کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه : در 9 ماهه اخیر 151 درصد افزایش واردات داشته ایم . این نکته ای مثبت است . زیرا حجم بالایی از این واردات مواد اولیه بوده که نشان می دهد کارخانجات استا ن در حال رشد و فعالیت هستند

حیات غرب - به مناسبت سالروز ملی صادرات ، روز سه شنبه 3 دی ماه 98  اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نشست خبری برگزار کرد

در این نشست که کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه ، دارابی مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت و حیدری مدیر کل گمرک استان حضور داشتند، رئیس اتاق کرمانشاه ، این نشست را مقدمه مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد و گفت : روز پنجشنبه 5 مراسم سالروز ملی صادرات با حضور صادر کنندگان نمونه استانی در محل اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد . در این مراسم ازبین 80 نفر از صادرکنندگان که مدارک را برای ارزیابی ارسال کرده بودند از 13 صادر کننده نمونه استان قدر دانی خواهد شد .

کاشفی ضمن اشاره به چالشهای پیش روی صادرات دلایل کاهش صادرات کشور و استان کرمانشاه را دو عامل دانست و در این خصوص گفت:. سال گذشته افزایش نرخ ارز را داشتیم که به شدت بر صادرات تاثیر گذاشت . بخشی از کالاها از ارز 4200 تومانی بهره میگرفتند که این کالا ها نمی توانند به چرخه صادرات باز گردند .یک دلیل دیگر پایه ارزش کالایی در گمرک و مرز بود . هر کالایی که صادر می شود یک پایه ارزشی دارد .این پایه ارزشی در سنوات گذشته ارزش خاص ، چشمگیر و تاثیر گذاری نداشت . صادرت کنند هر مبلغی را بیان می کرد . در برخی موارد دو برابر ارزش جهانی اعلام میشود . 

ولی از سال گذشته با توجه به اینکه برگشت ارز صادرات اجباری شده است . و این ارز باید در چرخه بازگشت به کشور قرار بگیرد .لذا این اظهارات واقعی تر شد و شاهد کاهش این مبلغ ارز صادراتی هستیم .

کاشفی با اشاره به افزایش واردات استان این موضوع را مثبت ارزیابی کرد و گفت :در 9 ماهه اخیر ما 151 درصد افزایش واردات را در استان کرمانشاه داشته ایم . عمده ی این کالا ها مواد اولیه کار خانه ها است .و این نقطه مثبتی است که نشان می دهد واحد های صنعتی استان فعالیت بیشتری دارند .

کاشفی در خصوص صادرات تا پایان سال گفت: معمولا سه ماهه پایانی سال بحث صادرات پررونق است امیدورایم  کرد بخشی از این کاهش 25 درصدی صادرات استان در این مدت جبران شود.البته اینکه در پایان امسال در مجموع کاهش صادرات استان را خواهیم داشت، تقریبا قطعی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص تغییر سیاستگذاری عراق درخصوص صادرات و واردات گفت :رویکرد جدید عراق بر کاهش صادرات ایران بی‌تاثیر نبود.بعد از ثباتی که در این کشور حاکم شده است  و ثروتی که در اختیار دارند، این کشور در زمینه انواع تولیدات شروع به سرمایه‌گذاری کره است.این امر باعث شد عراق در بسیاری از کالاها خصوصا محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و ممنوعیت واردات آنها را اعلام کند. عراق در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های جدی از جمله با کشور ترکیه داشته است.

کاشفی یکی دیگر از این ممنوعیت ها را در زمینه سیمان دانست و گفت: عراق 18 کارخانه تولید سیمان و شش کارخانه در حال ساخت دارد و با هدف حمایت از آنها صادرات سیمان را از همه کشورها و نه فقط ایران ممنوع کرده است.در شرایطی که عراق با هدف حمایت از تولیدات داخلی خود واردات برخی از کالاها را محدود کرده باید رویه صادرات به این کشور را به سمت کالاهایی ببریم که در آنها امتیاز داریم. مثل محصولات پتروشیمی.

کاشفی با اشاره به گرایش به طرف روش نوین صادرات گفت : تبادلات تجاری با کشور عراق دیگر باید به سمت شیوه جدید برود و آینده این تبادلات از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.بهترین روش نیز از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها امکان پذیر است.

کاشفی در زمینه توریست درمانی برای رونق اقتصادی استان گفت:در حوزه توریسم درمانی نیز ظرفیت قابل توجهی داریم که البته به شدت هم پیگیر آن هستیم.بیمارستان بخشی خصوصی که با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 90 درصد در کرمانشاه در حال احداث است، می تواند بخش زیادی از این ظرفیت را پر کند . هم اکنون چند شرکت در زمینه مدیریت توریسم درمانی فعال هستند و از مرحله شناسایی بیماران عراق تا تشکیل پرونده و... را انجام می‌دهند . مهمترین معضل کنونی ما خالی بودن جای حمل و نقل هوایی برای بیمارانی است که نمی‌توانند زمینی سفر کنند.

در ایام اربعین که چند پرواز هفتگی مستقیم به نجف داشتیم، این معضل تا حدودی رفع شده بود و اکنون نیز امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طریق ایران ایر انجام دادیم، دو تا سه پرواز مستقیم در هفته به نجف راه‌اندازی شود.

 

در ادامه حیدری مدیر کل گمرک استان در خصوص میزان صادرات استان گفت : با توجه به اینکه صادر کنندگان باید ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کنند صادرات ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده بود ولی در ماه گذشته خوشبختانه روند صادرات رونق پیدا و سیر صعودی پیدا کرد .درسال 98مجموع صادرات از مرز های استان کرمانشاه 4 میلیون تن به مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است که 900 میلیون دلار آن مربوط به استان کرمانشاه و 700 میلیون دلار مربوط به دیگر استان بوده است. بخشی از صادرات ما به ترکیه وسوریه نیز صادر می شود . از صادر کنندگان تقاضا دارم علاوه بر کیفیت بر روی بسته بندی نیز دقت لازم را داشته باشند تا بتوانیم بخش بیشتری از بازار های برون مرزی را جذب کنیم.نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 25 درصد کاهش داشته ایم که البته وزن ملاک اصلی نیست زیرا ممکن است یک سال سیمان صادر شود و سال بعد کالایی با ارزش افزوده بیشتر ولی وزن کمتر .

دارابی مدیر کل صنعت معدن و تجارت  گفت : روز ملی صادرات در سطح کشورواستان با  تاخیر برگزار شد .

سال گذشته در استان نزدیک به 3 میلیارد دلار از طریق استان صادرات داشته ایم که نزدیک به 1 میلیارد دلار آن مربوط به بازارچه مرزی سومار بوده است .خوشبختانه امسال نیز مرز شوشمی و شیخ طالح تبدیل به مرز رسمی صادرات کالا شد . از نیمه دوم تیر ماه طرف عراقی مرز رسمی سومار را از طرف خود مسدود کرد و این موضوع بر کاهش صادرات تاثیر داشت.با تلاش مهندس بازوند و پیگیر های مختلف از جمله اتاق بازرگانی ایران و شخص آقای کاشفی و حیدری مشکلات بر طرف شده است و مابه زودی شاهد صادرات از این مرز خواهیم بود .در حوزه صادرات استان از مرز کرمانشاه ، چون این مرز ها کار کرد ملی دارند انتظار توجه بیشتر از سوی مقامات تصمیم ساز کشوری را داریم . لذا با توجه به اینکه مجموعه عواملی در صادرات دخیل هستند انتظار است با هماهنگی بیشتر عمل شود تا مشکلی نداشته باشیم. 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی