کار گروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی برای بررسی آمایش سرزمینی استان کرمانشاه تشکیل شد

 

 

 



 حیات غرب - برای توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور طرح مطالعاتی آمایش سرزمین در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است این طرح در بخشهای مختلف اقتصادی ، سیاسی ، امنیتی ، فرهنگی و اجتماعی دنبال می شود . در استان کرمانشاه این طرح تحقیقاتی با کمک اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه در حال انجام است .

 کار گروه تخصصی فرهنگی ، اجتماعی به منظور بررسی این طرح در بخش اجتماعی در روز سه شنبه 19 دی ما در استانداری کرمانشاه با حضورمهندس الهی تبار معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی و آقای گودرزی مدیر کل دفتر اجتماعی و تعدادی از مدیران کل که در حوضه فرهنگی اجتماعی فعالیت دارند تشکیل شد . مجریان طرح آمایش خصوصیات و ویژگیهای این طرح را به سمع و نظر اعضای کمسیون رساندند .   

در ابتدا گودرزی ضمن بیان دستور جلسه گفت :آمایش سرزمینی توسط سازمان برنامه و بودجه در دست تهیه است . در جلسه گار گروه فرهنگی بیشتر مباحث فرهنگی و اجتماعی این کار علمی و لازم مورد بررسی قرار می گیرد.استان کرمانشاه با جمعیت تقریبا 2 میلیون نفرازعدم توازن و تعادل جمعیتی رنج می برد.

گودرزی در خصوص ترکیب جمعتتی در شهر عای مختلف و عدم تعادل منطقی در این خصوص گفت : در شهر کرمانشاه حدود یک میلیون جمعیت داریم. اسلام آباد دومین شهر بزرگ استان، جمعیتی بین 90 تا 100 هزار نفر دارد.سه شهر 50 تا 53 هزار نفری داریم و بقیه شهر ها که 36 شهر هستند ، جمعیتی زیر 25 تا 30 هزار نفر را دارند.این نوع پراکندگی جمعیتی برنامه ریزی در حوزه فرهنگی اجتماعی و سیاسی را قدری دشوار خواهد کرد .

مدیر کل دفتر امور اجتماعی در خصوص بخشی از مشکلات استان کرمانشاه که در آمایش سرزمینی باید به آن توجه ویژه شود گفت :در جریان جنگ تحمیلی 4 شهر خود را تقریبا از دست داد و از سکنه خالی شدند و 400 روستا بطور کامل ویران شد . استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که قبل و بعد از انقلاب ما در این حدود با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

از سال 2003 تا کنون ، 15 سال است که این مرز 371 کیلومتری جزء مرز های بلا صاحب هستند که مشکلات عدیده ای را برای استان کرمانشاه بوجود آورده است .

گودرزی در خصوص ضرورت طرح آمایش سرزمینی گفت : بحث آمایش سرزمینی در کل کشور به معنی توذیع عادلانه ی امکانات و ثروت در سراسر کشور است.این عدم توازن علمی و دقیق عاملی برای تشدید مشکلات فرهنگی و اجتماعی بوده و همچنین عدم توازن جمعیتی را بوجود آورده است.متاسفانه این عدم توذیع باعث شده تمام امکانات به سمت مرکز سوق پیدا کند و جمعیت پیرامونی از امکانات بی بهره شوند . در استانها نیزامکانات در مراکز استانها متمرکز می شود و شهرستانها بی بهره می مانند و مهاجرت به سمت مراکز استان و مراکز کشور افزایش می یابد . با طرح آمایش سرزمین که در دست اقدام قرار گرفته و با کمک دانشگاه رازی کرمانشاه انجام می شود برنامه به سوی رعایت توذیع عادلانه در همه ابعاد شکل خواهد گرفت .

استان کرمانشاه با سه  مشکل جنگ بیکاری و خشک سالی مواجه بوده است . عدم توذیع عادلانه ثروت و امکانات از عوامل شتاب دهنده مهاجرت هستند. این موضوع باعث تخلیه ی بسیاری از روستا ها شده و افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی و افزایش مشکلات شهری را در پی داشته است. البته خوشبختانه در شهر کرمانشاه دفاتر تسهیل گری در حال راه اندازی هستند تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد.


در ادامه این نشست تخصصی  دکتر عبدالهی یکی از مجریان طرح گفت : در مجموع مطالعات آمایش به سه سوال می خواهیم پاسخ دهیم 1 استان چه موقعیتی دارد؟ 2 – به کجا می خواهد برود؟ 3 – چگونه می خواهد برود ؟. گروه مطالعاتی آمایش سرزمین فعلا به بررسی موقعیت موجود استان کرمانشاه پرداخته است و این جلسه بیشتر برای تشریح این بخش است . طرح آمایش در 8 فصل تهیه و در 9 گروه تقسیم بندی شده است . حدود 100 نفر درگیر تهیه این طرح بوده اند  که منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی به پیش رفته است .برای تهیه این طرح ارتباط خوبی بین دانشگاه و مراکز مختلف بوجود آمده است .

مهندس الی تبار معاونت سیاسی و اجتماعی گفت : در این برنامه قرار است سطح بندی صورت گرفته تا مبنایی برای فعالیت توذیع عادلانه امکانات باشد . در این آمایش 8 منطقه سطح بندی شده است این 8 مرکز می خواهند نقش قطبی در منطقه را به لحاظ جغرافیایی ، اقتصادی ، فرهنگی ، زیر ساختی بوجود آورند.

الهی تبار در خصوص مشارکتهای مردمی و تقویت سرمایه های اجتماعی گفت :اگر به مسائل اجتماعی خوب پرداخته نشود و مردم را با نهادهای دولتی و سازمانها رفیق نکنیم در بسیاری از مسائل دچار مشکل خواهیم شد .در این شرایط سرمایه گذاری انجام نمی شود . سطح مشارکت پایین خواهد آمد . بر عکس ما هر چقدر بتوانیم ظرفیت اجتماعی و قدرت خود را در حوزه مشارکتی مردم بالا ببریم به همان میزان ما دارای توسعه پایدار خواهیم بود . بحث اجتماعی موضوع مهمی است که باید به آن به شدت توجه شود.ما در این کار گروه خیلی می توانیم در تصمیم سازی کلان استان تاثیر گذار باشیم .از ظرفیت این کار گروه باید استفاده شود و سمت و سو و نگاه مسئولین تصمیم ساز را بسوی فعالیتهای اجتماعی سوق دهیم .در برنامه ششم توسعه نگاه به مسائل اجتماعی پررنگ شده است . ما باید بتوانیم بحث هویت و امید را در جامعه تقویت کنیم .در این راستا گروه های مرجع می توانند بسیار موثر باشند . ضمنا در انتشار مطالب در جامعه باید خیلی مراقب بود .

الهی تبار در خصوص وقایع اخیرو ضربه بعضی افراد به اعتماد ملی گفت : در جریان زلزله اخیر با توجه به حجم و گستردگی تخریبها و در زمان محدود خدمات بسیارزیاد انجام گرفته که نباید اینها را نادیده گرفت و منعکس نکرد . برعکس مطالب کذب را منتشر نمود .بطور مثال موضع خود کشی در مناطق که اصلا صحت نداشت تصویر بدی به نمایش گذاشت . در نقد و انعکاس مطالب باید به مستندات توجه کرد اگر کمبودی وجود دارد در کنارش خدمات بسیار زیادی صورت گرفته که باید به آن نیز اشاره کرد . بطور مثال شخصی برای خارج کردن رقیب از میدان دست به انتشار خبر های میزند که صحت ندارد و برای جامعه ما هیچ سودی ندارد . سرمایه اجتماعی را باید تقویت کرد که همه در این خصوص مسئول هستند . 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی