آسفالت معابر، آرزوی دست نیافتنی برای شهروندان کرمانشاه

شاید آسفالت کوچه‌ها و معابر یک مطالبه پیش پا افتاده از سوی شهروندان یک شهر به نظر آید، اما در کلانشهر کرمانشاه به یک آرزوی دست نیافتنی مبدل شده است؛ رویایی که هم اینک یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از مدیریت شهری است.

 هر انسانی در زندگی با پستی و بلندی‌های مختلفی مواجه می شود که نیاز است با هوشیاری و تفکر لازم این پستی و بلندی ها را طی و پشت سر بگذارد تا به سرمنزل مقصود برسد اما به نظر نمی رسد دست اندازها و چاله چوله های فراوانی که در کوچه ها و معابر سطح شهر کرمانشاه وجود دارد و هر روز شهروندان باید با دقت بالا و با احتیاط لازم از کنار آنها عبور کنند ربطی به پستی و بلندی های زندگی ساکنان شهر کرمانشاه نداشته باشد.

امروز هر رهگذری از سایر شهرهای ایران حتی اگر یکبار گذرش به کوچه ها و معابر کلانشهر کرمانشاه افتاده باشد به خوبی می تواند تفاوت فاحش این کوچه و معابر را با شهر خودش را به راحتی مشاهده کند. کلانشهری که بیش از یک میلیون نفر جمعیت و هشت منطقه شهرداری دارد.

اما آنچه در این میان جالب به نظر می رسد آنکه این چاله ها و دست انداز کوچه های این شهر هیچ ارتباطی با جدید و یا قدیمی بودن معابر و یا بالاشهر و یا پایین شهر بودن آن نداشته و این مشکل دیرینه حتی در کوچه های بهترین و لوکس ترین مناطق شهر نیز خودنمایی می کند.

با گذر از این کوچه‌ها بخوبی می توان درک کرد که این معابر حتی شاید در طول سالیان سال رنگ آسفالت جدید را به خود ندیده اند و نهایت کاری که برای بهبود وضعیت آسفالت و چاله ها انجام شده، ترمیم و لکه گیری است که این اقدام نیز عمر طولانی نداشته و پس از مدتی تخریب و از بین می رود.

ترکیدگی لاستیک خودرو، انحراف به چپ و راست به خاطر رد کردن چاله ها، ترمزهای بی موقع، لیز خوردن لاستیک خودرو، استهلاک بیشتر خودروها و در نهایت نارضایتی از جمله عوارض و عواقب یک خیابان و یا کوچه ای با چاله چوله و ناهموار است.

وضعیت معابر شهری یکی از شاخص‌های رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری‌

وضعیت معابر شهری یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر هیچگونه توجه ای برای ساماندهی آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر کرمانشاه نشده و این معضل به یک مشکل همیشگی تبدیل شده که روزبه ‌روز به وخامت این مساله نیز افزوده می شود.

اکثر کوچه ها و معابر این شهر دچار فرو رفتگی یا شکستگی آسفالت با چاله های کوچک و بزرگ است که به جرات می توان گفت عمق برخی از چاله های آن حتی به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر هم می رسد و در بسیاری اوقات موجب بروز سوانح رانندگی و خسارت به خودروهای شهروندان نیز می شود.

از کوچه ها و معابر شهر که بگذریم آسفالت خیابان های شهر نیز چنگی به دل نمی زند و آسفالت های فرسوده و چهل تکه و پر از چاله خیابان‌هایی که سال های سال است رنگ خط کشی نیز حتی به خود ندیده است به یکی از دغدغه های بزرگ شهروندان به ویژه رانندگان خودروها مبدل شده است.

حرکت مارپیچی در کوچه و خیابان های شهر

وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های شهر کرمانشاه به‌گونه‌ای‌ شده است‌ که رانندگان وسایل نقلیه همانند یک راننده مسابقات رالی باید به‌صورت مارپیچی حرکت کنند؛ چرا که تعداد چاله‌ها و حفره‌های ایجادشده روی آسفالت خیابان‌ها به‌حدی زیاد است که نمی‌توان مسیری را بدون مشکل به صورت مستقیم طی کرد.

بسیاری از این دست اندازها در خیابان های شهر با به خرج دادن اندک سلیقه و هزینه ای به راحتی قابل برطرف شدن است ولی چرا این موارد از دید مسوولان مدیریت شهری پنهان می ماند بسیار سووال برانگیز است.

یکی از این موارد دست اندازهایی است که برروی پل روگذر لب آب و نیز پلی که برروی رودخانه قره سو زده شده است و بزرگراه شهید کشوری را به بلوار شهید بهشتی متصل می کند می توان اشاره کرد که دارای سه یا چهار دست انداز خطرناک است که بسیاری از خودروها به دلیل آشکار نبودن آنها به ویژه در شب با سرعت از روی آنها عبور می کنند که بدون شک موجب بروز خسارت به خودرو می شود و یا در صورت کم کردن سرعت و یا تغییر جهت و یا ترمز کردن احتمال بروز تصادف و برخورد کردن خودروهای عقبی یا کناری با خودروی شما بسیار وجود دارد.

این دست اندازها که هنوز معلوم نیست با گذشت بیش از یک سال چگونه از دید مسوولان خدمات شهری پنهان مانده است، با اندک هزینه ای و با ترمیم اصولی آنها به راحتی قابل رفع است ( این دست اندازها تنها یکبار تنها با ریختن آسفالت به داخل آنها ترمیم ولی پس از یک هفته دوباره به حالت اول بازگشت).

با گشت و گذاری کوتاه در شهر به راحتی می توان به این امر پی برد که در شهر کرمانشاه در واقع کمتر خیابانی پیدا می‌شود که تمام آسفالت آن یکپارچه باشد؛ از این سر خیابان تا آن سر خیابان به جای سطح صاف و یکدست، فقط پستی و بلندی است که چشم را می‌آزارد.

یکی دیگر از این موارد که البته بسیار است بلوار تاق بستان است که جدای از وجود سرعت گیرهای غیرفنی و بدون رنگ آمیزی شده آن بسیار به چشم می زند برداشته شدن یک لایه از آسفالت آن در برخی نقاط است که ظاهرا چندسالی است احتمالا به این نیت که دوباره ترمیم شود ولی همچنان به حال خود رها شده است.

معضلات ناشی از حفاری های کابل نوری شرکت آسیا تک

یکی دیگر از مواردی که این معضل قدیمی را در این شهر تشدید کرده است حفاری های گوناگون و مختلفی است که متاسفانه از سوی دستگاه های خدماتی انجام شده است و در حال حاضر این دستگاه ها در اتمام و یا سرعت بخشیدن به ترمیم آن گویا هیچ عجله ای ندارند به طوری که این حفاری های بدون ضابطه و اصولی که باید پس از اتمام حفاری به صورت کاملا کارشناسی ترمیم شود به حال خود رها شده و هیچ دستگاه نظارتی نیز وجود ندارد که آن را پیگیری کند.

از جمله این حفاری ها که این روزها بیشتر در سطح خیابان های شهر به چشم می خورد حفاری های کابل نوری شرکت آسیاتک است، حفاری که هرچند نفس کار آن که همانا برخورداری شهروندان از مزایا اینترنت پرسرعت است بسیار ارزشمند است ولی نحوه اجرای آن بسیار پرحاشیه، نامنظم و بدون برنامه است به طوری که سطح آسفالت کوچه و خیابان ها را به شدت تخریب کرده است.

علاوه بر معضلاتی که نحوه کندن آسفالت کوچه و خیابان ها در این طرح بوجود آورده است عدم ترمیم آنها و رها کردن این حفاری های به حال خود است که وضعیت ناخوشایند و نازیبای آسفالت کوچه ها را ۲ برابر کرده است.

واقعا معلوم نیست چرا حفاری هایی که می توان با اندکی سلیقه به خرج دادن همانند بسیاری از شهرهای دیگر به صورت اصولی انجام و سپس ترمیم شود در سطح شهر کرمانشاه این چنین طولانی و به شکل ابتدایی انجام می شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان عمران همین حفاری های انجام شده برای اجرای طرح‌های مختلف و عدم ترمیم و آسفالت این حفاری‌ها و یا ترمیم نامناسب آنهاست که موجب می شود با آغاز فصل بارش‌ها این محل ها تبدیل به چاله ها و گودال هایی شود که عمق آنها روز به روز به گذشت زمان بیشتر می شود.

در این میان نباید این نکته مورد غفلت واقع شود که دستگاه های خدماتی در بسیاری از موارد برای ارائه خدمات به شهروندان مجبور به حفاری در شهر هستند اما باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشند که پس از اتمام کار نسبت به ترمیم آن در اسرع وقت جدیت بیشتری به خرج دهند و بدون هیچ کم و کاستی نقاطی را که تخریب کرده اند، به حالت قبل بازگردانند.

نبود انسجام و برنامه ریزی در ترمیم سطح معابر

به نظر می رسد شهرداری کرمانشاه بگفته بسیاری از شهروندان به جای اجرای طرح های پرهزینه ای همچون تغییر آسفالت میدان شهرداری به سنگفرش اقدام به آسفالت کوچه و معابر شهر و نظارت بیشتر بر حفاری های دستگاه های خدمت رسان می کرد می توانست رضایت بیشتری را از شهروندان جلب کند.

هرچند بسیاری از شهروندان نیز با ساخت و سازهایی که در سطح شهر انجام می دهند و حفاری هایی که در کوچه ها انجام می دهند بی تقصر نیستند ولی در این میان شهرداری به عنوان یکی از نهادهای فعال در امر شهرسازی و زیباسازی، برای بازسازی موظف به تذکر و پی گیری این معضل است.

آری طی مسیر در معابر و خیابان های اصلی، فرعی و کوچه ها، قصه پرغصه وضعیت آسفالت این شهر را حکایت می کند و در این مسیر، رانندگان وسایل نقلیه عمومی و مسافران درون شهری بیشتر از سایر مردم و شهروندان با این مشکل دست به گریبان بوده و از وضعیت بد کوچه و خیابان های این شهر ابراز گلایه می کنند.

شرایط آسفالت معابر شهر کرمانشاه نامناسب تر از شهرهای همجوار

یکی از شهروندان ساکن در کوچه ای در بلوار تاق بستان می گوید: وقتی آسفالت کوچه و خیابان های کرمانشاه را با سایر شهرهایی همچون همدان، سنندج، خرم آباد، ارومیه و تبریز مقایسه می کنم تاسف می خورم که چرا سطح عمران شهری در این شهر باید تا این حد پایین باشد.

وی که خود را مراد زنگنه و کارمند معرفی می کند گفت: آسفالت بیشتر کوچه های این منطقه آنچنان نامناسب و دارای گودال و پستی و بلندی است که به جرات می توان گفت اگر این کوچه ها خاکی بود شرایط بهتری داشت.

این شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه این شرایط چهره نازیبایی به شهر بخشیده است ادامه داد: این بلوار یکی از مسیرهای اصلی تردد گردشگران به سمت تاق بستان است که باید حداقل بخاطر همین امر آسفالت این بلوار و کوچه های آن از شرایط بهتری برخوردار می شد.

شرایط نامناسب معابر دارندگان خودروها را با هزینه های زیادی مواجه کرده است

یک تعمیرکار جلوبندی سازی خودرو در خیابان شیرین کرمانشاه نیز با تایید شرایط نامناسب کوچه ها و برخی از خیابان های شهر می گوید: برخی از خیابان های اصلی شهر و به جرات می توان گفت بیش از ۷۰ درصد کوچه های شهر از آسفالت بسیار نامناسبی برخوردارست که این امر دارندگان خودرو را با هزینه های زیادی برای تعمیر جلوبندی مواجه کرده است.

محمد رحمانی افزود: با توجه به وضعیت نامناسب آسفالت خیابان های شهر دارندگان خودروها باید در طول سال یک یا دو بار برای تعمیر جلوبندی خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه کنند.

وی افزود: هرچند که این امر از یکسو به نفع تعمیرکاران جلوبندی ساز است ولی از سویی دیگر هزینه های هنگفتی را روی دست بیشتر شهروندان در شرایطی که تورم و گرانی بیداد می کند گذاشته است.

آسفالت چهل تکه کوچه های کرمانشاه

گلاویژ صالحی ساکن منطقه الهیه نیز با اظهار گلایه فراوان از وضعیت نامناسب آسفالت کوچه های این منطقه افزود: مردم به دلیل آنکه شهرداری اقدامی برای روکش آسفالت کوچه های نمی کنند خود دست به کار شده و هر کسی جلوی منزل خود را با سیمان و یا تکه های آسفالت های ضایعاتی ترمیم کرده است که همین امر باعث شده تا ناهمواری کوچه ها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه آسفالت چهل تکه خیابان ها و مسیرهای پر از دست انداز و ناهموار کوچه ها در کرمانشاه قدمت زیادی دارد افزود: ساکنان کوچه محل سکونت ما با نوشتن نامه ای به شهرداری این منطقه چندین بار درخواست داده اند تا کوچه آنها را آسفالت کرده و حتی بخشی از هزینه های آسفالت را نیز تقبل کنند ولی تنها جوابی که به آنها در این دو سه سال داده شده این است که در نوبت هستید.

شهرداری بخشی از عوارض دریافتی از مردم را صرف آسفالت کند

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی که راننده اسنپ نیز است به ایرنا گفت: به هنگام عبور از کوچه ها به ویژه مناطق حاشیه شهر می توان انواع و اقسام چاله، بقایای حفاری، دست انداز و سرعت گیرهای غیر استاندارد را دید که اگر در هنگام عبور از آن ها دقت نداشته باشد می تواند خسارت زیادی به جلوبندی خودرو وارد کند.

عبدالله رحیم‌زاده افزود: به همین دلیل هر سه یا چهار ماه یکبار مجبور است جلوبندی خودرویش را تعمیر کند از اینرو گاهی با خودم فکر می کنم شاید شهرداری با تعمیرکاران خودرو قرارداد بسته تا با این همه دست انداز و چاله که در کمتر شهری دیده می شود مشتری برای آنها فراهم کند.

وی ادامه داد: معلوم نیست عوارضی که هر ساله شهرداری از شهروندان می گیرد کجا هزینه می شود زیرا اگر عوارض پرداختی هر یک از منازل مسکونی ساکن در هر کوچه را شهرداری جمع آوری و در همان کوچه برای آسفالت آن هزینه کند هیچ کوچه ای بدون روکش آسفالت نمی ماند.

آسفالت معابر کرمانشاه نسبت به گذشته ۶ برابر شده است!

شهردار کرمانشاه در زمینه انتقادات شهروندان مبنی بر نامناسب بودن وضعیت آسفالت معابر و کوچه های این شهر گفت: برنامه ای پنج ساله برای آسفالت همه شهر تدوین شده است تا در این مدت هر سال، ۲۰ درصد از معابر، کوچه‌ها و خیابان ها آسفالت شود.

نادر نوروزی با بیان اینکه این شهر ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد افزود: پارسال ۲۰ درصد از شهر در قالب هزار کوچه، ۱۷۰ خیابان اصلی و فرعی که عمدتا در محله های حاشیه ای مانند آقاجان، کرناچی، مرادآباد و بعضی از مناطق محروم شهر که اصلا تاکنون آسفالت نشده بودند آسفالت شد.

وی با بیان اینکه قیمت هر تن قیر ۱۵ میلیون تومان است که باید برای تهیه آسفالت از بورس خریداری شود یادآور شد: هزینه آسفالت بسیار سنگین است با وجود این سال گذشته ۲۰۰ هزار تن انجام و امسال نیز ۲۰۰ هزار تن دیگر در برنامه است که انجام شود و این در حالی است که در سال های قبل سالانه تنها ۳۰ هزار تن آسفالت انجام می شد که این میزان هم اکنون ۶ برابر گذشته شده است.

نوروزی با بیان اینکه چون در گذشته آسفالتی انجام نمی شد بنابراین هیچ شهروندی نیز مطالبه نمی کرد افزود: الان که اقدام به آسفالت کرده ایم و این تفاوت ایجاد شده است مردم مطالبه گر شده و خواستار آسفالت کردن کوچه های خود شده اند.

شهردار کرمانشاه ادامه داد: برای آسفالت برنامه ای تهیه شده است که به صورت نرم افزاری بوده و در این چارچوب جاهایی که اصلا آسفالت نشده، مناطقی که آسفالتش فرسوده شده و مناطقی که نیازمند لکه گیری است تعیین اولویت شده است تا بصورت عادلانه در هشت منطقه شهر توزیع شود.

وی گفت: برای تهیه آسفالت مورد نیاز نیز ۲ کارخانه آسفالت غیرفعال وجود داشت که تعطیل بودند و خوشبختانه راه اندازی شده و توانسته اند نیازهای شهرداری را تامین کنند.

نوروزی تاکید کرد: مشکل آسفالت مختص شهر کرمانشاه نیست و در هر شهری در کشور وجود دارد که به دلایل مختلف و از جمله وضعیت آب و هوایی و علل دیگر عمر آن به پایان می رسد.

هرچند به گفته شهردار کرمانشاه مشکل آسفالت مختص تنها شهر کرمانشاه نیست بلکه در هر شهری از کشور دیده می شود! اما شرایط نامناسب و فاصله زیاد نابسامانی در وضعیت مبلمان و آسفالت شهری در کرمانشاه با سایر شهرهای همجوار را به راحتی می توان در سفر به این شهرها به مقایسه گذاشته و قضاوت کرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی