ممنوعیت ورود دام عشایر به مراتع ییلاقی کرمانشاه تا آخر فروردین

 

بهزاد حیدری رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بر اساس تقویم رسمی کوچ، ورود دام عشایر و روستاییان دامدار تا قبل از ۳۰ فروردین به مراتع مناطق ییلاقی استان ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

با توجه به نامناسب بودن وضعیت مراتع استان در مناطق ییلاقی تا آخر فروردین، ورود زودهنگام دام‌های عشایر می‌تواند به مراتع مناطق ییلاقی استان آسیب وارد کند.

 هم‌اکنون گیاهان در مراتع مناطق ییلاقی استان در مرحله رشد بوده و با ورود دام‌های عشایر احتمال لگدکوب شدن گیاه زیاد است و به همین خاطر هم ورود زودهنگام دام به این مراتع می‌تواند ضعیف‌تر شدن پوشش گیاهی آن‌ها را در پی داشته باشد.

 استان کرمانشاه حدود ۱.۲ میلیون هکتار مرتع دارد که بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از مراتع این استان متراکم بوده و وضعیت خوبی دارند.

 عمده مراتع غنی استان کرمانشاه در مناطق اورامانات قرار دارند، تراکم دام در مراتع مناطق اورامانات با وجود غنی بودن این مراتع کمتر از سایر نقاط استان است.

بیش از ۴۵۵ هزار هکتار از مراتع استان از نظر پوشش گیاهی نیمه متراکم بوده و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار دیگر از نظر پوشش گیاهی فقیر هستند.

حیدری اشاره‌ای هم به وجود مازاد دام در مراتع استان کرمانشاه داشت و گفت: در حالی که مراتع استان ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی دارند، هم اکنون سه میلیون واحد دامی در استان داریم که البته این میزان در سال‌های گذشته در حدود چهار میلیون واحد دامی بوده است.

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی