رانت اطلاعاتی که فساد می‌آورد/ تأکید بر شفاف‌سازی اطلاعات در بورس

رانت اطلاعاتی که فساد می‌آورد/ تأکید بر شفاف‌سازی اطلاعات در بورس
حیات غرب - مشاور امور بانکی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: عده‌ای به دلایل  مختلف مانند ارتباطات خانوادگی، خویشاوندی یا دوستی با مسئولان رده‌بالا به اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند که بر آن اساس می‌توانند با پیشنهادهای بهتری وارد اقتصاد و کار تجارت شوند.

سید حسین سلیمی اظهار داشت: شرایط مبهم و غیر شفاف اقتصاد باعث دامن زدن به افزایش قیمت ارز شده، به‌طوری‌که درگذشته برخی افراد می‌دانستند که دلار از حدود هزار تومان به سه هزار تومان خواهد رسید و توانستند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند و میلیاردر شوند.

وی بابیان اینکه رانت اطلاعات موجب سوءاستفاده برخی‌ها می‌شود، عنوان کرد: این رانت یک نوع فساد است؛ در چند سال اخیر دیدیم که اختلاس‌های زیادی مانند سه هزارمیلیاردی و هشت هزارمیلیاردی و اخیراً هم ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد. حال‌آنکه راه‌حل شفاف‌سازی گام اول درراه مبارزه با هرگونه فساد است.

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در بورس بحث شفاف‌سازی را مطرح کردیم به‌طوری‌که هر کس معاملات درون شرکتی انجام می‌دهد، حسابرس موظف به افشای اطلاعات این معاملات است.

 

وی افزود: شفاف‌سازی اطلاعات در تمام دنیا راه اصلی برای مبارزه با تخلف‌هاست؛ از طرف دیگر دولتی بودن اقتصاد نیز منجر به عمیق شدن فساد در کشور است.

سلیمی بابیان اینکه وقتی بیش از 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است، در این شرایط اگر بخواهند امتیازهای خاصی به برخی افراد بدهند، بی‌عدالتی است، گفت: درواقع اطلاعات به سود گروهی خاص اعلام کردن، همان رانت است؛ اما اگر این رخداد در بخش خصوصی به وجود بیاید به دلیل آنکه گروه کوچکی درگیر این موضوع هستند، زیاد به چشم نمی‌آید اما درباره دولت این موضوع فرق می‌کند؛ چراکه پای منافع و حقوق مردم یک کشور در میان است.

او تأکید کرد: دولت نباید اجازه گسترش رانت را بدهد و این‌طور نباید باشد که در معامله یا مناقصه‌ای دولتی اسمی از شرکت یا فردی که موفق به بردن مناقصه شده برده نشو

نظرات  

 
#1 گیلانغربی 1395-10-24 10:29
احتمال تحریم فوتبال ایران به دلیل بر پا کردن چوبه دار در استادیوم

اجرای حکم اعدام در ملاء عام در ورزشگاه باعث شده است تا یک سازمان غیر‌دولتی حقوق بشری در فرانسه خواستار تحریم فوتبال ایران شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتشار این خبر از قول یک سایت ورزشی فرانسوی (SO FOOT)، نوشته که این درخواست مورد حمایت دبیر کل فدراسیون جهانی فوتبال قرار گرفته است.

عکسی که برای انتشار این خبر در سایت SO FOOT در نظر گرفته شده، مربوط به اجرای یک حکم اعدام در ملاء عام در استادیوم ورزشی شهر نی‌ریز استان فارس است. این اعدام صبح روز پنج‌شنبه اول مهر ماه به اجرا گذاشته شد و در تصاویری که از آن منتشر شد، کودکان هم مشغول تماشای جان دادن فرد اعدامی بودند. همچنین ورود زنان به استادیوم برای تماشای اعدام بلامانع بود و این در حالی‌ست که آن‌ها اجازه حضور در استادیوم‌ها برای تماشای مسابقه‌های ورزشی را ندارند
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی