کریمی داد ستان کرمانشاه : قوه قضاییه براساس سند تحول قضایی عمل می کند . این سند تکلیف تمام سازمانها و نهاد ها را روشن ساخته است

حیات غرب - حسینی - روز چهارشنبه   ۲/ /۱۲ ۱۴۰۲ آقای حمید رضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب در دادسرای کرمانشاه نشست خبری داشت و به تشریح عملکرد سال 1402و اهداف مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت

کریمی گفت : قوه قضاییه در چند سال اخیر خیلی قانون محورتر پیش رفته و بر اساس اسناد بالادستی همچون سند تحول قضایی اقدام نموده است که این سند مورد تایید مقام معظم رهبری مدظله العالی می‌باشد. این سند تکلیف تمامی سازمان‌ها و نهادها را روشن ساخته است. بر اساس این سند برنامه عملیاتی توسط معاونت راهبردی اجرا می‌شود.

وی در تشریح سند تحول قضایی گفت : در سند تحول قضایی بابت دعاوی مردم چند شاخص در نظر گرفته شده است که بر اساس مقتضیات هر استان برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌پذیرد.یکی از شاخص‌های اصلی برنامه‌ریزی سند تحول قضایی ، کاهش اطاله دادرسی است.

دادستان کرمانشاه افزود : دادسرای کرمانشاه یک کارگروه ۸ نفره تشکیل داده است. تمام 32شعبه حقیقی دادسرا می باشد که دادسرا که هر یک از اعضای کارگروه تعداد 4 شعبه را نظارت می نماید. این اقدام  برای کاهش پرونده‌ها صورت گرفته است. که ۵۳۱  مورد کاهش دادرسی پرونده داشته‌ایم.

کریمی دادستان کرمانشاه در خصوص عملکرد سال 1402 دادستانی کرمانشاه گفت : از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳۹۶۶ فقره پرونده تعیین تکلیف شدند. از تعداد 5402 فقره پرونده مسن فقط ۱0۴۶ فقره پرونده باقی مانده است. ما شش شعبه غیر متعارف داشتیم که در هر یک از این شش شعبه بیش از ۲۰۰ فقره پرونده موجود بود که با تلاش همکاران به سه شعبه کاهش پیدا کرده است.

در اتقان آرا پرونده‌هایی که اعتراض شده و اعتراض آنها وارد بوده و نقض شده اند مقدار ۶ درصد از کل پرونده می‌باشد و ۹۴ درصد آرا مورد تایید قرار گرفته است.

کریمی در بحث صلح و سازش و حقوق عام گفت :در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۱۲ فقره پرونده به سازش رفته و ۱۱ درصد به سازش رسیدند.در موضوع حقوق عام هر آنچه که به حقوق مردم لطمه وارد می‌کند و به بیت المال آسیب ‌زند حتماً رسیدگی خواهیم کرد و هر ماه یک جلسه در این خصوص داریم و تصمیمات لازم و خوبی را تاکنون گرفته ایم.

دادستان کرمانشاه در خصوص اراضی کشاورزی و کاربری‌های غیر مجازگفت: ۱۵ هکتار از اراضی غیر مجاز را از کاربری های غیره به کشاورزی تبدیل کرده‌ایم.در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی ۲۷۹ مورد قلع و قمع انجام شده و ۷۳۷ مورد بناهای غیر مجاز نیز به مرحله قلع و قمع رسیده است.طرح کاداستر یکی از طرح‌هایی است که جرائم را به حداقل می‌رساند که در ۹۹ درصد اراضی ملی انجام و در اراضی کشاورزی ۳۷ درصد طرح کاداستر اجرا شده است.

کریمی در خصوص آب و چاه گفت :  ۳۵۰  حلقه چاه غیر مجاز عمیق و نیمه عمیق را مسدود کرده‌ایم. به کسانی که تغییر کاربری املاک و اراضی و همچنین اقدام به حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق نمایند تذکر می‌دهم که برخورد جدی خواهیم نمود.

۷۰ مصوبه در موضوع ایجاد اشتغال داشته‌ایم که ۷۰ درصد از این مصوبات اجرایی شده است.

وی درخصوص برخورد با مجرمین سابق دارگفت:با جرائم خشن که امنیت روانی جامعه را خدشه دار نموده برخورد قاطع کرده ایم.و این روند تا ریشه کنی کامل ادامه دارد . یک بانک اطلاعاتی تشکیل داده ایم و ۱۴۴۹ نفر از مجرمین خطرناک و سابقه‌دار در سامانه ثبت و ضبط شده اند و این سامانه نیز دائم در حال به روز رسانی  می‌باشد.

دادستان کرمانشاه در خصوص تعیین تکلیف خودرو  و موتورسیکلت‌های رسوبی گفت : که تعداد موتور سیکلت رسوبی 8170 عدد بوده  که تقریباً تمام این موتور سیکلت ها از طریق مزایده تعیین تکلیف شده است و خودروهای رسوبی نیز به تعداد ۲۳۶۶ مورد وجود داشته که به ۲۰۲۱ مورد تقلیل یافته است. در کشفیات مواد مخدر و سلاح‌های غیر مجاز تاکنون ۳۲۴۹ کیلوگرم از انواع مواد مخدر و ۳۸۰۰ قبض انواع سلاح جنگی و شکاری در سال ۱۴۰۲ کشف و ضبط نمودیم.

وی در خصوص انتخابات پیش رو و تخلفات انتخاباتی گفت :در انتخابات تمام امور بر اساس آراء مردم می‌باشد و همه باید دست به دست هم دهیم که با حضور پرشور انتخابات برگزار شود.

رویکرد دستگاه قضایی با انتخابات رویکرد پیشگیری است که جلساتی در این خصوص در ستاد پیشگیری از مهرماه ۱۴۰۰ شروع نموده ایم. که ۱۰ جلسه در مرکز استان داشتیم . ۳۶ مصوبه و 41 جلسه هم در شهرستان‌ها داشته‌ایم که ۱۷۸ مصوبه شده اند.

ما در مجموع 51 جلسه که دارای ۲۱۴ مصاحبه بوده است را در سطح استان برگزار نمودیم.

با تمام نامزدها و مسئولین برگزاری انتخاب جلسه داشتیم . موارد جرم نیز به همه تفهیم شده است و تقریباً همه مطلع شدند

تعدادی پرونده قضایی نیز برای کسایی از جمله نامزدها و دست‌اندرکاران انتخاباتی تشکیل شده است.

سلامت انتخابات و مشارکت مردم ارتباط مستقیمی با هم دارند.

برای ۶ نفر از مدیران به دلیل تخلفات جرائم انتخاباتی تشکیل پرونده شده است.

بعضی از جرام مهم انتخاباتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی که تفاوتی با هم ندارند از نظر جرم عبارتند از:

1-  اقدام مغایر امنیت ملی مانند تفرقه بین مردم.

2-  دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی.

3-  هرگونه تخریب و هتک حرمت اشخاص.

4-  نوشتن اظهارات خلاف واقع.

5-  استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی.

6-  اخلال و برهم زدن ستادهای دیگر نامزدها.

7-  خرید و فروش هرگونه رای.

8-  تهدید و تطمیع مردم.

9-  توهین به اعضای اجرایی و ناظران انتخابات.

10-  انجام هرگونه فعالیت توسط کارکنان دستگاه‌های دولتی.

11-  استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات.

ناظرین شورای نگهبان ضابطین قضایی ما می‌باشند و گزارش ایشان در خصوص تخلفات می‌تواند منجر به تشکیل پرونده شود.

تلفن گویای ۳۷۲۳۲۳۹2 که برای گزارش‌های مردمی در خصوص تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

در پایان جلسه خبرنگار رسانه حیات غرب از دادستان محترم سوالی در خصوص برخورد با انبوه سازان حاشیه میدان جهاد شهر کرمانشاه که بر اساس قوانین سازمان میراث فرهنگی تخلفاتی دارند پرسید که  جناب آقای رحیمی معاونت محترم حقوقی دادستان، در خصوص ورود دادستانی به موضوع اشاره ای نمودند و قرار شد که خبرنگار حیات غرب با حضور در دفتر ایشان به صورت ویژه پیگیری خبری این موضوع را داشته باشند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی