مسئولین یکبار بدون محافظ بین مردم بروند و خرید کنند تا درد آنها را حس کنند.


حیات غرب - بسیاری از مسئولان و کارشناسان خبره سیاسی، مشکلات مربوط به معیشت و اقتصاد مردم و جامعه، چالش مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و معضلات پیش روی مال باختگان آنها، شکاف طبقاتی و افزایش ادامه دار آن و برخی اقدامات مربوط به افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی و قیمت حامل های انرژی در بودجه 97 را باعث نا امیدی و احساس نارضایتی مردم و شکل گیری برخی اعتراضات می دانند.

مشکلات و معضلاتی که مردم برای حل آن وامانده بودند، در نهایت باعث شکل گیری اعتراضات مردمی و بلند شدن صدای آنها شد. آنان در ابتدا گمان می کردند شاید اگر این موضوعات را در خیابان فریاد بزنند، منجر به حل مشکلات خواهد شد و بنابراین، به صورت راهپیمایی های مسالمت آمیز می توانند خواسته های خود را مطرح کنند و به این ترتیب، این گونه اعلام مشکلات کردند.

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز پس از شکل گیری برخی تجمعات مردمی، دلایل این اعتراضات را این گونه بیان کرد: «مشكل گرانی و چالش مؤسسات مالی و اعتباری جدی است، اما با اتكا به توانمندی‌های درونی قابل‌حل است. دولت و مجلس نباید با شعارهای منقضی شده، از زیر بار مسئولیت شانه خالی كنند.»

وی نوشت: «مردم معترض ما هشیار هستند و صف خود را از معاندین جدا می‌کنند، در هر اعتراضی ممكن است، از منافقین گرفته تا فتنه گران وارد شوند، ولی مردم شعارهای آن‌ها را تکرار نمی‌کنند، در مقابل هم دولتی‌ها و مجلسی‌ها، مشكلات را حل كنند، ناکارآمدی‌ها را با حرف نمی‌شود جبران كرد، گران سازی سوخت و دیگر اقلام بدون بالا رفتن درآمد مردم كار درستی نیست، دولت و مجلس به اعتراضات مردم پاسخ‌های قانع‌کننده بدهند.»

مخاطب اصلی این اعتراضات هرچه که بود، مسئولان هستند در جایگاه های مختلف. مردم مطالبه دارند و مطالباتشان هم به حق است. مردم اکنون درگیر مشکلات جدی در زندگی خود شده اند؛ چه آن کسی که پولش را در مؤسسات مالی و اعتیاری سرمایه گذاری کرده و حالا مال باخته است و چه کسی که رنج مشکلات اقتصادی در زندگی خود را تحمل می کند و شکاف طبقاتی به شدت او و خانواده اش را آزار می دهد.

به نظر می رسد، رویکرد درست همینی بود که دیروز و روزهای قبل از آن صورت گرفت و مادامی که مردم به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را مطرح کردند. هیچ گونه برخورد امنیتی و ضربتی با آنها نشد. در حقیقت اصل راهپیمایی های انجام شده برای فریاد زدن خواسته ها و مطالبات مردمی بود؛ هرچند در چنین شرایطی طبیعتا افراد فرصت طلب و معاندان نظام جمهوری اسلامی دست به کار می شوند و در صدد بهره برداری و رسیدن به مقاصد خود برمی آیند.

بدون شک، این پذیرفته نیست که مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری را سودجو و زیاده خواه بدانیم. مسئول رسیدگی به چنین مؤسساتی نهادها و دستگاه های ذیربط هستند، اصلا نباید فرصت فعالیت به چنین مجموعه هایی در وهله اول داده می شد که آنها بتوانند با پیشنهادهای اغوا کننده، سرمایه مردم را جذب خود کنند. حالا که این فرصت داده شده پس مردم مقصر سرمایه گذاری در چنین بنگاه هایی نیستند و در درجه اول کسانی که مجوز چنین فعالیتی را صادر کرده اند باید بازخواست شوند.

از طرفی بهتر است دولت، مجلس و سایر ارگان های نظام، پیام اعتراض مردم را گرفته باشند و حتما به آن رسیدگی کنند؛ هرچند در ادامه این اعتراضات با مشارکت برخی عوامل راه به بیراهه رفت و مسیر اعتراضات عوض شد، در حقیقت مردم از شعار خسته شده اند و به دنبال عمل گرایی از سوی مسئولان هستند، اینکه هر روز درگیر دعواهای سیاسی باشیم و مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم، قطعا مورد انتظار جامعه نیست.

در این شرایط بهتر است در این شرایط، نهادهای دست اندرکار حرف را کنار گذاشته و اقدام عملی برای برداشتن بار از دوش مردم انجام دهند. حتما باید مسئولان محترم سری به بازار بزنند و در جریان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم قرار بگیرند؛ مسئول و نماینده ای که می خواهد برای مردم قانون گذاری و قیمت گذاری کند، نرخ بدهد و مالیات و عوارض بگیرد، حتما باید از قیمت ها مطلع باشد و با یک دو دو تا چار تا متوجه شود که چطور ممکن است دخل و خرج مردم به همدیگر بخورد و پس از درک این موضوع، اقدامات خود را انجام داده و تصمیم گیری کنند.

هرچند پیش بینی می شد به دلیل سوءاستفاده برخی از اعتراضات مردمی و بردن آن به سمت سیاسی شدن و طرح شعارهای ساختارشکنانه، این اعتراضات خیلی زود رو به افول بگذارد، پایان این ماجرا نباید بازگشت به رویه سابق باشد، بلکه مسئولان امر ضمن شناسایی مشکلات و معضلات مردم و جامعه برای رفع آن بدون هرگونه بیان سخن شعارگونه اقدام عملی انجام داده و در صدد مرتفع آن برآیند.

از طرفی مردم هم باید به هوش باشند که در کنار چنین تجمعات و اعتراضاتی فرصت را از سوء استفاده کنندگان و فرصت طلبان بگیرند. حتما مردم می دانند که آتش زدن شعبه حل اختلاف یا بانک یا خوردهای حمل و نقل عمومی نه تنها کمکی به پیشبرد اعتراض و بیان مشکل نمی کند، بلکه از حل آن هم به دلیل غبارآلود شدن فضا جلوگیری خواهد کرد. البته یقینا این اقدامات توسط مردم عادی و معترضان انجام نشده و کار کسانی است که در صدد سوء استفاده از این فضا بودند.
تابناک

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی