقصیری دارد؟

به نظر من آقای آرش رضایی هم اکنون شهردار نیستند. آقای شهردار هم باید برای مردم روشن می کردند و در ابتدای دوره از شورای شهر برای ادامه کار خود استعلام می گرفتند .ایشان هم اکنون نه شهردار است و نه سر پرست . در اولین جلسه تا انتخاب ایشان یا هرکسی دیگر ، باید سر پرست انتخاب شود. شکی در این نیست که قصور از جانب شورای شهر بوده است.

***با این فرمایش شما حضور آقای رضایی در شهرداری غیر قانونی است ؟

به نظر من تا قبل از انتخاب شهردار ،شورای شهر باید متولی شهرداری میشد.من این لفظ را به کار نمی برم ولی خدای نا کرده اگر در این زمان اتفاقی در شهرداری روی دهد آقای رضایی مقصر است. قانون گذار می گوید چرا در پستی که سمتی نداشته ای دستوری صادر کرده ای

***آیا کم اطلاعی اعضای شورای شهراز شرح وظایف قانونی باعث نشده است که هم اکنون نداند با سر پرست مواجه است یا با شهردار؟

من فکر می کنم قانون می گوید اگر شهردار وجود نداشت شورای شهر و رئیس شورا متولی انجام امور است. من نمی دانم حکمی که به شهردار داده اند تا چه زمانی است. اگر تا پایان دوره چهارم باشد که عملا از آن تاریخ ایشان سمتی نداشته است . اگر حکم چهار ساله صادر شده قطعا شورای شهر قبلی اشتباه کرده است و ما هم اکنون با ابقاء یا عدم ابقاء ایشان مواجه هستیم. خود آقای رضایی هم معتقد است که دیگر سمتی در شهرداری ندارد.

از وقتی که به ما دادید سپاسگزاریم

 

 

 

 

 

 

  

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی