زاگرس سبز در مقابل دیدگان مسئولین سیاه بخت می شود.

 این روزها بیماری "ذغال بلوط" به سرعت جنگلهای زاگرس را درگیر خود کرده است و بیم آن می رود این جنگلها که به عروس زاگرس شهرت دارد به ورطه نابودی کشیده شوند.
 

استان کرمانشاه با قرار گرفتن در رشته کوه های زاگرس، از نظر طبیعی و چشم اندازهای خدادادی جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر،- تنوع گونه های گیاهی و جانوری، مهمترین وجه تمایز این استان با دیگر مناطق کشور است. بیش از 527 هزار هکتار از مساحت کرمانشاه را جنگل تشکیل می دهد.

وجود چندین منطقه جنگلی در کرمانشاه از یک سو و همچنین داشتن بیشترین درختان بلوط، چهره ای منحصربفرد به عرصه های طبیعی این استان بخشیده است. البته حفظ و نگهداری از این چشم اندازهای خدادادی نیازمند بسیاری از عوامل انسانی و مادی است.

متولی این موضوع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. هر ساله در اواسط آخرین ماه سال، یعنی اسفندماه، به رسم سالیان گذشته این اداره کل برنامه ها و عملکردهای سالجاری و آتی تشریح می کند.

حسین سلیمانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در تشریح برنامه های این اداره در هفته منابع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهمترین برنامه اداره کل منابع طبیعی در این هفته، غرس بیش از 9 هزار و 800 اصله نهال به یاد شهدای این استان است که این طرح با مشارک سپاه و بسیج کرمانشاه صورت می گیرد.

سلیمانی سطح مورد نیاز برای این طرح را بیش از 20 هکتار عنوان کرد و گفت: زمین این طرح را سپاه در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه قرار داده است و در هفدهم اسفندماه سالجاری از طریق ویدئو کنفرانس کلنگ این طرح همزمان در 5 نقطه از کشور با حضور سردار جعفری انجام خواهد گرفت.

توسعه باغات قصرشیرین و گیلانغرب

هستند برخی از شهرستانهای کرمانشاه که به علت موقعیت جغرافیایی در بحث عرصه های طبیعی و جنگلی جزو مناطق فقیر استان محسوب می شوند که نمونه این شهرستانها را باید قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این باره می گوید: در 15 اسفندماه با حضور تنی چند از معاونین وزارت جهاد کشاورزی طرح توسعه باغات قصرشیرین و گیلانغرب کلید خواهد خورد.

سلیمانی هدف اصلی این برنامه را توسعه فضاهای سبز و جلوگیری از گسترش بیابانها و زمین های لم یزرع عنوان کرد.

یکی از موضوعاتی که به دغدغه اصلی و روز منابع طبیعی و‌ آبخیزداری تبدیل شده است، همان موضوع تخریب عرصه های طبیعی به دست عوامل انسانی است.

متاسفانه برخی از روستائیان و حتی افراد شهرنشین به اهمیت جنگلها و عرصه های طبیعی به عنوان نعمات الهی آشنایی ندارند و غافل از همه جا تیشه به ریشه طبیعت پیرامون خود می زنند و به نوعی خود مسبب و عامل اصلی تهدید آیندگان می شوند.

براساس گفته های مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سرعت تخریب جنگلها و مراتع در دهه اول انقلاب بسیار بالا بوده است.

سلیمانی در این باره می گوید: متاسفانه در اوایل انقلاب چند عامل دست به دست هم داده بودند و باعث تسریع در روند تخریب جنگلهای کشور شده بودند که اولین عامل این ناهنجاری، نبود نظارت کافی و جامع بر مراتع و جنگلها بوده است.

وی دیگر علت این تخریبها را ناآگاهی مردم از نقش حیاتی جنگلها می داند و تاکید کرد: خوشبختانه امروزه بیشتر مردم از نقش مهم و حساس جنگلها در زندگی روزمره خود با خبر هستند و درخت و جنگل را ریه های کره زمین می دانند.

99درصد اراضی ملی صاحب سند هستند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه اراضی طبیعی صاحب سند در استان کرمانشاه را بیش از 99 درصد عنوان کرد و گفت: گشت های مستمر و ایجاد ایستگاههای ایست بازرسی و نیز همکاری خوب نیروهای انتظامی و مردمی تا حد قابل ملاحظه ای از تخریب جنگلهای استان کرمانشاه جلوگیری کرده است.

سوخت های فسیلی جایگزین مناسب چوب درختان جنگلی

البته نباید تخریب جنگلها و مراتع توسط روستائیان را عملی تعمدی دانست. در قبل از پیروزی انقلاب و حتی در چند سال اول انقلاب، روستائیان به ناچار برای تامین سوخت مورد نیاز خود در فصول سال به ویژه در فصل سرد زمستان، مجبور به استفاده از هیزم و بالطبع قطع درختان بوده اند. ولی از چند سال پیش سازمان جنگلها و مراتع با همکاری دیگر سازمانها و نیز همراهی خود روستائیان و دهیاران با ارائه آموزشهای لازم و نیز در اختیار قرار دادن کپسول های گاز، توانست سرعت تخریب جنگلها را تا حد بسیاری کاهش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان کرمانشاه در این باره می گوید: البته نقش تدوین قوانین کیفری برای تخریب کنندگان عرصه های طبیعی و جنگلها را نیز باید از عوامل مهم بازدارنده دانست.

سلمیانی اظهار داشت: با وجود این قوانین و نیز در اختیار قراردادن کپسول های گاز به روستائیان، متاسفانه بازهم مشاهده می کنیم که در برخی از نقاط استان همانند بخش سرفیروزآباد، سرپل ذهاب و دالاهو و چند نقطه دیگر برخی دست به تخریب جنگلها برای توسعه اراضی کشاورزی خود می کنند که این افراد بدانند که دولت و قوه قهریه برای این دست از افراد متخلف جرایم بسیار سنگینی را در نظر گرفته است.

کاهش 30 درصدی تخریب عرصه های طبیعی و جنگلهای استان کرمانشاه

خبر خوش دیگر اینکه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از کاهش 30 درصدی تخریب و تصرف در عرصه های طبیعی نسبت به سال گذشته می گوید.

سلمیانی در این باره گفت: همکاری و همراهی قوه قضائیه با این اداره کل برای مبارزه با تخریب کنندگان و تصرف کنندگان عرصه های طبیعی بسیار خوب و چشمگیر شده است تا جایی که برای برخورد و رسیدگی به پرونده این افراد متخلف شعبه ویژه ای در دادسرای کرمانشاه تشکیل شده است.

خلع ید 3326 هکتار از عرصه های طبیعی در استان کرمانشاه

متاسفانه در دهه های گذشته به علت برخی از خلاهای قانونی و نیز فرصت طلبی برخی از افراد سودجو، بسیاری از عرصه های طبیعی و مناطق جنگلی به تصرف و دخل این افراد درآمده بود و با پرونده سازی و دیگر اقدامات خود را مالک نامشروع عرصه های ملی کرده بودند که در چند سال اخیر به علت تشدید برخوردها با این دست از افراد، شاهد خلع ید بسیاری از اراضی ملی و طبیعی در استان کرمانشاه بوده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در این باره اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون بیش از 40 پرونده در بحث خلع ید داشته ایم که خوشبختانه تاکنون 39 پرونده از این تعداد به سود منابع طبیعی رای خورده است و تنها یک پرونده در دست بررسی است که انشاالله این پرونده هم به سود دولت مختومه خواهد شد.

سلیمانی مساحت زمینهای خلع ید شده را بیش از 3326 هکتار عنوان کرد و گفت: ارزش تقریبی این زمینهای خلع ید شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیش از 60 میلیارد تومان است.

سال 92 سال بدون آتش سوزی جنگلهای استان

هر ساله بسیاری از عوامل طبیعی و انسانی باعث آتش سوزی در مراتع و جنگلها می شوند که خوشبختانه آمارها نشان می دهد که امسال هیچ گزارشی مبنی بر آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی استان مخابره نشده است.

سلیمانی در این باره اظهار داشت: جدای از بحث فرهنگسازی در بین روستائیان و عشایر، مهمترین عامل جلوگیری از آتش سوزی در جنگلها و عرصه های طبیعی واگذاری سوخت های فسیلی و کپسولهای گاز به روستائیان و عشایر بوده است.

وی می افزاید: خوشبختانه در این زمینه شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه همکاری بسیار خوبی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان داشته است. ما در روستاهای هدف که دارای پوشش جنگلی و طبیعی خاصی می باشند، جایگاههایی برای عرضه سوخت های فسیلی به روستائیان تعبیه کرده ایم که در این بین باید از همکاری و همراهی دهیاران محترم استان تشکر ویژه ای داشته باشیم.

توزیع یک میلیون اصله نهال استان کرمانشاه

هر ساله برای پاسداشت طبیعت و نیز احترام به دستورهای دین مبین اسلام مبنی بر اهمیت فضای سبز در تکامل روحی و معنوی انسانها، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با همکاری دیگر سازمانها همانند شهرداری، اقدام به توزیع نهال در بین شهروندان علاقمند به طبیعت می کند.

سلیمانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تاکید کرد: امسال با همکاری شهرداری کرمانشاه بیش از یک میلیون اصله نهال در بین مردم شریف کرمانشاه برای بسط و توسعه فرهنگ درخت و درختکاری به صورت رایگان توزیع می شود.

با این حال امسال برخلاف سالهای گذشته، مسئولان منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان کرمانشاه، تلاش دارند که محوطه های محصور در سازمانها و ادارات را به فضای سبز تبدیل کنند که برای این عمل خود نیز دلایل محکمه پسند خوبی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با تایید این برنامه می گوید: امسال استقبال نهادها و سازمانها در غرس نهال در محوله های اداری و سازمانی خود بسیار بیشتر از سنوات گذشته بوده است. البته این امر نیز به ما کمک بسیاری می کند. زیرا درختانی که در محوطه های دولتی و اداری کاشت می شوند به صورت منظم و دقیق حفظ و نگهداری می شوند و تا حد بسیار قابل توجهی از هزینه های این اداره کل می کاهند.

سلیمانی پیشبرد برنامه های هفته منابع طبیعی را منوط به همکاری و تعامل مردم و دیگر مسئولان با اداره متبوع خود می داند و گفت: در اینجا جای دارد از استاندار محترم کرمانشاه که به صورت شبانه روزی به مشکلات و مسایل اداره کل منابع طبیعی استان توجه ویژه ای دارند، از طرف همکاران خود تقدیر داشته باشم.

اگر از این اخبار خوب و امیدوارکننده عبور کنیم، باید به موضوع اصلی این روزهای جنگلهای زاگرس بپردازیم. بیماری "ذغال بلوط" این روزها و ماهها گریبانگیر بسیاری از جنگلهای زاگرس شده است و ترس و واهمه ای عجیب در دل دوستداران طبیعت انداخته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این باره گفت: متاسفانه از چندی پیش جنگلهای زاگرس به بیماری مهلک و خطرناک مبتلا شده اند که این بیماری تاکنون صدمات جبران ناپذیری بر چهره زیبای زاگرس ایران زده است.

بیماری "ذغال بلوط"، همان بیماری مهلکی است که درختان را از ریشه و بن به نابودی می کشاند و تاکنون راه حل علمی برای جلوگیری از این آفت و یا کاستن از میزان آسیب های آن پیدا نشده است.

بیماری "ذغال بلوط" در 115 هزار هکتار از جنگلهای کرمانشاه

حسین سلیمانی اظهار داشت: بیش از 527 هزار هکتار جنگل در سطح استان کرمانشاه داریم که متاسفانه بیش از 115 هکتار از این جنگلها به بیماری "ذغال بلوط" دچار شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: تنها راه برای جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگر درختان، قطع ریشه ای درخت و سوزاندن بقایای آن است که این روش نیز نیازمند اعتبارات کافی و همچنین نیروی انسانی متخصص و دلسوز است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از یک میلیون هکتار از 6 میلیون هکتار جنگلهای زاگرس درگیر این بیماری شده اند، تاکید کرد: از آغاز شیوع این بیماری، کارشناسان این اداره کل جلسات بسیاری برای مقابله با این بیماری تشکیل داده اند.

سلیمانی گفت: حقیقت امر این است که برای مبارزه با این بیماری، نیازمند مشارکت و همکاری مردم منطقه هستیم. اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه برای مبارزه با این بیماری بیش از 8 هزار هکتار از جنگلهای شهرستان گیلانغرب را به صورت پایلوت مشخص کرده است و برنامه مبارزه با این بیماری عملا در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه علت شیوع چنین بیماری هایی را برخی از عوامل عنوان کرد و اظهار داشت: خشکسالی های متوالی در این چند سال از یک طرف و هم چنین وجود پدیده گردوغبار که از کشورهای غربی وارد ایران می شود، باعث جلوگیری از تنفس درختان می شوند و به نوعی خفگی برای درخت ایجاد می کند و چون درخت موجودی زنده محسوب می شود، لذا رسوب ریزگردها بر روی برگ درختان منافذ برگ را مسدود می کند و مرگ آن را رقم می زند.

سلیمانی استانهای شدت بیماری "ذغال بلوط" را در استانهای لرستان، ایلام و کرمانشاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این آفت تنها درختان بلوط را درگیر نمی کند، بلکه آزمایشات نشان می دهد که گونه های دیگر نیز این این بیماری مصون نیستند.

وی عنوان داشت: چندی پیش نمایندگان "فائو" برای بررسی وضعیت این بیماری به کشور ایران سفر کرده بودند. آنها اعتقاد داشتند که علت این بیماری چرخه طبیعت است و این امر یکی از اتفاقات طبیعی در طول عمر درختان می باشد.

آنگونه که از گفته های مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه و دیگر دلسوزان و دوستداران طبیعت هویداست، این است که همراهی مالی و ساپورت مالی و لجستیکی دولت نیاز اولیه و ضروری برای جلوگیری از تخریب جنگلهای بکر و چشم نواز زاگرس همیشه سبز ایران است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی