صرفه‌جویی در مصرف آب اساسی‌ترین نیاز جامعه امروز

 

پیش‌بینی می‌شود در جوامع در حال توسعه کمبود آب، منشاء بسیاری از اختلافات و بحران‌های آینده باشد که چنانچه به این مهم در زمان مناسب پرداخته نشود شاهد بروز مشکلات جبران ناپذیری از قبیل کوچ اجباری و نابودی اکوسیستم خواهیم بود.

عدم وجود تعادل در میزان بارندگی با تقاضای روزافزون آب در مناطق جغرافیایی، ارتباط مستقیم بین توسعه پایدار جغرافیای اقتصادی با مصرف آب ابعاد چالش این مایه حیاتی را هر روز پیچیده تر می‌کند.

ایران بعنوان یکی از کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین با مشکل کم آبی مواجه است و رشد جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب به عنوان بستر اصلی تولیدات کشاورزی مساله کم آبی را به گونه‌ای بسیار جدی پیش روی کشورمان قرار داده است.  

بررسـی شاخص‌های آب از جمله «سرانه آب تجدیدپذیر و شـدت تـنش آبـی» در ایـران نشان‌دهنده ورود کشورمان به شرایط تنش آبی شدید است از این‌رو لازم است براساس یک برنامه جامع به این موضوع مهم پرداخته شود.

قرنی که با بی آبی شروع می شود

وزارت نیرو اعلام کرد در سال آبی جاری میانگین بارش‌های کشور با کاهش ۵۰ درصدی روبرو بوده که این میزان در شهرستان جوانرود ۳۳ درصد به ثبت رسیده است.

کمبود آب در بسیاری شهرهای کشور و استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود، تنش آبی ایجاد کرده و حتی ممکن است در زمستان هم با افت فشار و کم آبی مواجه باشند.

با وجود تهدید خشکسالی‌ و کم آبی در مناطق مختلف کشورمان از جمله شهرستان جوانرود طی یک دهه اخیر، متاسفانه هنوز در بحث صرفه‌جویی، در جامعه فرهنگ‌سازی نشده است.

در ۵۰ سال اخیر مصرف بهینه آب و استفاده درست از مایه حیات مهم و اساسی نادیده گرفته شد لذا بازنگری در همه سطوح برای اصلاح آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

باید بدانیم که بدون تحقق راهبرد مصرف پایدار، توسعه پایدار کشور امری غیر ممکن بوده لذا این امر مهم باید به عنوان موضوعی اساسی و اولویت اداری در دستور کار وزارتخانه‌ها و نهادهای اجرایی در همه سطوح و در جامعه نیز به عنوان باور عمومی، مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار جوانرود با اشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی در این شهرستان گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای مدیریت مصرف آب استفاده تا اثرات بحران آبی را کاهش دهیم.

رستگار یوسفی چند روز پیش در جلسه مدیریت بحران آب با بیان اینکه ۳۲ روستای شهرستان با تنش آبی مواجه هستند، افزود: با توجه به حساسیت این موضوع، ادارات متولی باید با جدیت بیشتر و با تدبیر و برنامه ریزی مناسب، طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف را پیگیری و اجرای آنها را تسریع کنند.

مدیر آب و فاضلاب جوانرود نیز گفت: درپی کاهش نزولات آسمانی گ و شروع فصل گرما و روشن شدن کولرها، افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش ساخت وسازها در مناطق شهری، مصرف بی رویه آب باعث کاهش و افت فشار شبکه می‌شود.

کیکاوس عزیزی نصب افزود: در شرایط خشکسالی و کمبود آب و با توجه به افت منابع آب زیرزمینی همچون چشمه کاوات و قنات هلانیه، به حدود ۱۲۰ لیتر در ثانیه در شهرستان با کمبود آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ۳۲ روستای تابعه شهرستان تنش آبی دارند، اظهار داشت: در حال حاضر به ۱۵ روستای به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

شهرستان جوانرود با دو شهر و ۱۰۵ روستای دارای سکنه بیش ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.ایرنا 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی