فصل انتخابات و بره کشان دلالان

حیات غرب  - رضا منتظریانی -  فصل انتخابات که میشود ،کاسبی دلالان جانی می گیرد و غوغایی به پا میشود . شیرینی حق کمسیون ، باعث میشود برخی مشاوران تبلیغاتی ، به هر شکلی به فکرقالب کردن کاندیدای مورد نظر خود به جامعه باشند . ضمانتی هم در قبال جنس بُنجُل ندارند . فقط دَم را غنیمت می شمارند.

شَهدزعفرانی و شربت مجلس چنان شیرین است که هر کسی را وسوسه میکند .زیرا یک نماینده می تواند بدون نظارت واقعی در اوج قدرت و راس امور قرار بگیرد . بدون پاسخگویی ، از همه طلبکار باشد و از رانتهای متعدد وپیدا و پنهان برخوردار شود  و.... با این امتیازات ، بی جهت نیست که درهر دوره شاهد حضور کاندیداهای زیادی برای نبرد در میدان رقابت هستیم و نمایندگان فعلی و سابق و اسبق با کارنامه ای پایین تر از حد متوسط نیز، سعی می کنند به هر قیمتی دوباره بر آن صندلی سبز مجلس تکیه بزنند.

این اغوا ، انگیزش و عطش برای کسب قدرت ، در کنار استفاده دلالان از الفاظ و القاب عجیب و غریب باعث می شود ،بسیاری از کاندیداها به راحتی در تور و تله ی مشاورین تبلیغاتی گرفتار شوند و هر روز از زبان آنها شاهد ظهور یک پدیده باشیم . البته این تعریف و تعابیرِ مُضحک ، سوژه ای برای تلطیف روحیه خوانندگان است ، ولی کاندیدا را چنان سرمست و شیدا می کند که بعد از انتخابات ممکن است نیاز به روانپزشک پیدا کند . البته جمعی از آنها ترجیح می دهند در این توهم و سرخوشی تا دور بعدی انتخابات باقی بمانند .

راه یافتگان به مجلس نیز هنوز در بهارستان جا خوش نکرده به فکر تجدید فراش برای دور بعدی هستند.لذا بخشی از فعالیت نماینده معطوفِ دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب مسئولین ، برای پشتوانه سازی می شود .

در مثل مناقشه نیست. ولی شبیه این جملات از سوی دلالان انتخاباتی زیاد دیده می شود: این کاندیدا اهل رانت خواری و باندبازی نیست ، در تمام مراسم ختم مردم شرکت می کند ،خان زاده و بزرگ زاده است ، اصلا به امتیازات نمایندگی فکر نمی کند!! اندام رشیدی دارد و مبلغ دین و نوکر امام حسین (ع) است ، تا حالا نزدیک مسکرات و منکرات نرفته . سیخ و سنجاق را اصلا نمی شناسد .اهل خرید آرا و توهین به شخصیت مردم نیازمند نیست. مثل راهبان مصری خوب بلد است برای استان در اوج بماند . همچون رابین هود از کارخانه دار و سرمایه دار پول می گیرد و به حساب بی بضاعتان و مدد جویان واریز میکند . فقط در زمان انتخابات تلفن به مدد جویان می زند که عرض ارادت کند و ببیند واریزیها دریافت شده است یا خیر ؟ چشم داشتی هم به رای آنها ندارد .کاندیدا و  عزیزی دیگر در سطح کلان می تواند بدرخشد و از دور دعا گوی شهروندان باشد...

البته از حق نباید گذشت در هر دوره از انتخابات تعدادی افرادمتخصص ، خردمند و دلسوز با تجارب گرانسنگ درامور اجرایی که  چالشها را به درستی می شناسند ، پا به میدان انتخابات می گذارند. تا بتوانند قدمی در راه اصلاح وضعیت فشل بردارند .اگر این افراد از سوی نخبگان و معتمدین جامعه مورد حمایت قرار بگیرند و قابلیت آنها بدور از جار و جنجال و تبلیغات کاذب به مردم معرفی شود، هم عیار نخبگی در استان ارتقاء می یابد و هم نمایندگانی از استان به مجلس شورای اسلامی فرستاده میشود که بتوانند دردی از استان تیمار کنند و مطالبه گر حقوق آنها در سطح کلان باشند.نه فقط به دَک و پوز خود برسند و عناوین معاونت و رئیس کمسیونی و...را به رخ مردم بکشند که این عناوین تا کنون هیچ تاثیر مثبتی برای استان  نداشته است .

 در غیر اینصورت نمایندگان استان از سفره های رنگی شام و نهار با هدایای نقدی زیر بشقاب و سوء استفاد از نیاز مندان و با حداقل مشارکت  بیرون می آید.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی