- توضیحات
- :::
-
دسته: اجتماعی |
-
منتشر شده در چهارشنبه, 24 ارديبهشت 1393 10:36 |
کاپیتان محمد تحویلیان ناجی مسافران مشهد ـ زاهدان است که به علت باز نشدن چرخ عقب هواپیما توانست بسیار متبحرانه این پرنده سرکش را رام کند. اما هنوز این فرصت پیش نیامده که بارسانهها مصاحبه کرده و جزئیات دقیقتری از این موفقیت مطرح کند. او می گوید: «بهتر است تا آمدن جواب کمیسیون سازمان هواپیمای کشوری رسانهها صبر کنند.
26 مهرماه سال 1390 بود که کاپینان شهبازی هواپبمای 727 مسکو به تهران را در فرودگاه مهرآباد به طرز ماهرانه ای بر زمین نشاند. وقتی چرخ جلوی این هواپیما باز نشد همه گمان می کردند که ایران ایر برای چندمین بار هواپیما، مسافران و اعتبارش را باخت اما این بار یک خلبان این اعتبار را خرید که در نهایت همه میدانند عاقبت آن همه فداکاری به کجا کشید.
به گزارش CHN، اما این بار کاپیتان شهبازی نبود بلکه خلبانی از آسمان ایر توانست در شرایطی که چرخ عقب هواپمای فوکر 100 باز نشد این پرنده سرکش را رام کند و بدون هیچگونه جراحتی مسافرانش را به مقصد برساند.
کاپیتان محمد تحویلیان از خلبانان با سابقه آسمان ایر این بار نه تنها آبروی صنعت هوانوردی ایران بلکه حیثیت آسمان ایر را خرید و بدون هیچگونه تلفاتی توانست هواپیمایی که هم چرخ عقبش باز نمیشد و هم آتش سوزی جزئی داشت سلامت بر زمین بنشاند. او در گفت و گو با CHN، در خصوص جزئیات این اتفاق گفت: « اجازه بدهید که جزئیات را تا یک هفته آبنده اعلام نکنم و پس از جوای کمیسیون ایمنی سازنان هواپیمایی حتما به سوالات رسانه ها پاسخ خواهم داد.»
طبق این گزارش، عمر بالای 25 سال ناوگان هوایی ایران موجبات چنین مشکلاتی شده هر چند که پیش از این وزیر راه وشهرسازی و سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری بر نوسازی ناوگان تاکید کردند و همین 2 ماه گذشته بود که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که 14 هواپیما به ناوگان هوایی ایران الحاق شده اما همچنان شاهد این سوانح هستیم و معلوم هم نیست این نوسازی که مسئولان از آن دم میزنند قرار است کی اتفاق بیفتد..
دلایل سانحه فوکر در حال بررسی است
این گزارش حاکی است، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که کارشناسان و بازرسانش با حضور در فرودگاه بینالمللی زاهدان دلایل وقوع این سانحه هوایی را مورد بررسی قرار دادند. این در حالی است که «حسن اعرابیمقدم» مدیر کل فرودگاه استان سیستان و بلوچستان گفت: «ارایه گزارشهای جداگانه توسط خلبان و کمک خلبان و خدمه پرواز در اختیار کارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت تا به منظور بررسی دقیق این حادثه مورد ارزیابی قرار گیرد.»
وی علت این سانحه را باز نشدن چرخ عقب سمت چپ عنوان کرد و گفت: «با اعلام نیاز به فرود اضطراری توسط خلبان این پرواز در کمترین زمان ممکن تمامی نیروهای عملیاتی و امدادی در فرودگاه زاهدان به حالت آماده باش درآمدند و اعضای ستاد بحران با حضور در باند فرودگاه در هدایت این عملیات به این مدیریت یاری رساندند.»
وی ادامه داد: «هواپیمای فوکر 100 با تعداد 106 مسافر به همراه خدمه پس از یک ساعت پرواز بر روی آسمان زاهدان و تخلیه کامل سوخت در نهایت به زمین نشست که پس از طی مسافت به طول یک هزار و 500 متر از باند پروازی خارج و در میان انبوهی از خاک و ماسه متوقف شد.»
اضافه کردن نظر