دشت حُر ثلاث باباجانی تشنه آب زمکان

 پس از ساخت سد آزادی بر روی رودخانه زمکان ،  پروژه آبرسانی به ۹۰۰ هکتار از زمین های دشت حر شهرستان ثلاث باباجانی نیز عملیاتی شد.

کل طول مسیر آب از سد آزادی تا دشت حر ۳۲ کیلومتر است که به گفته معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ثلاث باباجانی ۱۱ کیلومتر آن به شکل فلزی و ۲۱ کیلومتر نیز لوله GRP است.

حسن امامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زلزله و سیل در چند سال اخیر این خط انتقال آب را تخریب کرده است.

وی گفت: برای فلزی کردن کل خط لوله انتقال آب اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است اما با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی این میزان سرمایه گذاری انجام نمی شود.

امامی افزود: فعلا در فاز اول شرکت آب منطقه ای مکلف شده تا با اعتبار ۲ میلیارد تومان ایستگاه پمپاژ برقی بر روی رودخانه زمکان ایجاد کند تا آب را  از ابتدای خط فلزی به داخل شبکه پمپاژ کند و در طول مسیر محل خرابی های لوله GPR نیز تعمیر شود.

به گفته وی در فاز اول ۲۰۰ هکتار از ۹۰۰ هکتار زمین های دشت حر آبی می شوند.

امامی آبی شدن زمین های دیم را از نظر اشتغالزایی پر اهمیت دانست و بیان داشت: هر ۲ هکتار زمین دیمی که آبی شود برای یک نفر اشتغالزایی ایجاد می کند.

به گفته وی ۷۰۰ هکتار باقی مانده دشت حر اگر آبی شود حدود ۳۵۰ نفر یعنی به اندازه کارخانه ایران خودرو صحنه اشتغازایی خواهد داشت.

شهرستان ثلاث باباجانی حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستا است که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.ایرنا 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی