قابل توجه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه

 

 

 

                                                                                                                                                                  

 یادداشت: مهدی فتاحیان

عبدالرضا مصری نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی  /  محمد رشیدی. عضو هیت رییسه مجلس /ابراهیم عزیزی عضو با تجربه‌  مجلس  / مجتبی بخشی پور / آرش لهونی/   علی رضایی سید جواد حسینی کیا/   شهریار حیدری

در وضعیتی که روز به روز شرایط سخت معیشتی بر کارکنان دولت تحمیل می شود و به نظر نمی رسد هیچ راهکار منطقی و کارآمدی برای رفع مشکلات معیشتی مردم در دستورکار دولتمردان باشد. متاسفانه خبری در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که در جریان ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۳ ماده ۱۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور از سوی عنابستانی نماینده مجلس از حوزه انتخابیه سبزه وار پیشنهاد حذف پرداخت فوق العاده مناطق عملیاتی (جنگی) در طول برنامه هفتم توسعه را داد که با رای موافق نمایندگان مجلس(بخوانید وکیل الدوله ها) این بند از لایحه هفتم توسعه کشور حذف شد.

این خبر با واکنش بسیاری از سوی مردم بخصوص شهروندانی که طی سال های جنگ در مناطق جنگی با تمام سختی ها و استرس زندگی کرده اند رو به رو شد. هر چند از عنابستانی انتظاری نمی رود که این مهم را درک کند زیرا به دلیل فاصله زیاد سبزوار از مناطق جنگی کشور نه انفجار ناگهانی موشک را درک نموده و نه بمباران هواپیمای دشمن را.انتظار ما نه از عنابستانی (سبزواری) که درکی از مناطق جنگیِ توسعه نیافته ندارد، بلکه ما از ۸ نماینده بی تفاوت استان کرمانشاه انتظار داریم که در مقابل چنین طرح هایی با ارائه استدلال و منطق بایستند و به دنبال رفع مشکلات استان باشند، نه با بی تفاوتی نسبت به مشکلات روزافزون مردم به راحتی از کنار آن گذر کنند.

موضوع جنگ و تاثیر مادی و معنوی آن بر مناطق درگیر در جنگ را نمی توان از هیچ منظری منکر شد زیرا علاوه بر آسیب های روانی بر کودکان وقت که اکنون پدر و مادرانی هستند با هزاران مشکلات عدیده روحی و روانی که هنوز هم خواب جنگ و بمباران را می بینند و تاثیر عمیق آن را بر روح خود احساس می کنند، موجبات آسیب شدید در توسعه استان های مناطق جنگی نیز شد. کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان که استان های درگیر جنگ مستقیم با عراق بودند هنوز هم از عدم توسعه استان شان رنج می برند. بیکاری و فقر حاکم بر استان های مذکور را می توان در آمارهای فصلی مرکز آمار ایران مشاهده کرد. در این شرایط بود که در ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه کشور راهکاری به منظور جبران عقب ماندگی های استانهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس تصویب شد که بر این اساس برای ساکنان مناطق جنگی کشور حداقل فوق العاده پرداختی را در نظر گرفتند. هر چند این مهم موجب توسعه استان ها نشد اما موجب رضایتمندی بخشی از مردم این مناطق را فراهم کرد.

اکنون پس از گذشت قریب به ۵ سال از آن موضوع، مجلسی که خود را حامی مردم می داند و با رای مستقیم آنها به چنین جایگاه و مکنتی رسیده اند حلقه فشار را بر مردم تنگ تر می کنند. آنهم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که باید با درک درست از شرایط اقتصادی مردم به دنبال راه حل رفع آنها باشند. متاسفانه پیشنهاد حذف این بند از لایحه هفتم توسعه کشور از سوی عنابستانی همان نماینده ای که با تفرعن بر صورت سربازی که وظیفه خود را انجام می داد سیلی نواخت، اکنون به خود اجازه می دهد بر صورت تعداد بسیار زیادی از مردم مناطق عملیاتی کشور چنگ بزند. بر اساس شعر زیبای استاد سخن که می فرماید:

      یارِ بارافتاده را در کاروان بگذاشتند                                 بی‌وفا یاران که بربستند بار خویش را

مردم بیگانه را خاطر نگه دارند خَلق                          دوستان ما بیازردند یار خویش را

انتظار ما نه از عنابستانی (سبزواری) که درکی از مناطق جنگیِ توسعه نیافته ندارد، بلکه ما از ۸ نماینده بی تفاوت استان کرمانشاه انتظار داریم که در مقابل چنین طرح هایی با ارائه استدلال و منطق بایستند و به دنبال رفع مشکلات استان باشند، نه با بی تفاوتی نسبت به مشکلات روزافزون مردم به راحتی از کنار آن گذر کنند.

با عنایت به اینکه ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و مردم در این ایام به عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خواهند پرداخت، یقینا جواب چنین بی تفاوتی هایی را در پای صندوق های رای خواهند داد.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی