حفظ منابع طبیعی نیازمند نهضت رسانه‌ای

فرزاد نویدی - منابع طبیعی به عنوان یکی از نعمت‌های خداوند امروز در معرض تهدید جدی است و برای مقابله با تعرض و تخریب آن نیازمند آگاهسازی مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی و آموزشی هستیم که رسانه‌ها به عنوان ابزاری پرنفوذ و قدرتمند می‌توانند در این راستا نقش موثری ایفا کنند.

در تقویم رسمی کشورمان ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان «هفته منابع طبیعی و آبخیزداری» نامگذاری شده و هرساله برنامه های مختلفی برای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و درختکاری برگزار می‌شود. ۱۷ اسفند نیز به عنوان روز «ﻣﻨﺎﺑﻊ طبیعی، فرهنگ و رسانه» نامگذاری شده و این نشان از اهمیت حوزه فرهنگ و رسانه در حفظ و پاسداشت منابع طبیعی می‌دهد.

«همه با هم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» شعار امسال هفته منابع طبیعی است.  حفظ منابع طبیعی به عنوان یکی از نعمت های خداوند نیازمند مشارکت و همراهی همه سازمان ها و اقشار مختلف مردم است و به تنهایی توسط یک سازمان و نهاد امکان پذیر نیست.

تخریب منابع طبیعی کشور متاسفانه رو به افزایش است و از این رو فرهنگسازی برای حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی امروز ضروری و لازم است. متاسفانه برخی به صورت عمد و برخی سهوا به دنبال تخریب منابع طبیعی و محیط زیست هستند و به نظر می رسد در سال های اخیر برخوردهای قهری و قضایی در این زمینه به خوبی جواب نداده و باید به سرغ حوزه فرهنگ و آموزش برویم.

امروز شاهد تجاوزهای بی‌شمار به منابع طبیعی در کشور هستیم. تغییر کاربری عرصه‌های ملی و طبیعی و ساخت و ساز در آنها، قطع درختان و آتش زدن آنها و از بین بردن مراتع و جنگل‌ها امروز به شدت منابع طبیعی را تهدید می‌کند.

شاید اهمیت و ارزش منابع طبیعی به درستی برای برخی از افراد روشن نشده و شاید اینها ندانند فلسفه منابع طبیعی چیست که این رسالت رسانه ها و دستگاه های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی کشور است که اهمیت آن را به صورت مستمر و مکرر یادآوری کنند.

اهمیت و نقش منابع طبیعی بر زندگی بشر را باید علاوه بر رسانه ها، دستگاه های فرهنگی و آموزشی مانند آموزش و پرورش از سنین پایه به کودکان آموزش دهند تا آنها در آینده بتوانند با استفاده از آموزش هایی که فرا گرفته اند خود حافظ محیط و منابع طبیعی باشند.

امروز موضوع محیط زیست و منابع طبیعی بسیار کم در رسانه ها و دستگاه های فرهنگی و آموزشی مطرح می شود و این مساله موجب شده بخش زیادی از جامعه آن را یک ضرورت ندانند و گذرا از کنار تخریب ها و نامهربانی ها علیه منابع طبیعی بگذرند.

در عصر شبکه های اجتماعی امروز انتقال پیام بسیار به آسانی امکان پذیر است و دستگاه های متولی می‌توانند از این ابزار پرمخاطب، بانفوذ و جذاب برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی بهره ببرند.

پس از شیوع کرونا روی آوری مردم به سمت استفاده از رسانه ها بسیار بیشتر گذشته و امروز بسیاری از امور مهم زندگی مانند آموزش مدارس و دانشگاه ها، خریدها و اطلاع رسانی ها از طریق رسانه ها انجام می شود و از رو فرصت برای فرهنگسازی و آموزش کاملا فراهم است.

محیط زیست و منابع طبیعی را باید به تیتر اول رسانه ها برد و به صورت مکرر و مستمر اهمیت حفاظت از آن را یادآوری کرد و از این طریق مردم را برای داشتن محیطی سرسبز، تمیز و زیبا آموزش داد.

تخریب محیط زیست باعث وقوع سیل، نشست زمین، گرد و غبار و گرمتر شدن زمین شده و با حفظ جنگل‌ها و مراتع و درختکاری و حفظ و نگهداری از آنها می‌توان از این قبیل حوادث تا حد زیادی جلوگیری کرد.

هرساله در اسفندماه و در هفته منابع طبیعی نگاه ها به سمت جنگل، مرتع و درختکاری معطوف می شود که این موضوع را باید به همه سال تعمیم داد و در تمام روزها مردم را تشویق به درخت کاری کنیم و از منابع طبیعی حفاظت نماییم.

مسوولیت اجتماعی فرد فرد ایرانیان است که در حفاظت از منابع طبیعی بکوشند و آن را نگه دارند چرا که منابع طبیعی متعلق به تمام نسل‌هاست و همگی ما وظیفه داریم برای حفاظت و پاسداری از این منابع ملی بکوشیم.ایرنا

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی