آمریکا به دنبال برداشت ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی ایران است/ بلوکه 2 میلیاردی برای تست کردن ایران است


حیات غرب -رئیس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه آمریکا درصدد صدور رأی ۱۰۰ میلیاردی دلاری برای برداشت اموال و دارایی های ایران در این کشور است، گفت: احتمالا بیشتر این مبلغ با ادعای دخالت ایران در حادثه یازده سپتامبر بلوکه خواهد شد.
 

میرهادی قره سید رومیانی درباره نحوه خرید اوراق قرضه آمریکایی از سوی بانک مرکزی و اقدام ایالات متحده در برداشت این دارایی ها، گفت: در گام نخست باید پرونده های که در آمریکا علیه ایران رأی صادر شده و پرونده هایی که علیه آمریکا در ایران رأی صادر شده و همچنین ضمانت اجرایی و سازوکار و نحوه اجرای این آرای دادگاه‌ها، را مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

 

وجود 54 پرونده علیه آمریکا در ایران/محکومیت ایالات متحده به پرداخت 15 میلیون دلار غرامت

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس آمارها تا سال 88، حدود 54 پرونده علیه آمریکا در ایران رسیدگی شده و رأی آن ها نیز صادر شد، که از این میزان دولت آمریکا محکوم به پرداخت حدود 15 میلیون دلار غرامت شده بود.

 

پیش‌بینی جالب مجله آمریکایی؛ رویارویی آینده ایران و آمریکا بر سر مسائل حقوقی بین الملل است

قره سید رومیانی تصریح کرد: یکی از مجله های آمریکایی در سال 2008 پیش بینی کرده بود که در آینده درگیری جمهوری اسلامی با آمریکا بر سر مسائلی مانند فعالیت های هسته ای نیست، بلکه هنجار و فشار اصلی بر ایران از طریق پرونده های حقوقی در کشورهای مختلف صورت می گیرد.

 

آمریکا به دنبال برداشت 100 میلیارد دلار از دارایی و اموال ایران است

وی با اعلام اینکه دادگاه های آمریکا درصدد صدور رأی 100 میلیاردی دلاری برای برداشت اموال و دارایی های ایران در این کشور است، افزود: احتمالا بیشتر این مبلغ با ادعای دخالت ایران در حادثه یازده سپتامبر بلوکه خواهد شد، از این رو آمریکایی ها با برداشت 2 میلیارد دلار به نوعی می خواهند که واکنش مقامات ایران به این مسئله را بی‌آزمایند، تا در صورت مقتضی، نقشه خود را عملیاتی کنند.

 

متولی پیگیری موضوع غارت اموال ایران در کشور مشخص نیست

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: به نظر من در گام نخست باید در ایران متولی موضوع سرمایه گذاری دارایی های ایران در آمریکا و همچنین متولی پیگیری موضوع برداشت اموال مشخص و اعلام شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی هیچ فرد یا نهادی پاسخگوی این مسئله نیست و قطعا متولیان حقوقی کشور باید به مراکز نظارتی و بازرسی پاسخ دهند که چرا بانک مرکزی میلیاردها دلار از دارایی های کشورمان را در کشوری مانند آمریکا سرمایه گذاری کرده اند.

 

لزوم صدور رأی بر علیه آمریکا در دادگاه‌های ایران براساس موازین حقوق بین الملل

قره سید رومیانی درباره شرایط مقابله به مثل ایران در برابر اقدام اخیر ایالات متحده، گفت: در گام نخست در این رابطه باید از سوی دادگاه داخلی، براساس موازین حقوق بین المللی رأی بر علیه آمریکا درباره پرونده های موجود از جمله کودتای 28 مرداد، حمایت از صدام حسین در جنگ، انفجار حزب جمهوری اسلامی، ترور شخصیت های کشور، حمله آمریکا به طبس، حمله به هواپیمای مسافربری، خسارت های کشور از بمباران های شیمیایی، آلودگی های محیط زیستی و دریایی به ویژه در خلیج فارس و خسارت های سایبری صادر شود.

وی بر لزوم تقویت نظام حقوق بین الملل در جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی دولت برای استیفای حقوق ملت ایران و باز پسگیری دارایی 2 میلیارد دلاری تنها نمی تواند به ظرفیت های حقوقی خود تکیه کند، بلکه باید از بخش ها و تشکل های حقوقی در کشور به خوبی در این حوزه استفاده شود، از این رو برای ایجاد پرونده قوی علیه آمریکا طبق موازین حقوق بین الملل، نیازمند تسلیح توانمندی حقوقی کشور است.

 

استفاده از کشور ثالث برای دریافت غرامت و بلوکه کردن اموال آمریکا

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: پس از تدوین پرونده قوی علیه آمریکا طبق موازین حقوق بین الملل، ایران می تواند از طریق کشور ثالث اقامه دعوا کرده و در نهایت اموال آمریکا برای پرداخت غرامت آن پرونده در کشور مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابر این اگر ما مقدمات حقوقی را به درستی ایجاد کنیم، همه کشورها با اتکا به مسئله روح جامعه بین الملل، حاضر به همکاری با ما برای پیگیری آن پرونده هستند.

 

ایران برداشت 2 میلیارد دلار را در کمیته حل اختلاف برجام مطرح کند

وی ادامه داد: همچنین این راهکار وجود دارد که ایران موضوع برداشت 2 میلیارد دلار را در کمیته حل اختلاف برجام مطرح کند، زیرا این مسئله بر خلاف روح برجام از سوی آمریکا رخ داده است.

 

مطرح کردن پرونده برداشت 2 میلیارد دلار در لاهه بدون توافق دو کشور امکان پذیر نیست

قره سید رومیانی درباره شرایط شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا، تصریح کرد: بر اساس قوانین بین الملل، بررسی اختلافات باید با توافق دو کشور دراین نهاد صورت گیرد، که این مسئله به این معنی است که ایران یک طرفه نمی تواند شکایت خود را به دادگاه لاهه ببرد

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی