ضرغامی: چرا سلبریتی‌ها درباره هر چیزی نظر می‌دهند؟


حیات غرب - رئیس اسبق صدا و سیما در آئین گرامیداشت سیدضیاءالدین دری گفت: روزگاری کارگردان بزرگی چون دری از نامش برای ماندگاری اثرش هزینه نکرد اما امروز سلبریتی‌ها صف‌آرایی می‌کنند تا خودشان را نشان دهند.


آئین گرامیداشت سیدضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در فرهنگسرای انقلاب با حضور هنرمندان، رسانه‌ها و خانواده مرحوم دری برگزار شد.

به تعبیر مسئول برگزاری گرامیداشت کارگردان سریال کلاه‌پهلوی این آئین گرامیداشت با سالروز مبارزه با استعمار انگلیس و سالروز شهادت رئیسعلی دلواری تقارن پیدا کرده است.

عزت‌الله ضرغامی در این برنامه ضیاءالدین دری را قهرمان بی‌بدیل مبارزه با انگلیس در عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: اگر رئیسعلی دلواری را قهرمان مبارزه با انگلیس بدانیم که در صحنه نظامی با شجاعت بلامنازع خود مقابل ددمنشی‌های انگلیسی پیش تاخت.

مرحوم دری با یک هوشمندی و دقت نظر سریال‌های ماندگاری همچون کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را به منصه ظهور رساند تا مبارزه فرهنگی و هنری‌اش با زورگویی‌ها و دیکتاتوری انگلیس آموزه‌ای باشد تا نسل آینده بهتر این شخصیت استعمار را بشناسد.

وی تصریح کرد: بسیاری از کارگردانان ما در ساخت یک اثر تاریخی که بایستی رسالت وفاداری و تعهد خود به تاریخ را همچون رسالت هنری‌شان رعایت کنند همواره در آثارشان یک چهره‌ای رتوش شده است اما ضیاءالدین دری پیش قراول نمایش بدون رتوش چهره انگلیس به مردم و نسل‌های جدید بود که او را قهرمان عرصه فرهنگ و هنر در مبارزه با استعمار انگلیس می‌دانیم.

ضرغامی سه ویژگی برای آثار سیدضیاءالدین دری برشمرد و خاطرنشان کرد: کارهای مرحوم دری ویژگی منحصر به فرد داشتند؛ یکی بزم هنری آثار بود که آنقدر با دقت نظر و مبتنی بر یک سناریوی قوی و علمی بود در کنار آن از حفظ جهت‌گیری‌های ملی اسلامی و انقلابی غافل نشد.

علاوه بر توجه به این بایدها و ضرورت‌های هنری و فرهنگی سیدضیاءالدین همیشه در پرداخت‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش به دست مخاطب حداکثری توجه جدی داشت.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با اشاره به برخورداری مرحوم دری از یک روحیه درویش‌مسلکی پاک، سالم، بسیط و فطری بااخلاق که اصلا به دنبال تبرد و جایگاه باز کردن بر روی خودش نبود تاکید کرد: برخی از کارها انجام می‌شوند تا گروهی خودشان را معرفی کنند امروز در فضای مجازی نام آنها را سلبریتی می‌گذارند که متاسفانه به ویترین جامعه هنری تبدیل شده و خوب نیست که برخی مواضع را امروز در صفحه‌های مجازی خودشان می‌گیرند

و به هدفشان نقد و رفع آن مشکل و معضل اجتماعی و سیاسی نیست بیشتر مقاصد خودپسندی و دیده شدن دارند اما سیدضیاءالدین دری کلاه پهلوی و کیف انگلیسی را ساخت ولی خودش را حذف کرد چون می‌خواست ارزش هنر، فرهیختگی، شاخص‌های انسانی و بشری و اصل مبارزه با بیگانه و بیگانه‌پرستی مطرح شود.

وی با انتقاد به یکسری پرداختهای ناملموس و دم‌دستی پیرامون مبارزه با استعمار و انگلیس تصریح کرد: کسی که کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را می‌بیند واقعا در عمق وجودش احساس می‌کند که انگلیسی‌ها چه خیانتها و سلطه‌طلبی‌هایی را در تاریخ برجای گذاشته‌اند اما برخی سریال طنز ساخته شه‌اند و خیلی دم دستی به نکاتی از ظلم و جور انگلیس پرداخته‌اند مثلا اشاره می‌کردند این کار انگلیسی‌هاست...!

در واقع با این کار حق مطلب ادا نشد شاید بیشتر این مبارزه غیرواقعی و مضحک به تصویر کشیده شد. دری با همه وجود خیانت‌های انگلیس را به نمایش درآورد و برای مردم هم این تصاویر و هنرنمایی‌ها باورپذیر بود. او در عین ارائه تحریف‌های و قرائت‌های مختلف تاریخی، تاریخ را روشن و شفاف در اختیار نسل جدید گذاشت.

ضرغامی ساخت اثری چون کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را سخت و دشوار دانست و افزود: یکی از دشواریهای فیلمسازان تاریخی وفاداری به جهت‌گیری‌های دینی، ملی و اسلامی است که این کار سخت را دری هنرمندانه به منصفه ظهور رساند هم وفادار به جهت‌گیری‌ها بود و هم مخاطب را در نظر داشت.

من معتقدم در آینده شخصیت سیدضیاءالدین دری بیشتر در اذهان عمومی معرفی خواهد شد و مردم بیشتر قدردان پرداخت‌های فرهیخته، علمی و انسانی این کارگردان ماندگار تاریخ تلویزیون و سینمای ایران خواهند بود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی