سیر تا پیاز رجیستری گوشی مسافری و هزینه‌های گمرک

حیات غرب - تابه‌حال به خرید گوشی موبایل از کشوری دیگر فکر کرده‌اید؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام سفر به کشوری دیگر با دیدن مدل‌ها و قیمت‌های گوشی برای خرید موبایل وسوسه شوید؛ اما وقتی به مراحل رجیستر و گمرک فکر کردید از این تصمیم منصرف شده‌اید؛ اما بهتر است بدانید این کار شامل مراحل پیچیده‌ای نیست و با شناخت کلی از قوانین می‌توان به‌راحتی این کار را انجام داد.

تابه‌حال به خرید گوشی موبایل از کشوری دیگر فکر کرده‌اید؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام سفر به کشوری دیگر با دیدن مدل‌ها و قیمت‌های گوشی برای خرید موبایل وسوسه شوید؛ اما وقتی به مراحل رجیستر و گمرک فکر کردید از این تصمیم منصرف شده‌اید؛ اما بهتر است بدانید این کار شامل مراحل پیچیده‌ای نیست و با شناخت کلی از قوانین می‌توان به‌راحتی این کار را انجام داد. گوشی مسافری امکانی است که برای واردات گوشی به‌ازای هر نفر یکبار در سال، وجود دارد. در ادامه قصد داریم به شرح این مراحل و آنچه نیاز است در این باره بدانید بپردازیم.

طرح رجیستری موبایل چیست؟

در طرح رجیستری تمام گوشی‌هایی که وارد خاک ایران می‌شوند و قرار است از سیم‌کارت‌های اپراتورهای داخلی استفاده کند باید ابتدا در سامانه‌ی همتا ثبت شوند. این طرح توسط دولت برنامه‌ریزی شده علاوه بر جلوگیری از ورود کالای قاچاق از سرقت آن‌ها نیز جلوگیری کند. این طرح باعث شده تا به میزان قابل‌توجهی از میزان سرقت موبایل کاسته شود.

هزینه گمرک گوشی مسافرتی چیست؟

برای ترخیص کالا الکترونیک و به طور خاص ترخیص گوشی در ایران و رجیستر کردن و استفاده و یا فروش بدون مشکل به دیگران، حتماً باید هزینه گمرک گوشی را پرداخت نمایید و از گمرک یک رسید دریافت کنید. فقط با داشتن این رسید می‌توانید گوشی که وارد ایران شده را رجیستر کرده و بعداً بدون مشکل از آن استفاده به عمل‌آورید. اما مهم‌ترین سؤالی که در این میان ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده مربوط به هزینه گمرک گوشی مسافرتی می‌شود! اینکه نحوه تعیین هزینه گمرک گوشی مسافرتی چگونه است؟ برای واردکردن یک گوشی به داخل ایران باید چقدر هزینه گمرک پرداخت شود؟ همواره جزء سؤالاتی هستند که برای افراد به وجود می‌آیند.

 نحوه محاسبه‌‌ی هزینه گمرک گوشی مسافرتی

هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر با 16 درصد از ارزش اصلی خود گوشی خواهد بود. این 16 درصد شامل 4 درصد حق گمرک، 2 درصد حق بازرگانی، 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و 1 درصد عوارض هلال‌احمر می‌شود. اما منظور از اینکه هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر 16 درصد از ارزش گوشی خواهد بود چیست؟ به‌عنوان‌مثال تصور کنید شما به خارج کشور سفرکرده و یک عدد گوشی مدل سامسونگ را وارد ایران می‌کنید. قیمت این گوشی هم اکنون چیزی در حدود 15 میلیون تومان باشد، شما باید 16 درصد این مبلغ را به‌عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت کنید. با یک‌ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهد شد که 16 درصد مبلغ 15 میلیون تومان چیزی در حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود. پس برای واردکردن گوشی که قیمتی در حدود 15 میلیون تومان دارد شما باید مبلغی در حدود 2.4 میلیون تومان را به‌عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت نمایید.

چگونه هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت هزینه گمرک گوشی به دو روش می‌توانید عمل کنید. در روش اول کافی است به‌محض ورود به داخل کشور به یکی از دفاتر گمرک مراجعه نمایید و با معرفی گوشی خود از کارشناس گمرک بخواهید که آن را ثبت کند. در این حالت هزینه گمرک گوشی موبایل مشخص شده و از شما خواسته می‌شود تا هزینه آن را پرداخت کنید. پس از اینکه هزینه گمرک گوشی را پرداخت کردید یک رسید از گمرک دریافت خواهید کرد. در روش دوم با مراجعه به سایت و سامانه‌ای که گمرک کشور بدین منظور ارائه کرده هم می‌توانید هزینه گمرک گوشی را به‌صورت آنلاین پرداخت نمایید که انتخاب هر یک از این روش‌ها به زمانی‌ که برای این کار در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. 

بعد از پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی چه کنیم؟

با پرداخت کردن هزینه گمرک گوشی بخش اصلی کار را انجام داده‌اید. حالا کافی است با مراجعه به سامانه همتا گوشی موبایل خود را رجیستر نمایید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند. دقت کنید که گوشی را با سیم کارتی رجیستر کنید که می‌خواهید در ادامه از آن استفاده نمایید. دقت داشته باشید که برای رجیستر کردن گوشی موبایل هیچ نیازی به‌صرف هزینه و پرداخت مبلغ وجود ندارد و این پروسه به طور کاملاً رایگان انجام می‌شود. متأسفانه در برخی موارد دیده شده که افراد سودجو از اطلاعات کم کاربران سوءاستفاده می‌کنند و برای ثبت گوشی آن‌ها در سامانه همتا و فعال‌سازی دستگاه هم هزینه دریافت می‌نمایند که این مسئله اصلاً درست نیست و نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.

در صورت عدم پرداخت هزینه گمرک گوشی و رجیستر نکردن آن چه می‌شود؟

حال تصور کنید که شما گوشی را وارد خاک کشور کرده‌اید و بنا به هر دلیل هزینه گمرک گوشی را پرداخت نکرده و هیچ یک از کارهای رجیستری موبایل را هم انجام نداده باشید توجه داشته باشید که بعد از اینکه گوشی وارد کشور شد و یک سیم‌کارت را در آن نصب کردید، سازمان گمرک به شما حدوداً 30 روز مهلت می‌دهد که نسبت به پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن وارد عمل شوید. اگر در این بازه زمانی شما هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنید، قادر به رجیستر کردن آن خواهید بود و بدون مشکل می‌توانید از دستگاه استفاده به عمل‌آورید.

ترخیص کالا از گمرک مسیرهای مختلف و مراحل چندگانه‌ای دارد. فرایند ترخیص کالا برای برخی شرکت‌های با تجربه، امری ساده و آسان است. درعین‌حال ممکن است برای دیگران ترخیص کالا از سخت‌ترین بخش‌های یک تجارت باشد.
یک شرکت بازرگانی معتبر می‌تواند مسیر قرمز گمرکی را به فرش قرمز تبدیل ‌کند تا روند پیچیده خروج کالا از گمرک، آسان و اصولی انجام شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی