زمستان سخت اروپا یقه ایران را گرفت

با تشديد چالش هاي گازي اروپا در حاليکه  سياستگذاران گازي براي بهره گيري از زمستان سخت اروپا برنامه ريزي کرده بودند اما به نظر مي رسد، مشکلات غرب در حوزه انرژي کاهش يافته اما زمستان سخت گريبان دومين دارنده ذخاير گازي جهان را گرفته است به گونه ايکه خبرهاي از قطعي گاز صنايع فولادي و حتي شرکت هاي پتروشيمي حکايت دارد . موضوعي که به اعتقاد کارشناسان عدم سرمايه گذاري مناسب به همراه کاهش درامدهاي ارزي و رايزني هايي که از دولت دوازدهم تا کنون براي آزاد سازي پول هاي بلوکه شده ايران در کره  جنوبي و ساير کشورها رقم خورده بود بدون نتيجه مانده‌است.
در رابطه با کسري گاز ايران جواد اوجي وزير نفت از سال گذشته نويد کسري روزانه 200 ميليون متر مکعب گاز را داده بود که بار ديگر اخيرا از سوي وزير از تداوم کسري گاز در سال جاري خبر داده است. در واقع بايد توجه کرد که افت فشار در ميدان پارس جنوبي که تامين‌کننده 70 درصد گاز مصرفي در ايران است، يکي از ابرچالش‌هاي کشور در حوزه تامين انرژي محسوب مي‌شود. چاه‌هاي نفت فرسوده هستند و زيرساخت‌ها و تاسيسات ايران نيز در طول زمان و در اثر فشار تحريم‌ها، صدمه جدي ديده‌اند. البته نکته حائز اهميت آن است که سيد ابراهمي رئيسي در جريان انتخابات رياست جمهري دلايل کسري گاز را به عملکرد دولت دوازدهم نسبت داده بود اما حال وزير نفت دولت سزدهم نيز از از کسري 200 ميليون متر مکعبي و نياز اين صنعت به سرمايه گذاري 160 ميليارد دلاري سخن گفته است وزير نفت همچنين تاکيد کرده که اگر اين سرمايه تامين نشود ايران خود به واردکننده نفت و گاز تبديل خواهد شد.
اما در اين رابطه عمق فاجعه زماني خودنمايي مي کند که برخي از سايت هاي خبري از قطعي گاز برخي از شرکت هاي پتروشيمي خبر داده اند يا اينکه دولت نسبت به قطعي گاز انها هشدار داده است از سوي ديگر برخي از خبرهاي از احتمال افزايش نرخ خوراک گازي پتروشيمي ها حکايت دارد که نشان دهنده ابر چالش گازي است . البته از اينکه برخي نيروگاه هاي نيز مجبور به مصرف مازوت شده اند نيز نمي توان به سادگي عبور کرد.
قطعي گاز صنايع در اولوبت قرار گرفت

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی